Nissan 370Z járt már nálunk, így már tudjuk, hogy rövidebb, szélesebb lett és a nyomtáv is megnőtt. Tehát alaposan betöményítették az előd 350Z-t. A tavaly szeptemberben kipróbált autóval ellentétben, most kéziváltós kivitellel volt dolgunk. A többi, az élvezet és rettegésfaktor nagyjából ugyanaz maradt.

Négy évtized

Találós kérdés: hány év különbség van köztük?
Évfordulós kiadás

Évfordulós kiadás

Évfordulós kiadás


A mostani példány különlegessége az, hogy a modell negyven éves jubileumára készült. Így kívül, belül több apróságban is eltér a „mezei” 370Z-től. Kívülről a sötétszürke, tizenkilenc colos felnikről és a piros féknyergekről lehet megismerni az autót, bentről a piros bőrkárpitba nyomott évfordulós felirat árulja el, hogy extra, Európában mindössze 370 darab autóra korlátozott szériáról van szó. Ezeken túl persze a Black Edition a 15,4 milliós alapárért magában rejt még jó néhány további extrát is.

240-370

Ha már a negyvenéves évfordulóra készült Nissan 370Z járt nálunk, gyorsan kaptunk az alkalmon és összehasonlítottuk egy régi, de remek állapotba hozott Datsun 240Z-vel. Hiába van a két autó között jó pár év és generáció, ha kicsit odafigyelünk, számtalan apróságot találunk kívül-belül egyaránt, amely a legújabb modellben ugyanúgy feltűnik.

a videó a hirdetés után indul
Az egyik kedvesen sportos, a másik már kigyúrt testépítő

Az egyik kedvesen sportos, a másik már kigyúrt testépítő

Az egyik kedvesen sportos, a másik már kigyúrt testépítő


Egymás mellé állítva a két autót nemcsak a hasonlóságok, de az időközben átalakult vásárlói igények is tetten érhetők. Ami néhány évtizede még atletikus, valóban sportos autó volt, az mára agresszív külsejű kigyúrt vadállattá alakult. Eltűnt az elegáns, könnyed forma, lett helyette egy gömbölyű, de vérszomjas tesztoszteronbomba. Persze néhány külső formai megoldás a gyalogosok védelmét szolgálja, így a hegyes, a lábakra komoly veszélyt jelentő jellegzetesen lapos orr is emiatt tűnt el, valószínűleg örökre. A motortérben is történtek változások, a soros, helypazarló motor idővel átalakult V motorrá, igaz, a hat henger megmaradt.

A földön ül benne a sofőr

A földön ül benne a sofőr

Páncélterem

Átlagos autóból a 370Z-be átszállva először az alacsony ülések tűnnek fel. Rendesen le kell huppanni benne a földre, majd amikor magunkra csukjuk az autót, olyan érzés tör ránk, mintha valahol a Normandiai partoknál zártak volna ránk egy alig két négyzetméteres, atombiztos betonbunkert. Az autó minden fala, még a koromfekete tető is közel van, de mégsem nyomasztó a hangulat. Igaz, a kilátás is – főleg hátra – nagyon hasonlít arra, mintha egy lőrésen keresztül néznénk a külvilágot. Az autóból hátra, oldalra az égvilágon nem látunk semmit, tolatásnál érdemes memorizálni a környező tereptárgyakat, különben könnyű lebontani néhány karosszériaelemet. Igaz, a 370Z-vel előre kell menni, nem rutinpályán bohóckodni.

Nézzenek szét az alacsony tetejű bunkerben:

A belsőben a piros bőrbe öltöztetett sportülések mellett a fekete szín dominál. Bár a kormányt csak fel-le lehet állítani, azt is csekély mértékben, azért a vezető hamar megtalálja benne a helyét. Az utasnak kevesebb ülésállítási lehetősége van, igaz, ő csak kapaszkodjon.

