Rendszeresen érkezik egy nagyon érdekes levél a rendőrségtől: az adott hónapban bemért legdurvább gyorshajtókról küldenek e-mailt. A tárgyilagos hangvételű felsorolásban a sebességtúllépés mértékét, a helyszínt és a közigazgatási bírság összegét közli a hatóság.
Bár az elkövetők személyiségi jogaira tekintettel a rendszámokat kitakarják, annyi a fedés ellenére is látszik, hogy nem egy esetben külföldi rendszámos az autó.
Leegyszerűsítés a német rendszámos BMW
Feltűnően sokszor hasítanak lakott területen 100, autópályán jóval 200 felett idegen felségjelzésű autók, amelyeket nem helyes német rendszámú BMW-re egyszerűsíteni. Egy ismerősünk például a telepített traffipaxoknál is 180-nal tép a szlovák rendszámos kombi Mondeóban tép, pofáján kárörvendő vigyorral, mert úgysem történik semmi.
Mi bajunk az objektív felelősséggel?
Azért nem szeretjük az autóval elkövetett vétségekért az üzembentartót közigazgatási bírsággal megtaláló objektív felelősség jogintézményét, mert pont a felelősségről nincs szó benne. A jobb sorsra érdemes, sok pénzért kiképzett, gyakran főiskolát-egyetemet végzett rendőrök csak őrzik a traffipaxot, jó esetben nem ketten. A Fáma lézerek még nem, de az SCS típusú mérőberendezések már automatikusan, korrupcióra esélyt sem adva továbbítják a felvételeket a feldolgozást végző szombathelyi központba, ahol szintén automatizáltan megy ki az üzembentartónak a határozat a bírságcsekkel. Ebben a rendszerben, mivel megállítás híján a vezető személye nem tisztázott, csak dellázni kell és akár egy nap ötször is lefotózhatnak a zebrán 140-nel. Viszont mellékesnek jó, mert a közigazgatási eljárás során kiszabott bírság az alulfinanszírozott rendőrségnél marad.
Megkérdeztük az Országos Rendőrfőkapitányságnál dolgozó sajtós kollégákat, a gyorshajtó rekorderek közül mi történik a külföldi rendszámúakkal, mert tartottunk tőle, hogy ők még a pénzbüntetés alól is kibújhatnak.
Szabálysértés esetén
Német lapokban megjelentek ugyan hírek arról, hogy a 70 euró feletti, külföldön begyűjtött büntetéseket ezentúl behajtják
Ám az ORFK véleménye szerint arról lehet szó, hogy Németország is ratifikálta az erről szóló, itthon évek óta érvényes egyezményt.
Valóban ez történt, két lépcsőben. Az Európai Közösség államainak jogsértő polgáraira kirótt szabálysértési pénzbírságok behajtását a szabálysértési jogsegélyről szóló 2007. évi XXXVI. tv. teszi lehetővé a 70 eurót meghaladó pénzbírság összegének meg nem fizetése esetén.
Sem az irat, sem az autó nem tartható vissza
Az ORFK válaszának igen fontos eleme jön: „Sajnálatosan a helyszíni birság meg nem fizetése esetén jogsegély igénybevételére nincs lehetőség. A jelenlegi jogszabályi környezetben nincs lehetőség arra, hogy a szabályszegőket a befizetésre kényszerítsük, az irataik, esetlegesen a gépjárművek nem tarthatók vissza.”
Ez hasznos lehet egy olyan országban, ahol a rendőrök zsebre bírságolnak és mondvacsinált indokkal húzzák le a külföldieket, de nálunk ez nem jellemző.
Eleve nyelvismereti okokból sem gyakori, hogy a rendőrök külföldi rendszámos autót intsenek ki a forgalomból.
Mi van a gyorshajtással?
Az objektív felelősség körébe tartozó, közigazgatási bírsággal sújtott szabályszegések esetében, amilyen gyorshajtás is, szintén nem túl kecsegtető a helyzet.
Ám a „A szükséges adatok megszerzésére a Közigazgatási Hatósági Eljárás és Szolgáltatás Általános Szabályairól szóló törvény nemzetközi jogsegélyre irányadó rendelkezései alapján kerülhet sor. Jelen pillanatban, egyezmény, illetve viszonossági gyakorlat hiányában az üzembentartót nem lehet megállapítani.” – közölték az ORFK szakértői.
Az itthon tömegével furikázó német rendszámos autók gazdáival szemben az eltérő jogrend miatt eleve esélytelen a közigazgatási bírságra épülő, itthon is vitatott bírságolási modell. Németországban (szemben a holland, francia vagy magyar gyakorlattal) a külföldi hatóság sem fizettetheti meg a büntetést az üzembentartóval a gépjárművezető helyett, ha nem bizonyítja, ki ült a volánnál.
Tehát a lefotózott német rendszámú autósnak az ott érvényes jog szerint eleve csak akkor van fizetnivalója, ha bizonyíthatóan ő vezetett Bátaszék belterületén 137-tel és a bírságlevél a Szövetségi Igazságügyi Hivataltól (Bundesamt für Justiz) jött, nem pedig holmi követeléskezelő cégtől, amely saját kockázatára próbál pénzt csinálni az államtól megvett bírságokból. Úgy tűnik, a külföldi rendszám az ellen nem véd, de a gyorshajtásért kapott bírságtól igen.