Magazinunk szerkesztősége a Sanoma kiadóvállalat épületében székel, a Montevideo utcában, ami egy irodakomplexum. Magas épületek, kevés mélygarázsi parkolóhely, szűk utcák: minden nap teljes a parkolási káosz az utcában.

Kerékbilincselési, elvontatási, piros zacskós büntetési hullámok követik itt egymást hétről hétre; nem is értem, hogy van még bárki, aki nem fogta fel, milyen szigorú a helyi közterület-felügyelet, hogy van még, aki megáll itt tilosban. Pedig van ilyen bőven.

Se nem piros, se nem kék zacsi

A Mazda volt az egyik áldozat. Nem áll megállni tilos tábla hatály alatt - viszont szemben áll a forgalommal

A Mazda volt az egyik áldozat. Nem áll megállni tilos tábla hatály alatt – viszont szemben áll a forgalommal

Aki „megállni tilos”-ban parkol, nem is sajnáljuk. Aki a járdára áll fel, azt sem. Kárörvendően figyeljük mindig a forgalmat valóban akadályozó autók büntetését. De most, ezzel a legújabb kampánnyal a hatóság kicsit talán túllőtt a célon.

Ahogy megláttam a nem megállni tilosban parkoló kocsikon a cetliket, egyből arra gondoltam: na végre, rájöttek a közteresek, hogy van egy szabály, miszerint „Tilos megállni: … b) ahol a jármű és az úttesten levő záróvonal vagy a jármű és az úttest másik szélén álló jármű között legalább három méter széles hely nem marad”. Hát ezt itt szerintem senki nem tudja, kell is kínlódni minden Revánál szélesebb négykerekűvel, hogy el ne vigyük sorban a visszapillantókat az utca elején a kocsikról.

Tudtad, hogy a Vezessről is el lehet érni a KRESZ-t?

A hatályos KRESZ természetesen megtalálható számos helyen on-line, de az egyszerűség kedvéért mi tettünk egy linket a vezess.hu/kresz URL-re, ami egyenesen odavisz. A még nagyobb egyszerűség kedvéért ez a link a Vezess oldalainak jobb felső sarkában lévő kis hasznos dobozból egy kattintással bármikor elérhető.

De nem, nem ezért büntettek. Autós újságírói kíváncsiságtól vezérelve kibontottam egy Mazda 3 zacsiját, és megnéztem, mi áll benne. Hát elképedtem rendesen.

KRESZ 40/11. Megnéztük, mi az

KRESZ 40/11. Megnéztük, mi az

A 8000 forintos bírságot a fecni szerint a KRESZ 40/11. vagy 40/1I. pontja alapján szabták ki. Megnéztem, de mivel ilyen nincs a KRESZ-ben, gyanítom, hogy az utolsó vonal véletlenül került a papírra. És mit mond a 40. § 1. pontja?

Miért pont ennyi vajon?

Miért pont ennyi vajon?

„Járművel megállni – ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. A megállást irányjelzéssel jelezni kell.”

Hoppá. Végignéztem a soron, és tényleg: csak a menetiránnyal szemben parkoló kocsikon volt cetli.

Nagy riszpekt a szürkéknek, hogy ilyen alaposan ismerik a KRESZ-t, és valóban nem is vitatom a büntetések jogosságát. Sőt, még a népnevelő szándékkal is teljesen egyetértek, ideje, hogy elkezdődjön a rendteremtés a kaotikus pesti forgalomban. De azért  nem volnék igazi rendes kekec újdondász, ha nem kötnék bele mégis az intézkedésbe.

Miért nem a három méterekért büntettek inkább? Az tényleg egy teljesen jogos akció lenne. Viszont a forgalommal szemben parkolás rutinja egy ilyen szűk, gyakorlatilag már az egyik parkoló sor által egysávosra szűkített irodaházsori utcában inkább könnyít a forgalmon, mint gondot okozna benne.

Ha van egy lyuk a túloldalon, egyszerűbb, gyorsabb oda bepattanni, mint túlmenni, megfordulni valahol, közben feltartva mindenkit és visszaérni arra, hogy a szembejövő sorból már elfoglalták a helyet. Szóval ez a büntetés jogos, kétségtelen, de a Forgalom Nagy Rendszerében ezt a szabályt itt alkalmazni – inkább bug, mint fícsör.