A 2000-ben debütált új MINI apropóján számos gyár készítette el saját, kistermetű prémiumautóját. Elég a MiTo-ra, vagy a Fiat 500-as-ra gondolni. A Merci még vár egy kicsit új kisautójával, az Audi viszont úgy néz ki, elkapta a fonalat: az 1-es BMW és a MINI között félúton parkolt le az A1.

„Na, milyen az A1?”

Második nekifutásra ütős lett az Audi kisautó
Kerekek kitolva a sarkokba, ebből rossz nem sülhet ki

Kerekek kitolva a sarkokba, ebből rossz nem sülhet ki

Kerekek kitolva a sarkokba, ebből rossz nem sülhet ki


Egy évben maximum hat, hét olyan autó van, ami a szerkesztőségbe vonzza a kiadónk más területén tevékenykedő dolgozókat. Nem mondom, hogy füstölt az Audi A1 kulcsa a nagy pörgéstől, de azért látszott, hogy megmozgatja az emberek fantáziáját a trendi új kisautó. Az öltönyös vagy a kékinges menedzserekét legalábbis mindenképpen.

És mit is kéne mondanom? Elsőre nem lehet mást, csakis azt, hogy nagyon jó! A koncepció zseniális, a kivitelezés tökéletes, ez a 122 lóerős turbómotor pedig már rengeteg kasztniban bizonyított. Ráadásul, amikor egy 1000 kilós sportos kisautóba kerül, akkor sejthető, hogy valami nagyon más élményt várhatunk. Persze, ha egy kicsit elmerengünk, akkor több mindenre fényt lehet deríteni.

Semmi nem nyöszörög, semmi nem olcsó, ez nem az a kategória

Semmi nem nyöszörög, semmi nem olcsó, ez nem az a kategória

Audi A1: Tíz év után lett igazi konkurense a MINI-nek 85

Izmos kis dög, négy méter alatt


Az például az első pillanatban lerí, hogy ez a kivitel jóval hétköznapibb, mint amikkel az autószalonokon, vagy akár a külföldi bemutatón megismerkedhettünk. Semmi krómkeret, semmi kontraszttetős villongás, semmi belső csicsa. Az 1,4-es kivitel hatmilliós indulójába ezek nem férnek bele.

Így utólag elmerengve bosszantó, hogy egy komplett A4-es oldalt lehetne teleírni az alapfelszereltségből hiányzó, hasznosnak tűnő kényelmi extrákkal. Hogy mást ne is említsek, hiányzik az USB-becsekkolására alkalmas rés (bár hagyományos jack van, tehát a sokkal trendibb zájfón mehet rá), a kulcsnélküli nyitás/indítás, a navigáció, a tükörbehajtó motor, az ülésfűtés, a hegymenet asszisztens…

És megmondjam, mit érzékeltem ezeknek a hiányából akkor és ott? Semmit.

Persze a szériafelszereltséggel is tele lehetne írni egy oldalt: állítható kormányoszlop, 2. kulcs a záráshoz, autóemelő és szerszámkészlet, belső világítás, csomagtérborítás, elsősegély-csomag és elakadásjelző háromszög, pfff… a komplett lista az Audi konfigurátorában

És akkor most ez egy túlárazott Polo? Ami ugye egy Fabia? Talán kár is lenne ezen rugózni, manapság már nem a közös alapokon múlik a dolog, az A1-től nem lehet elvitatni a helyét a piacon. A fiatal, trendi, városi menők erre is le fognak csapni. Justin Timberlake után szabadon.

Nézz körül az autóban!

Kisautó férfiaknak?

Adatlap

Audi A1 1.4 TFSI

Második nekifutásra ütős lett az Audi kisautó
Motor 1390 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 122 LE
Nyomaték 200 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,9 sec
Végsebesség 203 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

Kis cukiság, édibédi, bogárka, gyönyörűség. Eddig leggyakrabban ezeket a jelzőket hallhattuk a hasonló stílusú autókról. Az A1 sokkal komolyabb benyomást kelt a külsejével. A koncepció ebből a megközelítésből az 1-es BMW-hez hasonlít leginkább.

