Tejfölöspohár vékonyságú műanyagokból készült targoncamotoros golfautók: pár éve, de még tavasszal a Genfi Autószalonon is nagyjából ebből állt a valóban megvásárolható elektromos járművek inkább komikus, mint izgalmas flottája. A mosolyogtató szapantartók egy pillanatig sem tűntek komoly váltási lehetőségnek a kőolajégető füstokádók lecserélésére.
Erre tessék a zöld dolgok felé
Erre tessék a zöld dolgok felé
Fotó megosztása:
Elektromos Berlingo a francia posta színeiben
Elektromos Berlingo a francia posta színeiben
Fotó megosztása:
Citroen C-Zero; kint már meg is lehet venni
Citroen C-Zero; kint már meg is lehet venni
Fotó megosztása:
Renault Fluence villanyverda. Tágas, kényelmes, az akku egyben is cserélhető lemerültről töltöttre
Renault Fluence villanyverda. Tágas, kényelmes, az akku egyben is cserélhető lemerültről töltöttre
Fotó megosztása:
Nem Tesla, másik amerikai villany-Lotus
Nem Tesla, másik amerikai villany-Lotus
Fotó megosztása:
Tesla-ellenfél
Tesla-ellenfél
Fotó megosztása:
A francia villamos művek elektromos versenyautója
A francia villamos művek elektromos versenyautója
Fotó megosztása:
Egy a halálraítélt kisvállalati próbálkozások közül
Egy a halálraítélt kisvállalati próbálkozások közül
Fotó megosztása:
Egy Toi-Toi vécé hangulata odabent
Egy Toi-Toi vécé hangulata odabent
Fotó megosztása:
Ez hogy fog versenyezni egy elektromos Renault-val a vásárlókért?
Ez hogy fog versenyezni egy elektromos Renault-val a vásárlókért?
Fotó megosztása:
Szép a reklámfotó, de ebből már - szerintem - nem lesz sikersztori
Szép a reklámfotó, de ebből már - szerintem - nem lesz sikersztori
Fotó megosztása:
Esetleg kisáruszállító-piacon van mit keresni a kis független gyártóknak
Esetleg kisáruszállító-piacon van mit keresni a kis független gyártóknak
Fotó megosztása:
Villanybicikli dokkolón
Villanybicikli dokkolón
Fotó megosztása:
Minidömper, ilyen kéne nekem a ház körüli melókra
Minidömper, ilyen kéne nekem a ház körüli melókra
Fotó megosztása:
Inkább játék, mint iparcikk
Inkább játék, mint iparcikk
Fotó megosztása:
Egy jellegzetes kis stand
Egy jellegzetes kis stand
Fotó megosztása:
Kívülről mind pofás, csak hát...
Kívülről mind pofás, csak hát...
Fotó megosztása:
Ez a beltér versenyképes egy Berlingóval szemben?
Ez a beltér versenyképes egy Berlingóval szemben?
Fotó megosztása:
Pici pickup
Pici pickup
Fotó megosztása:
Nagyobb pickup
Nagyobb pickup
Fotó megosztása:
Golfkocsik kasztnival
Golfkocsik kasztnival
Fotó megosztása:
A Modulowatt nem elektromos autót fejleszt, hanem parkolót
A Modulowatt nem elektromos autót fejleszt, hanem parkolót
Fotó megosztása:
Összedughatók, sorban tölthetők a parkoló kocsik
Összedughatók, sorban tölthetők a parkoló kocsik
Fotó megosztása:
Az elektromos Mega furgonka a dokkolón
Az elektromos Mega furgonka a dokkolón
Fotó megosztása:
A Modulowatt vezérlőegysége. Loptak az Apple-től és jól tették
A Modulowatt vezérlőegysége. Loptak az Apple-től és jól tették
Fotó megosztása:
Az átalakított C1 belseje Modulowatt-dokkolóra optimalizálva
Az átalakított C1 belseje Modulowatt-dokkolóra optimalizálva
Fotó megosztása:
Amíg nem jár mindenki villamossal, az etanol-lobbinak is van pályája
Amíg nem jár mindenki villamossal, az etanol-lobbinak is van pályája
Fotó megosztása:
Nagy biznisz lesz a fizetős töltőállomások piaca
Nagy biznisz lesz a fizetős töltőállomások piaca
Fotó megosztása:
Köszönjük, szép próbálkozás, de már meg lehet venni a Nissan Leafet
Köszönjük, szép próbálkozás, de már meg lehet venni a Nissan Leafet
Fotó megosztása:
A Bump összenyomható, majd kipattintható rugóstagja látványos ugratásokhoz
A Bump összenyomható, majd kipattintható rugóstagja látványos ugratásokhoz
Fotó megosztása:
Városi triálmotor villanyüzemmel
Városi triálmotor villanyüzemmel
Fotó megosztása:
Bump
Bump
Fotó megosztása:
Motorcsónak négy keréken
Motorcsónak négy keréken
Fotó megosztása:
Motornak széles, autónak keskeny
Motornak széles, autónak keskeny
Fotó megosztása:
A gázos autózásnak is van még pár éve
A gázos autózásnak is van még pár éve
Fotó megosztása:
Villanykút, mondom én, most ilyen gyártótól kell részvényt venni
Villanykút, mondom én, most ilyen gyártótól kell részvényt venni
Fotó megosztása:
A jövő sportkocsija így parkol majd a Körúton vészvillogóval
A jövő sportkocsija így parkol majd a Körúton vészvillogóval
Fotó megosztása:
Gonosz, lapos, elektromos
Gonosz, lapos, elektromos
Fotó megosztása:
Konnektoros Volvo hibrid, hamarosan kapható. Kinek kell ezután szappantartó ólom-sav akkuval?
