A jövőben távoktatás útján is el lehetne sajátítani a jogosítvány megszerzéséhez szükséges közlekedési alapismereteket – egyebek mellett ezt tartalmazza a Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter által a parlamentnek pénteken benyújtott, egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslata.
A indítvány indoklása szerint a módosítás lehetővé teszi 2011-től a távoktatás alkalmazását a járművezetők és közúti közlekedési szakemberek képzésében, amely alternatívaként jelenik meg a tantermi oktatás mellett. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a tanuló szabadon döntsön a képzési módszer megválasztásában, és akár távoktatással is elsajátíthatja a közlekedési alapismereteket.
Nem teljesen új ötlet ez, az előző kormány rendelete már júniustól bevezette volna, de a kormányváltás nyomán leállították, az előkészítetlenséggel indokolva.
A javaslat emellett szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézményekhez rendeli egyes szakemberek, így a járművezetők képzésében résztvevő szakoktatók, vizsgabiztosok és iskolavezetők képzését. Az előterjesztő szerint a felsőoktatási intézmények bevonásával biztosított e szakemberek magasabb szintű képzése, akik számára az eddigiekben élethosszig megszerzett jogosultsággal szemben időszakos továbbképzési és vizsgakötelezettséget ír elő a javaslat.
Az előterjesztés rendelkezik a reklámtáblák visszaszorításáról is közutak környezetéből, amelyről a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által készített háttéranyagban kifejtik: a közutak mentén túlzott mennyiségben és méretben feltűnő reklámtáblák a járművezetők figyelmét elterelve balesetveszélyes helyzeteket okozhatnak. Ezért határozott kormányzati szándék ezek érezhető megrostálása a kihelyezés engedélyhez kötésével, a szabályszegés szankcionálásával.
A mostani módosítás megtiltja a láthatóságot akadályozó, a közlekedés biztonságát veszélyeztető jelzések, berendezések kihelyezését a közút területén, a közút mellett és felett (villany- és telefonoszlopokon).
Meghatározzák ugyanakkor az indokolt kivételeket is, így például a benzinkutak cégjelzéseit és üzemanyagárakat tartalmazó tábláit, valamint az 50-100 méteren kívül elhelyezett, legfeljebb 4 négyzetméter felületű táblákat. A jelzések és berendezések a továbbiakban kizárólag közútkezelői hozzájárulás birtokában lennének kihelyezhetők, ellenkező esetben az útkezelő a táblát a tulajdonos költségére eltávolíttatná.
A rendelkezés hat hónapos türelmi időt hagy a tilalomba ütköző reklámhordozók felszámolására. Ezt követően a közlekedési hatóság – akár ismételten is – 500 ezer forintos bírságot szabhat ki annak az ingatlannak a tulajdonosára, amelynek területén a tárgyat elhelyezték.
Forrás: MTI