Még jó pár hete mesélt Horváth Zsolt, az EurotaxGlass’s Magyarország Kft. műszaki igazgatója egy számomra ismeretlen lopásfajtáról. Az elkövetők autót bérelnek, majd egy azonos típusú, javításra váró kocsiba átpakolják a kölcsönzöttből a hiányzó alkatrészeket, a donort pedig visszaviszik és röhögnek a markukba.
Főként a kicsiket sújtja
Megpróbáltunk utánamenni a bérautók szétlopásának, de ez nem az a téma, amelyben céggel, névvel, beosztással szeretnek nyilatkozni az autókölcsönzők munkatársai. Annyi azért kiviláglik, hogy a probléma kevésbé érinti a nagy nemzetközi kölcsönzővállalatokat, mint a kisebb, magyar cégeket.
Ahol beutazók bérelnek autót, ott eleve hiányzik a háttér az alkatrészlopáshoz. „El tudja képzelni, hogy egy konferenciára vagy üzleti ügyben érkező német ügyfelünk nekiáll féktárcsát cserélni az Astrán, hogy hazavigye a sajátjára?” – kérdezett vissza Ferihegyen egy multinacionális kölcsönző telephelyvezetője.
Féláron olcsóbb
Tényleg nem valószínű, ráadásul aki rosszban sántikál, minek fizetné meg a nemzetközi kölcsönző-hálózatok magasabb árait?
Egy benzines Opel Astra napi tíz-, de húszezer forintba is kerülhet a bérbeadó cég árfekvésétől függően.
Költségek, károk | |
---|---|
Autóbérlés | |
Kompakt autó egy napra (pl. Opel Astra H) | 12-20 000 Ft |
Alkatrészárak és munkadíjak (Suzuki SX4 1,5) | |
Első féktárcsa- és fékbetétcsere | 38 000 Ft |
Kuplungcsere (kuplungszerkezet, tárcsa és kinyomócsapágy) | 86 000 Ft |
Váltócsere (Ford Transit RWD 2,4 TDCi, 2007) | |
Sebességváltó (gyári új) | 3 000 000 Ft |
Sebességváltó (gyári felújított) | 500-700 000 Ft |
Körülbelüli bruttó bérleti díj! Alkatrészárak: Suzuki Világ, Budaörs, Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.
Váltó, milliókért
Vannak fajsúlyosabb tételek is. Konkrétan tudunk olyan esetről, amikor egy Ford Transit váltóját pótolta valaki egy bérelt dobozosból. Az elfáradt, olajszutykos sebességváltót gőzborotvával kicsinosították, gondolom mentek vele pár napot, hogy ne üssön el nagyon, aztán leadták a kisteherautót.
Bár a váltónak száma van, tehát sokkal könnyebb lebukni vele, mint az anonim fékalkatrészekkel, magas értéke miatt mindig lesz, aki csalárdul pótolja az elhasználódott főegységet, több százezer forintot kivéve a tulaj zsebéből.
Alkatrészenként összevásárolva minden autó sokkal többe kerül, mint újonnan megvéve, de erre azért nem számítottunk. Egy hátsókerék-hajtású Transit 2,4 TDCi esetében hárommillió forintos összeg virít a számlán egy új és 500-700 ezer forint egy felújított sebességváltóért az importőr tájékoztatása szerint.
Lopnak, lopnak, lopnak
Sajnos a lebukás kockázata csekély. Aki nagyon tutira akar menni, az egy kisebb kölcsönzőtől, ahol nincs tucatnyi ugyanabból a típusból, a tettestársaival többször kiveheti ugyanazt az autót és innentől fogva nagyjából lehetetlen bebizonyítani, hogy ki a ludas. De ez elmélet. A pitiáner tolvajok miért fektetnének be ilyesmibe abban az országban, ahol egy Zsigulit képes volt feltörni valaki a kardánboxban hagyott fél doboz Symphoniáért?