Párizs előtt Budapest
Tegnap este nagy tisztesség ért: három nappal azelőtt, hogy a fényben fürdő Párizsi Autókiállításon a Citroën megtartaná a világpremiert, Budapesten bemutatták az új C4-est.
Külsejéről ránézéses alapon mindenki maga ítél majd, de erőteljes, jó kiállású autónak tűnt a 15 és 18 coll közötti felnikkel rendelhető újdonság.
Az ötajtós 5,4 centivel hosszabb elődjénél, a C4 Coupét nincs mihez méricskélni, mert nem lesz. Mostantól a DS3 a menő kétajtós a Citroënnél, hasonló árban.
Nincs háromajtós, nem lesz kombi
Kombira sem számíthatunk, mert Európában a kompakt kategória eladásainak ötöde jut az egyterűekre, ahol a Citroën a Xsara Picasso év végi kifutásával is jól áll, és csupán 12 százaléka a kombiké – mondta Damien Luniaud, a Citroën Hungária ügyvezető igazgatója.
380 literes csomagtartójával az ötajtósok között a C4 elég jó helyzetben van, ráadásul ez az érték nem defektjavító készlettel értendő, hanem pótkerékkel igaz.
Megnőtt a csomagtér
Talán ha a bemutatón nem mondták volna többször is a kategória legnagyobbjának, eszembe sem jut utánanézni, és lám a ferdehátú Honda Civicé (456 l) tágasabb, nem beszélve az Octaviáról, amely Golf-alapjai miatt szintén kategóriatárs.
Nézzük a jó oldalát: 380 liter tényleg jó és nincs távol a Xsara valóban kiemelkedő 408 literétől.
Ha már az elődöknél tartunk, a ZX-ben még elérhető volt tologatható hátsó üléspad, igaz, a rövidebb autóban nagyobb szükség volt rá, mint most, ahol a lábtér és a csomagtér is egyszerre használható méretű.
Hátul tehát a lábtér bőven elég, de a bemutatón látott üvegtetős C4-ben még a tömzsi kollégáknak is elérte a haja tetőt, nemhogy a zsiráfoknak.
Nagypálya: Ülésmasszírozás, holttérfigyelő, sávelhagyás-figyelmeztetés
Elöl az igazi, és nemcsak azért, mert a C4-esbe még ülésmasszírozás, a tükör holtterében lévő autókra ügyelő berendezés és AFIL sávelhagyás-figyelmeztetés is rendelhető, hogy a nagyobb autókból átülőket is legyen mivel elkápráztatni.
A Citroën a Golfot tette meg a belső kivitel mércéjének, mint több más autógyártó, de nekik sikerült is a Golf VI-hoz mérhető minőségérzettel elkényeztetni a szemet és az ujjbegyeket.
Nagyon sokat léptek előre a francia márkák. 2007 szeptembere, a Laguna III bemutatója óta nem botlanak, a 308, a Mégane, a C3 Picasso vagy az 5008 után most megint egy elegáns, szép anyagokból, jól összerakott autót láttunk, pedig nem a Passat vagy az 508 kategóriájáról van szó.
Mostantól nemcsak a műszerfal-világítás színét lehet módosítani, de az autó által kiadott polifonikus hangokat is megválaszthatja a vezető, személyre szabva például az index, a tolatóradar vagy az égve felejtett fényszóró hangjelzését.
Jó ötlet az öt előre beprogramozható sebességet tároló tempomat is, ezeket előhívni gyorsabb és biztonságosabb, mint menet közben matatni a sebességtartó automatikával.
Könnyebb az új kormánytól
Néhány tíz kilóval az összes modell könnyebb elődjénél, például a korábban fix középrészű, csak a karimán forgatható kormány lecserélésén fogtak 3,5 kilót a tervezők, de a hangszigetelő anyagok fejlődésével a szigetelés is könnyebb lehet, mégsem zajosabb a C4. A fogyásból egyedül a 95 lóerős 1,4 VTi maradt ki, aminek okát nem sikerült kiderítenünk.
Motorok, váltók: | |
1,4VTi szívó | 95 LE/6000, 135 Nm/4000, 5 fokozatú kézi váltóval |
1,6 VTi szívó | 120 LE/6000, 160/4250, 5 fok. kézi vagy 4 fok. aut. váltóval |
1,6 THP turbó | 156 LE/6000, 240 Nm/1400-4000 6 fok. manuális váltóval |
1,6 HDi 92 dízel | 92 LE/3750, 230 Nm/1750, 5 fokozatú manuális váltóval |
1,6 HDi 112 dízel | 112 LE/3600, 270 Nm (285)/2000 6 fok. manuális váltóval |
1,6 e-HDi 112 dízel | 112 LE, stop-start rendszer, 6 fok. automatizált váltóval |
2,0 HDi dízel | 150 LE/3750, 340 Nm/2000-2750 6 fok. manuális váltóval |
Benzinesből a 120 lóerős 1,6 VTi szívómotor és a 156 lóerós 1,6 THP turbó választható az alapmodellen kívül, a dízelek között a megunhatatlanul jó 1,6 HDi-ből lesz kétféle.
Föléjük a kétliteres dízel érkezik, 150 lóerővel és 340 Nm nyomatékkal.
15 százalékot hoz városban a stop-start
92 lóerős az alapmodell, ami azért is jó vétel, mert eddig legalábbis a Berlingótól a 308-ig nem volt benne idővel drágán cserélendő, bár nagyon kényelmes és jó rezgéscsillapítású kettős tömegű lendkerék.
Kétféle változat van a 112 lóerős ezerhatosból. 270-285 Nm-re emelt nyomatékát hatfokozatú kézi, vagy a szintén hatfokozatú automatizált kézi váltó kapja.
Az MCP-6 váltó nagyjából 250 000 forintos felára a gyors, halk, csudajó, 600 ezer újraindításra tervezett stop-start automatikát is tartalmazza, ami egyelőre csak ehhez a motorhoz érhető el, e-HDi néven.
Alapár: 4 430 000 Ft a 95 lóerős motorral
2011 januárjában lesz kapható hazánkban a C4, nagyjából 5-6 hónappal megelőzve prémium kivitelét, a szintén Párizsban bemutatkozó DS4-et.
Az árak közül az 1,4 VTi-ét tudjuk, amely a szériafelszerelésként járó ESP-vel, hat légzsákkal, tempomattal és légkondicionálóval minden, csak nem egy klasszikus hazai alapmodell. A 4 430 000 forintos árnál félmillióval kerül többe az első dízel, a 92 lóerős 1,6 HDi.
U.i. Nem tartozik ide, de aki otthon őrizgeti Geréék egyik csúcsborát, az ékezet nélkül írandó Kopart, ne várjon sokáig a megfelelő alkalomra! Én tegnap este megkóstoltam a 2007-est, amely a pincészet szerint csak 2017-2019-ben érné el csúcsát, de szerintem így is fájdalmasan sokat veszít, akinek a fejére esik egy virágcserép, az 50% Cabernet franc, 40% Merlot és 10% Cabernet sauvignon házasításából születő Kopar pedig kimarad az életéből. Pedig csak fel kellett volna bontani.