Középen a három műszer megmaradt, bár a funkciójuk változott

Középen a három műszer megmaradt, bár a funkciójuk változott

Középen a három műszer megmaradt, bár a funkciójuk változott


Induljunk is el vele! A motor indítása után kicsit felpörög a pulzus, ami leginkább a V6-os motorhangnak köszönhető. Alapjáraton kellemes, mélyhangú dörmögés hallatszik elölről, ha pedig tapossuk, kegyetlen visításba csap át a hangszín. Persze gyújtás után a műszerek mutatói is eljárják a sablonos sportautós táncukat, de ez csak színjáték. Kuplung be, egyes.

Ez már férfias feladat, hiszen a tengelykapcsoló pedálját nem könnyű dolog taposni. Ugyanilyen, határozott bánásmódot igényel a feszes, rövid úton járó váltó is. A kuplung első felengedése és néhány szögletes indulás után könnyű hozzászokni az autó kegyetlen őszinteségéhez. Itt nincs semmiféle nyúlós vacakolás, az autó akkor és azt teszi, amit akarunk tőle.

Adatlap

Nissan 370Z Black Edition

Találós kérdés: hány év különbség van köztük?
Motor 3696 cm3, Benzin, V6
Teljesítmény 328 LE
Nyomaték 363 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,3 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 10,6 l / 100 km

Néhány indulás után ugyan az egyes fokozat teljesen feleslegesnek tűnik, sőt, többé-kevésbé kulturált közlekedésnél szinte minden második fokozat ilyen, a motor ereje több, mint elegendő.  Pedig váltogatni igen mókás dolog a 370Z hatfokozatú manuális váltójával. A váltókar mellett található gombbal kapcsolható a SynchroRev Match fantázianévre hallgató rendszer, amely minden visszaváltásnál pont olyan fordulatszámra pörgeti fel a motort, hogy a váltás zökkenőmentes legyen. Magyarul olyan gázfröccsöt ad, amely a váltás befejezéséig megtartja a fordulatot. Zseniális dolog, így finoman, a hajtáslánc durva terhelése nélkül is lehet váltani. Persze akinek ez nem tetszik, az bármikor kikapcsolhatja a rendszert.

A 370Z izgalmas autó. Lehet benne rettegni, izzadni, sikítani, és teli szájjal vigyorogni. Illetve ezek variációiból szinte bármelyiket kikeverheti magának a sofőr és utasa. Kikapcsolt ESP-vel rémisztő dolgokra képes, ehhez azonban már illendő felkeresni valami zárt pályát. Sőt, nemcsak illendő, hanem érdemes is.

Időutazás

Fotós kollégánktól megkaptuk kipróbálásra a régi, 1973-as kiadású Datsunt is. A 2,4 literes, soros hathengeres motor 150 lóerős, ami 8,9 másodperc alatt éri el a százas tempót. Bent a hasonló műszerek és elrendezés ellenére is más a hangulat, a kormánytekerést nem könnyíti szervo és a váltó is mindössze négyfokozatú. Ennek ellenére ezzel is hatalmas élmény az autózás, bár jóval nagyobb tisztelettel és odafigyeléssel vezet az ember egy ilyen jószágot, mint valami pár hónapos példányt. Pláne, ha végignézi a restaurálás alatt készült fényképeket, és meghallgatja, mennyi munka van abban, hogy az autó úgy néz ki, mint itt a képeken.

Kinek, mire, miért?

Zék egymás között

Zék egymás között

Zék egymás között


A 370Z azoknak lehet jó választás, akik szeretnek, és főleg tudnak sportosan vezetni, nincs szükség sem csomagtartóra, sem pedig kettőnél több ülőhelyre. Bár a belső kidolgozása, a kínált szolgáltatások, illetve a relatív jó, 13,6 literes mért átlagfogyasztás nem zárná ki a mindennapos használatot sem, azért mi az utasoldali, kevésbé személyre szabható ülésekben nem szívesen utaznánk hosszabb távokat.

Persze a kormány mögött más a helyzet, onnan szívünk szerint ki sem szállnánk.