Új vezetője lesz a fővárosnak, nem indul újra Demszky Gábor, a fővárost 20 évig vezető, a lakosság által négyszer is újraválasztott szabad demokrata főpolgármester.
Demszky Gábor nem indul újra
Utánanéztünk, hogy a budapestiek – akik közül sokan jajonganak például a közlekedés nehézségei, a kosz, a lerobbant közterületek, a budai erdőkbe vágott újabb és újabb luxusvillák miatt, ám többségük az újraválasztással és a közgyűlési többséggel mégis visszaigazolta Demszky Gábor és az MSZP-SZDSZ koalíció 20/16 éves hatalomgyakorlását – milyen programelemek közül választhatnak október 3-án.
A közlekedésre, az autózásra koncentráltunk, amikor utánanéztünk, mit ígérnek a pártok, ha elnyerik a főpolgármesteri stallumot és a többséget a Fővárosi Közgyűlésben? A legnagyobb eséllyel induló pártok tervei következnek, névsorban.
Fidesz – Tarlós István
Tarlós István programjában nem sok konkrétummal találkoztunk ellentétben az LMP vagy a Jobbik különböző kerületekre és útvonalakra vonatkozó konkrét ígéreteivel. A Fidesz jelöltje regionális menetrendek és tarifarendszer bevezetését, következetesebb tarifaemelést és járműpark felújítását tartja szükségesnek.
Alacsony padlós buszok
Ha rajta múlik, csak alacsonypadlós buszok közlekednek majd Budapesten, amit az idősek és a kismamák is örömmel fogadnának. Tarlós István a Figyelőnetnek a múlt héten azt mondta: a fővárosi buszközlekedés jelentős részét kiszerveznék, mert a BKV nincs abban a helyzetben, hogy a fővárosban szükséges ezer autóbuszt megvegye.
A kormánypárt jelöltje szerint a teljes útalap felújítása a cél, mert „a felszíni újraszőnyegezések után rövid idővel újra felújításra szoruló utak megmutatták, hogy a felújítások műszaki tartalmán való spórolás végül többe kerül, mint az utak valódi felújítása.” Megígéri az útburkolati jelek felújítását is, a dugókat központi forgalomirányítással, összehangolt jelzőlámpa- rendszerekkel csökkentené, amelyek a közösségi közlekedést is előnyben részesítik.
Mi kerül 3 km bicikliúton 70 millió forintba?
„Gajda Péter kispesti polgármester megmutatta Horváth Csabának a kispesti kerékpárút egy szakaszát, amelyet hivatalosan a jövő héten adnak át. A kerületben, uniós pályázaton nyert 70 millió forintból, közel három kilométer kerékpárutat építettek” – írta az MTI szeptember 24-én a szocialista párti főpolgármester-jelölt kampányeseményéről beszámolva. Ha olvasóink között van kerékpárút-építési szakember, aki tudja, mitől kerül 23 millió forintba, egy Budapest környéki, rendes családi ház árába egy kilométer kerékpárút, az ossza meg velünk a titkot alul egy kommenttel vagy írjon nekünk az auto kukac sanomabp pont hu címre! Köszönjük előre is!
Dugódíj a Fidesznél is
„Amennyiben a közösségi közlekedés fejlesztése előrehalad és a belvárosi forgalomcsillapítás egyéb feltételei rendelkezésre állnak, egy esetleges dugódíj is komoly finanszírozási forrás lehet” – áll a programban. Cél továbbá a „belvárosi villamoshálózat helyreállítása a belvárosi főutak re habilitációjával egyidejűleg (elsősorban ide tartozik a Bajcsy-Zsilinszky út – Kiskörút és a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út tengely).” Fontos feladat a fogaskerekű rekonstrukciója és integrációja a villamoshálózatba.
A Fidesz-KDNP pártszövetség programját ezen a linken tudják elolvasni.
Jobbik – Staudt Gábor
Budapest „ma egy bűzös, mocskos, veszélyes és élhetetlen nagy lepény itt a Duna két partján” – írja a fővárosról a párt programjában Vona Gábor, a Jobbik elnöke. Ők dr. Staudt Gábor főpolgármesteri jelölésével kívánnak változtatni ezen a helyzeten.
Két új híd, kamerát minden főútvonalra
A Jobbik szerint a közösségi közlekedés fejlesztése szempontjából kiemelt szerep jut a Duna-hidaknak. Új Duna hídra van szükség a Galvani út magasságában (Albertfalvai híd) Csepel felé, a másikra Aquincum (Római híd) magasságában.
„A főváros valamennyi főközlekedési útvonalát be kell kamerázni, a szabályszegőket szigorúan, de arányosan kell büntetni. A térfigyelő kamerarendszer akár körözött járművek gyors megtalálására és forgalomból történő kiszűrésére is alkalmas.” – olvasható a párt programjában.
Az általános iskolák elé baleset-megelőzési céllal rendőröket állítana a Jobbik és a traffipaxokat is ezekre a helyekre csoportosítaná át. „Meggyőződésünk, hogy a rendőrségnek nem az útépítés után kint felejtett 30-as tábláknál kell traffipaxos mérések nyomán bírságolnia.” – írják.
