Hosszú házasság ért véget az év elején. 21 év után a GM megvált a Saabtól, a svéd gyártó a Spyker tulajdonába került. A válás előtt azonban a Saab még alaposan körülnézett a spájzban és az ott talált alkatrészeket felhasználva elkészítette az új 9-5-öst.
Nagyon sokan várták már az utódot, de akárcsak egy csúnya gyerek esetében, az elfogult szülők és rokonok merik rá azt mondani, hogy szép, miközben a nagy többség csak zavartan mosolyog.
Ez kérem, öt méter!
Pedig a Saab tervezői megpróbáltak mindent. Fogták az Insignia padlólemezét, ráillesztettek egy hatalmas karosszériát, aminek hossza – ha csak nyolc milliméterrel is – meghaladja az öt métert. Ezzel a 9-5 megelőzi vetélytársait.
A gyár szerint a forma egyszerre mutat a jövőbe és utal részleteivel korábbi Saab típusokra – a márka rajongói ódákat zengenek ezekről a finomságokról. (Egyikük lelkendezve tapasztalta, hogy pont olyan csúcsos az autó orra, mint a nagy elődöknek.)
Nekem az a szerencsétlen megoldás ragadta meg a figyelmemet – nem is tudok szabadulni tőle azóta sem -, hogy az elődön végrehajtott félresikerült ráncfelvarrás nyomait átültették erre is. A fényszórókat keretező ezüst betét számomra továbbra is bazári megjelenést kölcsönöz az autónak. Fölösleges elemnek érzem az első kerék mögött, a küszöböt mintegy lezáró műanyag izét is. (A Saab-fanatikusok biztosan megköveznek, de első ránézésre úgy tűnik, mintha a Chevrolet Captiva alkatrészeinek polcáról csenték volna el.) Az autó méreteinek leplezését szolgálhatja a lapos szögben álló C oszlop. Emiatt a hátsó szélvédő egy lőréssel egyenértékű kilátást biztosít.
Törésteszt: a betontömb veszített
Nem meglepő, hogy a Saab 9-5 ötcsillagos eredménnyel zárta az Euro NCAP töréstesztjét. A felnőtt utasok védelme 94%-ot ért, míg az oldalütközés elleni védelemre maximális pontszámot kapott. Az autó a különböző magasságú utasokat egyformán védte az ütközés során.
A gyerekek is hasonló biztonságban vannak a kocsiban, viszont a kikapcsolható légzsák állapotáról nem kellően tájékoztatja a vezetőt a 9-5-ös. Ez pontlevonással járt. A gyalogosok, ha tehetik, csak az autó lökhárítójával kerüljenek kapcsolatba, azt ugyanis maximális pontszámmal díjazták. A motorháztető kevesebb védelmet nyújt, különösen azokon a pontokon, ahová a gyalogos a fejét ütheti a gázolás során.
Ezen a felvételen pedig két 9-5-öst eresztenek egymásnak.
Bezzeg a régi jó megoldások!
A beltérben tűnik
föl igazán a GM-rokonság annak, aki ült mostanában Opel vagy Chevrolet kormánya mögött.
A műszerfal anyaghasználata sem sokban különbözik, néhány fémbetét próbálja oldani a komor fekete színt.
A tervezők az ellenség megtévesztése érdekében a jól ismert gombokat megpróbálták úgy szétszórni, hogy a saját anyjuk se ismerjen rájuk.
A megszokott Saab-összetevőkre a műszerfal formája, a légbeömlők, a műszerfal-világítást a sebességmérőt kivéve elsötétítő Night Panel gombja, illetve a sebességváltó tövében elhelyezett indítógomb emlékeztetnek.
Utalások találhatóak a repülős múltra is; a központi kijelzőn kiválasztható egy olyan sebességkijelzés, ami a repülőgépek magasságmérőjét idézi. A HUD (szélvédőre vetített kijelző) pedig repülővel köszönt.
Mégis, mintha kevés Saab lenne benne.
Vannak viszont nagyon kényelmes ülések, fűtéssel, szellőztetéssel, elektromos állítással, memóriával, kihúzható combtámasszal, extraként 789 000 forintért juthatunk hozzájuk.
Semmit nem érnének
azonban, ha gond lenne a helykínálattal. Az autó külső méretei hatalmas utasteret sejtetnek és sokaknak nem is kell csalódniuk. Lábhely van dögivel elöl és hátul is. Ritka az olyan eset, hogy a hátsó ülésen ülve a lábam kényelmesen elfér.
Némi gond a fejtérrel van. Ahhoz hozzászoktam, hogy hátul általában közel a tető. De hogy a vezetőülést a legalsó állásba téve a fejem érje a plafont, meglepett. Pedig a tetőben van egy mélyedés.