Konnektoros Volvo hibrid, hamarosan kapható. Kinek kell ezután szappantartó ólom-sav akkuval?
Fotó megosztása:
A Lotus Super 7 formája nem szükségszerűen hal ki a benzines autózással együtt
A Lotus Super 7 formája nem szükségszerűen hal ki a benzines autózással együtt
Fotó megosztása:
Elektromos Berlingo. Ez kéne, vagy...
Elektromos Berlingo. Ez kéne, vagy...
Fotó megosztása:
...ez?
...ez?
Fotó megosztása:
Jópofa kiránduló-izé, sofőrállás nélkül
Jópofa kiránduló-izé, sofőrállás nélkül
Fotó megosztása:
Nincs hely vezetőnek, az irányítás automatikus
Nincs hely vezetőnek, az irányítás automatikus
Fotó megosztása:
Az elektromos autó előnye, hogy csarnokon belül is kipróbálható
Az elektromos autó előnye, hogy csarnokon belül is kipróbálható
Fotó megosztása:
Hány kis, műanyagkasztnis dolgot látnak a nagy gyártók autói között?
Hány kis, műanyagkasztnis dolgot látnak a nagy gyártók autói között?
Fotó megosztása:
Már a szerencsekerék is elektromos autóval kecsegtet
Már a szerencsekerék is elektromos autóval kecsegtet
Fotó megosztása:
Peugeot Iont nyerhet
Peugeot Iont nyerhet
Fotó megosztása:
A Jamais Contente, 1899-ből
A Jamais Contente, 1899-ből
Fotó megosztása:
105 km/h volt a vége, uramatyám
105 km/h volt a vége, uramatyám
Fotó megosztása:
Felül kilógó ember, alul szekérváz, de középen áramvonalas
Felül kilógó ember, alul szekérváz, de középen áramvonalas
Fotó megosztása:
Villanymotor autótengelyen 111 évvel ezelőttről
Villanymotor autótengelyen 111 évvel ezelőttről
Fotó megosztása:
Tiszteletreméltó őrültség egy ilyennel rekordot dönteni
Tiszteletreméltó őrültség egy ilyennel rekordot dönteni
Fotó megosztása:
Az új Jamais Contente, 300 mph felett, hidrogénnel
Az új Jamais Contente, 300 mph felett, hidrogénnel
Fotó megosztása:
Sarkjáró elektromos szerkentyű a Venturitól. 40 a vége, 150 km a hatótávolsága
Sarkjáró elektromos szerkentyű a Venturitól. 40 a vége, 150 km a hatótávolsága
Fotó megosztása:
Az elektromos autó előnye, hogy csarnokon belül is kipróbálható
Á, nem megy még ez, kell még a benzin, ha kevesebb is elég belőle:
a hibrid, az a jövő, mondták a nagyok. És páran beszéltek a hidrogénről, sőt, készítettek is pár
vizet kipufogó, vezethető, szériaérettnek tűnő prototípust.
