Az utóbbi évtizedekben az orosz vezetők is nyugati autógyárak járműveit használják. A fekete Mercedes S-osztály, BMW 7-es, Audi A8-asok helyett csak különleges alkalmakkor ül át Vlagyimir Putyin kormányfő és Dmitrij Medvegyev jelenlegi elnök egy-egy orosz gyártású járműbe.

ZIL-be ülhet Vlagyimir Putyin 1
ZIL-be ülhet Vlagyimir Putyin 37


Ez azonban a jövőben megváltozhat, az orosz vezetés megegyezett a Zavod Imenyi Lihacsova vagy ismertebb nevén a ZIL-gyárral, hogy készítenek egy új reprezentációs limuzint. Ehhez várják a különféle terveket. A kiválasztott formatervről még az év vége előtt döntés születhet.

A korábbi ZIL-tervező Slava Saakyan immár saját cége nevében el is készítette elképzeléseit az új orosz elnöki autóról. Saakyan letisztult, egyszerű kocsit szeretett volna, amelyről sugárzik az erő, a nagyság. Semmiképp sem akart mindenkinek tetsző autót alkotni, az elsődleges cél a hatalom megtestesítése. Láthatóan az eredeti modellből indult ki, így ez is az amerikai tepsikre emlékeztet, ehhez szerintünk a Rolls-Royce Phantom jegyeiből merített.

ZIL-be ülhet Vlagyimir Putyin 38


A markáns élekkel megrajzolt karosszéria legérdekesebb részlete, hogy egyáltalán nincs hátsó szélvédő, ami több szempontból is érthető. Egyfelől ez limuzin, tehát a sofőr nemigen tud hátranézni, legfeljebb, ha az utasaira kíváncsi. Másrészt minek is nézne, úgy is konvojban halad. Ugyanakkor ezzel a kialakítással a biztonság is növelhető, könnyebb így megvédeni az utasokat a lövedékektől, repeszektől. Tekintve, hogy a jármű természetesen páncélozott lesz.  

Az 1916-ban alapított ZIL-gyár fő profilját korábban a teherautók és különféle haszonjárművek alkották, de 1944-ben egy személyautó fejlesztésébe kezdtek ZISZ típusjellel, amelyben az SZ Sztálint idézte. Sztálinra emlékeztet az is, hogy a diktátor az amerikai autók nagy híve volt, s ezért a szovjet vezetőknek szánt autók első típusát a Packard Super E-ről koppintották.

1992-ig készültek az 5,76, illetve 6,33 méteres modellek, de a privatizálás óta teljesen háttérbe szorult a személyautó-gyártás. Azóta megrendelésre készül egy-egy darab, a normál kivitelben 3,1-3,5 tonnás, páncélozva 5,5 tonnás kocsikból. Motorjuk V8-as, 7,7 literes volt, teljesítménye 315 lóerő.