Érdekes, de ez az irány talán még kockázatos is lehet, azt gondolnám, inkább a nők elvárásainak kellene megfelelni. A németek másképp gondolják, a cukormáz helyett több a sportos, fickós beütés az A1-ben. Inkább a szögletes formák uralkodnak, pláne a MINI-hez viszonyítva szembetűnő a különbség.

A sarokba kitolt kerekeknek köszönhetően a vezetési élmény nagyon megkapó, ezt már a mindössze 25 centivel rövidebb MINI-nél megtapasztalhattuk. De itt a két teljes értékű hátsó hely mellett is megmaradt az élvezetes vezetés. Elképesztő tempóval lehet bekergetni a kanyarokba, meg se nyikkan, szinte alig dől.

Viszonylag szerény felszereltséggel is rendben van

Viszonylag szerény felszereltséggel is rendben van

Ennek persze ára van, nem is kicsi. A budapesti utakon, sokszor már-már élvezhetetlen az autózás. Pedig ezek még csak a 16-os felnik, mi lesz itt az S1-el? A Cooper S sajnos elég öreg ahhoz, hogy tudjuk: megeszi a futóművet ez a botrányosan gyenge minőségű úthálózat!

Egy kis izgalmas jövés menés: Videó!

7 és 11 liter között kijön a fogyasztás, nagyon vérmérséklet függő a dolog

7 és 11 liter között kijön a fogyasztás, nagyon vérmérséklet függő a dolog

7 és 11 liter között kijön a fogyasztás, nagyon vérmérséklet függő a dolog


A fogyasztása nagyon függ a pillanatnyi idegállapotunktól, illetve a stressztűrő képességünktől. Ha nem élünk vissza az autó tudásával, a gyár által ígért 8 literes városi átlag lazán hozható. Fickándozva közlekedő, bukósisakkal álmodó barátainknak a 12 literes átlag is megcsíphető. Országúti fogyasztásról felesleges beszélni, nem komplett, aki ezzel megy a Nagyihoz. Hová pakolja a befőttesüvegeket?

Az autó hivatalosan négyszemélyes, igaz el sem lehetne képzelni öt embert ebben a jószágban. Hátul már elég necces a fejtér, de a legnagyobb előnye az, hogy lábtér azért akad. A csomagtér természetesen csak limitált mennyiségben nyeli el a bevásárló lista eredményét, de nagyjából 3-4 vizes pakk és pár megtömött piaci szatyor azért simán elfér. Sőt, mozgásképtelen (értsd: kicsi) gyerekek szállítására is kiváló, az esernyőre hajtogatott babakocsi szinte hajszálra elfér.

Ötajtós, kabrió és zöld A1 is készül

Praktikusabb az ötajtós

Praktikusabb az ötajtós

Praktikusabb az ötajtós


A háromajtós változat nem sokáig árválkodik majd magányosan a szalonokban. Az Audi modellpaletta egyedi koncepcióját követve, Sportback néven hamarosan jöhet a sokkal praktikusabb ötajtós változat is.

A nyitható tetőre vágyók 2012-től parádézhatnak az utakon Audi kisautóval, ami a konkurencia nyomása mellett már-már kötelező lépés, így prezentálva, hogy az Audi is tud kis prémiumkabriót gyártani.

A kabrió is kötelező elem a palettán

A kabrió is kötelező elem a palettán

A kabrió is kötelező elem a palettán


Természetesen a kőkemény sportváltozat sem várat majd sokat magára. Egyelőre nem egy S1 jelzéssel, de elkészült a 185 lóerős kivitel, hétfokozatú S-Tronic-váltóval, hét másodpercen belül gyorsul majd százra, végsebessége 227 km/óra.

Az igazi csattanó pedig az A1 E-Tron utcai változata lehet. A tanulmányautó teljesítményét már ismerjük: természetesen villanymotor mozgatja, maximális teljesítménye 102 LE, egyetlen feltöltéssel városi közlekedés mellett 50 kilométert képes megtenni, a csúcssebessége 130 km/óra és 10,2 másodperc alatt gyorsul százra.


  És végül mai kvízjátékunk!
Több, mint egy bevásárlóautó

Több, mint egy bevásárlóautó