Egy napfénytetős változatban még össze is kellene magam húzni? Ez azonban csak 190 cm fölötti testmagasságnál okoz gondot, a többiek vígan tekergethetik a Saab kormányát.
A csomagoknak is
jut elegendő hely – 515 liter -, de azok „fejterével” is akad egy kis gond, mert a kalaptartóban trónoló hangszórók mélyen benyúlnak a raktérbe. A csomagok elrendezését akasztók és egy extraként megvásárolható csomagrögzítő segíti.
A csomagtér lezárását viszont csak egy fogantyú segíti, ami kissé utólagosnak tűnt.
Ennél fogva általában negyedik-ötödik alkalomra sikerült rendesen lecsapni a csomagtér fedelét, ami nem méltó az autóhoz.
Kíváncsi a végére is? Klikkeljen!
Mi a Vector, Viktor? Ahogyan az lenni szokott, gyakorlatilag egy teljesen felszerelt autót kaptunk, noha a Vector a középső szintet képviseli. Annak ismeretében, hogy az alapár csaknem felét még elköltötték extrákra, már nem tűnik olyan jó ajánlatnak a 9-5-ös.
Tételesen fel akartam sorolni, hogy mik azok, amik nem képezik a Vector felszereltség részét, ám túl hosszúra nyúlna a felsorolás. Így csak kiemelek párat: esőérzékelő, automatikusan sötétedő visszapillantó tükör, elektromosan behajtható külső tükrök, harmadik hátsó fejtámla. Ebben a kategóriában ezek manapság teljesen átlagos dolgok. Nem túlságosan bátor dolog pénzt kérni értük?
Kis dízel
Százhatvan lóerő: ennyit teljesít a kisebbik dízel. Automata váltóval párosítva nem számítottam nagy tűzijátékra. Csak halkabb üzemre. A kormány mögött helyet foglalva végigtekintettem a hatalmas motorháztetőn, és máris kellemes érzés fogott el. Ezt zúzta szét az indítógomb megnyomása után a motor csörömpölése. Persze, négyhengeres, mitől is lenne szép hangja?
No, talán haladás
közben elmúlik. De nem. A gyorsítások alkalmával a kelleténél még mindig több zaj szűrődik be az utastérbe, mint az elvárható lenne. Állandó sebességnél is hallhatóan dolgozik a dízelmotor, a kerekek és a tükrök felől érkező hangok sem tudják teljesen elnyomni, ami nagyban csökkenti a komfortérzetet.
Pedig jól érezhettem volna magam a kormány mögött. Alig volt dolgom. Pedált nyomni, kanyarodni. A többit megoldotta a hatfokozatú automata váltó. Simán kapcsolt, jól tűrte az erős gyorsításokat is. A gázpedál padlóig nyomására tétova visszakapcsolással válaszolt. Megszokható, hiszen ritkán tapossuk ennyire a pedált.
A legtöbb helyzet úgyis megoldható nyomatékból, ami viszont van bőven.
Nem is sportolni kell ezzel az autóval. A kényelmes gurulás az igazi terepe, bár ehhez talán kissé sportos a futóműve. Ha az extraként rendelhető 18 colos kerekek helyett megelégednénk a 17 colosakkal, kanyarodni akkor is gyorsan tudna, csak jobban tolná az orrát. Egyedül ilyenkor érezni az autó tömegét.
Meg tankolás során. Fele városi, fele országúti közlekedés során 9,3 liternyi gázolaj fogyott a 9-5-ös tankjából. Az autó méreteit figyelembe véve ez nem vészesen sok.
Harc a vevőkért
A Saab 9-5 alapára ebben a konfigurációban 11 149 000 forint. Konkurensei, amelyek mind rövidebbek nála, nagyrészt jobban felszereltek.
A Volvo S80 2.0 D Summum Geartronic 11 130 000 forintba kerül, de nem hiányzik belőle a kanyart bevilágító bi-xenon fényszóró sem. 11 951 000 forintért ülhetünk be az Audi A6 2.0 TDI multitronic változatába. Míg a BMW 520 Automata 12 332 000 forint kifizetése után kerülhet a fenekünk alá.
A kritikát nem kell félreérteni: az átlaghoz képest az új Saab 9-5 igazán jó autó, de a felső középkategóriában a konkurensek előrébb tartanak. Kifinomultabbak, halkabbak, nincsenek bennük sokkal olcsóbb autókból átvett kapcsolók. Hinni akartunk benne, hogy a 13 év után elérkezett modellváltással a Saab majd meglepi a többieket, talán túl sokat vártunk a márka új csúcsmodelljétől. Ezzel együtt az új vásárlók meghódításához pedig csak annyit kívánunk: Az Erő legyen vele!