Minidömper, ilyen kéne nekem a ház körüli melókra
Minidömper, ilyen kéne nekem a ház körüli melókra
És számtalanszor elmondták, hogy a villanyautó egyelőre nem reális alternatíva a belsőégésű motoros autók kiváltására. Nincs gyorstöltő hálózat, drága az akkumulátor, a vásárlók félnek, hogy ott ragadnak az út szélén egy csepp áram nélkül. Esetleg majd az Opel Ampera, vagy a konnektorról is tölthető Prius hoz némi áttörést, de az se valószínű. (A mai napig nem veheti meg földi halandó egyiket sem.)
Itt, Magyarországon pedig aztán végképp nem látszott, és most sem látszik, hogy bármi is kiválthatná a benzint, a gázolajat. Drágák a hibridek (jellemző abszurd viszonyainkra, hogy a legjobban a tizen-milliós és tizen-literes fogyasztású luxushibridek fogynak, melyekre milliós nagyságrendő adókedvezményt ad a jóságos Magyar Állam), elektromos járművel pedig csak pár megszállott vállalkozó foglalkozik, a nagyok nem törődnek a pici és csóró magyar piaccal. (A Renault ugyan kitolt egy tévés kampányt, de mára visszavonultak, várnak a kormányzat lépéseire forgalomzöldítési ügyekben.)
Már a szerencsekerék is elektromos autóval kecsegtet
Már a szerencsekerék is elektromos autóval kecsegtet
De most, 2010 őszén, ha felemeljük fejünket a magyar ugar porából, azt látjuk, hogy gigászok készülnek valami nagy dobásra a fejünk felett.
A gazdag kormányok több ezer eurós egyedi támogatást adnak az elektromos autók vásárlóinak. Hatalmas állami pénzek mennek gyorstöltő hálózatok kiépítésére. A Párizsi Szalonon elektromos autót, egy Peugeot Iont lehet nyerni egy biztosítóvállalat standján szerencsekerék-forgatással. És ami a lényeg: komolyan beszállt a bizniszbe pár olyan vállalat, amely képes felvenni a harcot az olajcégekkel. Akiknek ugye nem annyira érdekük az elektromos átállás.
Az EDF beszáll az autópiacba
Például az EDF, a francia Villamos Művek. (Újabb magyar abszurdum: ugye épp az állami tulajdonú Electricité de France vásárolta fel a magyar államtól a mi villamos hálózatunk jelentős részét, amit azért adtunk el, mert, emlékeznek: az állam rossz gazda.) Az EDF töltőhálózatot fejleszt, autógyártókkal működik együtt; bizonyára ráébredt, hogy neki jó, ha a benzinre, gázolajra költött eurómilliárdok szép lassan villanyaszámlára kezdenek fordítódni.
Golfkocsik kasztnival
És ha ekkora monstrum lendül akcióba, annak hamar látszatja lesz. A Párizsi Autószalonon az elektromos autók igazán izgalmas része, a megvásárolható, közúti közlekedésre alkalmas járművek vonala az ilyesmit még alig-alig mutató tavaszi
Genfi Szalon után fél évvel
kivonult az alagsori sötétségből a reflektorfénybe. (
Természetesen áramot alig fogyasztó modern LED-es fénypanelekről beszélek – a Renault, az EDF fő partnere a forradalomban ilyeneket használt a sajtóbemutatókon.)
A Renault elektromos autói, a Nissan már meg is vásárolható villanyautója, a Mitsubishi, Peugeot és Citroen emblémával egyaránt kapható villanyautó (i-Miev, Ion, C-Zero) a nagy gyártók prototípusai, koncepciói mellett azért még Párizsban is volt egy külön elektromos pavilon, egy kis etanolos és földgáz-autózással színesítve.
Az elektromos autót ki is lehet próbálni egy kiállításteremben
Apró, de szerintem jópofa érv az elektromos autók mellett a benzinesekkel szemben: ezeket mozgásban, működés közben is be lehet mutatni egy expón. A csarnokban műgyantapályán sutyorgott körbe-körbe csendesen a Leaf, az Ion, a C-Zero, az i-Miev, a Berlingo elektromos változata.
Golfautók a süllyesztőben
Egy Toi-Toi vécé hangulata odabent
Egy Toi-Toi vécé hangulata odabent
Szomorú volt látni a pár éve, sőt, pár hónapja még oly különlegesnek tetsző sok-sok majdhogynem házilag összeszerelt golfkocsit, vagy annál alig nagyobb városi járműnek szánt izét, a játék-sportautókat, városi teherszállító-koncepciókat, robogókat, tricikliket, ahogy elhagyatva állnak az alig lézengő közönség előtt a standokon. Ahogy a nagyok beléptek erre a piacra, nekik leáldozott.