Margit alagút
Ha hatalomra jutnak, programjuk szerint a 3-as metró végállomása Ferihegyen lesz, és a Ferihegyi gyorsforgalmi utat is végig 2×2 sávosra bővül. „Az útfejlesztési beruházások eredményeképpen megszüntetjük a szintbeli közúti – vasúti kereszteződéseket. A Jobbik „Margit alagutat” ígér a Vérmező-Margit krt.- Komjádi uszoda útvonalon, amely Buda legbelső részének átmenő forgalmát csökkentheti jelentősen.
A Jobbik programját ezen a linken tudják elolvasni, az autósokat különösen érintő szakaszok a 32. oldaltól következnek.
LMP – Jávor Benedek
Az LMP sem általános lózungokkal készül az október 3-i választásra. A mozgáskorlátozott-kártyákkal való visszaélés szerintük tarthatatlan, a Nagykörúton parkoló autók fele ilyen igazolvánnyal várakozik. A mainál szigorúbb fellépést terveznek a szabálytalanul (tilosban, járdán, kerékpárúton, zöldfelületen stb.) parkolókkal szemben is.
Forgalomcsillapítás Bel-Budán
A gyalogos és forgalomcsillapított övezetek kiépítésével a Kossuth Lajos utcában visszaállítanák a Rákóczi-Kossuth villamostengelyt, autómentessé tennék a Bécsi út belső részét, párhuzamosan a budai fonódó villamoshálózat kialakításával és a 17-es vonal felújításával.
„A behajtási díjat Budapesten még ebben a ciklusban be kell vezetni. A legcélszerűbb (külső vagy egyetlen) zónahatárnak a Hungária gyűrű és a budai körút tűnik. A díj nagyságát annak megfelelően kell meghatározni, hogy mekkora behajtó forgalom engedhető meg közlekedési és környezetvédelmi szempontból.”
Autómentes rakpart
„A díj mértéke függjön a behajtási időszaktól (csúcs- vagy mellékidőszak) és a jármű környezetvédelmi besorolásától. A behajtási díjjal párhuzamosan a legszennyezőbb járműveket (Euro1 és Euro2 vagy annál rosszabb és a nagyteljesítményű részecskeszürő nélküli dízel), a német nagyvárosokhoz hasonlóan fokozatosan teljesen ki kell szorítanunk a városból.” – olvasható a választási programban. A tervezett parkolási alap várható bevétele Budapesten 15-20 milliárd forint, a behajtási díjé pedig kb. 30 milliárd forint évente.
Autós szemmel Jávor Benedek főpolgármester-jelölt terveinek fontos része a pesti rakpart autómentessé tétele (első ütemben csak a hétvégéken), a Kós Károly sétány lezárása az átmenő forgalom elől.
A Lehet Más a Politika programját ezen a linken tudják elolvasni.
MSZP – Horváth Csaba
Az MSZP jelöltje Horváth Csaba, aki a II. kerület polgármestereként, majd főpolgármester-helyettesként dolgozott az elmúlt két ciklusban.
Bérbicikli és más fejlesztések
Horváth Csaba a városi közlekedésben továbbra is jelentős szerepet szánnak a kerékpárnak, mint közlekedési eszköznek, ezért támogatják a KRESZ módosítását annak érdekében, hogy a biciklisek egyenrangú közlekedők legyenek az utakon.
Ők is támogatják továbbá a meglévő kerékpárutak hálózatba szervezését, kerékpártárolók építését, és a bérbicikli-projektet.
A szocialista főpolgármester-jelölt tervezi a belvárosi autóforgalom csökkentését, a gyalogos- és kerékpáros-forgalom előnyben részesítését az autók által használható útfelület csökkentésével.
Horváth Csaba támogatja az V. kerületre érvényes behajtási díjat, amelynek bevezetésével el kell érni, hogy valóban csak a „szükséges számú” gépkocsi használja az V. kerület úthálózatát, ahol a gyalogosok és kerékpárosok biztonsága érdekében további sebességkorlátozásokra is szükség lenne – írta egy tudósításában az MTI.
Midibusz a belvárosba, behajtási díj az autósoknak
A szűken vett belvárosban kisebb és könnyebb, midibusz járatokkal zajlana a tömegközlekedés.
„Az európai nagyvárosok (Berlin, Milánó, Róma) mintájára környezetvédelmi zónákra kell osztani Budapestet, s a behajtási díjak bevétele fedezi a 2013-ig radikálisan csökkentett árú, vagy akár fokozatosan díjmentessé váló közösségi közlekedés használatát” – olvasható a program 40. oldalán.
A benzinen visszajönne?
„A kisebb forgalom miatt mind az autósok, mind a közösségi közlekedést használók gyorsabban érhetik el úti céljukat, mint ma. Az az autós, aki úgy dönt, hogy behajt a környezetvédelmi zónába, a dugók megszűnése miatt gyorsabban érheti el úti célját, az üzemanyag megtakarításból pedig ki tudja fizetni a behajtási díjat” – áll a szocialista jelölt programjában.
A Magyar Szocialista Párt programját ezen a linken tudják elolvasni.