A Mini csúnya, csicsás elektromos robogója több vakuvillanást kapott tíz perc alatt, mint a sokkal izgalmasabb, kapcsolóval kioldható központi rugóstagú Bump nevű városi triál-játékszer a két sajtónapon összesen.
A háttériparban, kis szegmensekben lesz lehetőségük a kicsiknek
Volt viszont pár érdekes új ötlet is, az elektromos átalakulást segítő érdekes találmányokkal. A legjobb ilyen a Modulowatt nevű parkoló-töltőállomás. Az elektromos Citroen C1-ekkel és Mega miniteherautókkal bemutatott rendszerben a kocsi vezetője öt méterre megközelíti a töltőcsatlakozót a mélygarázsban, megáll, kiszáll, kiveszi a nagyméretű mobiltelefonhoz vagy iPadhoz hasonló vezérlőegységet és kiadja a parancsot: csatlakozz! Ekkor a kocsi automatikusan rágurul a töltőre, bedokkol és tölteni kezd.
a videó a hirdetés után indul
A Modulowatt fejlesztői olyat is csináltak, hogy nem csak a kocsik elejébe építettek töltőcsatlakozókat, hanem a feneke alá is egy konnektort. Vagyis a következő garázsba érkező kocsinak már nem kell külön csatlakozó, hanem rácuppan az előtte álló autóra, és így tovább. Ha pedig reggel munkába indul egy tulajdonos, a rendszer addig mozgatja az összekapcsolt kocsikat, amíg pont az övé kerül elébe.
Jópofa kiránduló-izé, sofőrállás nélkül
Volt egy olyan kocsi is, amiben nem volt kormány, műszerfal, egyáltalán, vezetőülés. Az Induct Cybergo nevű valami egy körpados bulizós busz-szerűség, ami előre programozott úton, vagy az út alatti vezérlősínt követve viszi az utasokat városnézni, gyárt látogatni.
Villanykút, mondom én, most ilyen gyártótól kell részvényt venni
Villanykút-stand. Azt mondom, most ilyen gyártótól kell részvényt venni
Esetleg úgy teccenek gondolni, ezek álmok, nem valóság, ne is álmodjunk ilyenekről, amíg a Vár felé menet sorra gyulladnak ki a húszéves békávé-buszok? Valószínűleg igazuk van, de a világ autópiacának alakulását nem a magyar viszonyok határozzák meg.
Párizsban nem csak a rendszerváltás utáni Ötödik Ötéves Terv része a kölcsönbringa-rendszer, hanem a dolog már rég működik. Nem az a kérdés az utcákon, hogy a 17-es villamos útjában megint ott felejtett-e valaki egy parkoló Suzukit pár órára, hanem a megállókban üzemelő automatánál bankkártyáról tölthető kártyáról húzza le a kreditet a csendes, gyors, füvesített pályán suhanó villamos.
A Honda Gold Wing nem álommotor, tucatjával viszik ilyeneken a sietős utasokat a robogótaxisok. Nincs orrba-szájba korlátozás, tábla, útfelbontás az utakon, hanem a forgalom halad, minden működik. Ugyanakkor nem BMW-k, Audik és Mercik határozzák meg az utcaképet a Champs Elysées-n, mint nálunk a Körúton, hanem praktikus, kicsi városi kocsik. Hát ide szánják a nagyok a tízmillió forintnyi euróért kínált Leafet, az utcai töltőállomásokat, nem hozzánk, ebbe az olajválság nélkül is összeomlott autópiacú kis keleti országba. Ez van.
Sosem leszünk elégedettek
Ugyan nem az elektromos pavilonban láttam, de nem mehetek el szó nélkül a Venturi rekordautója mellett. A francia, sportkocsikra és villanyautókra szakosodott márka az 1899-es Jamais Contente (Sosem Elégedett, irodalmian inkább Örök Elégedetlen) rekordautó kópiáját állította ki. Ez a szürke szivar arról nevezetes, hogy ő érte el először az autók között a 100 km/h álomhatárt. És ez az autó elektromos autó volt.
Felül kilógó ember, alul szekérváz, de középen áramvonalas
A 111 éve rossz irányba indult motorizáció tehát talán most képes lesz rátalálni egy hosszabban fenntartható, a Földet és saját magunkat kevésbé gyilkoló fejlődési vonalra. Pár igazi nagy hal már ráfordult erre az irányra, pár kicsi hal be lesz kebelezve, de összességében, azt hiszem, jól járunk.