Szabályos?

Sajnos igen. Bár nem is olyan rég még a Legfőbb Ügyészség is úgy tartotta, hogy a rendőröknek KRESZ-felhatalmazás hiányában fel kellene hagyniuk a hasonlóan veszélyes helyeken történő méréssel. Akkoriban a megkülönböztető jelzést nem használó autók szabálytalan pozícióból büntettek szabálytalankodókat, de a traffipaxozás mégis fontosabbnak tűnt, mint a mezítlábas rendőr biztonsága. Gyorsan változtattak is a KRESZ-en, innentől kezdve olyan helyekről is ellenőrizhették a forgalmat (ez leginkább sebességmérésben merül ki), ahol egyébként tilos megállni.

a videó a hirdetés után indul

Biztonságos?

Persze! Legalább annyira, mint Phenjan egyik közterületén fennhangon kritizálni a Kedves Vezért.

Statisztikailag húsz percet lehet leélni a leállósávban
Statisztikailag húsz percet lehet leélni a leállósávban

Statisztikailag húsz percet lehet leélni a leállósávban

Statisztikailag húsz percet lehet leélni a leállósávban


A frászt biztonságos! Sőt, olyannyira veszélyes, hogy az autópálya-kezelőtől gyakran kapunk olyan közleményeket, amelyben mindenféle rémisztő adatokat olvashatunk a leállósávok veszélyeiről, az ott bekövetkező balesetekről. Állítólag statisztikailag mindössze húsz percig marad valaki életben a leállósávban, és minden ötödik halálos baleset is ott történik, ezért gyakran javasolják, hogy a műszaki okok miatt a leállósávban veszteglő autót, még akkor is hagyjuk el, ha kint sokkal kellemetlenebb a várakozás. Esik az eső, nincs légkondi, nincs fűtés, sem zene, de a korláton túl talán életben maradhatunk akkor is, ha egy elbóbiskolt, vasérccel megrakott bolgár kamionos végigtarolja a leállósávot Budapest és Siófok között.

Idén különösen rossz a statisztika, a tavalyi nulla halálos balesettel szemben idén már négyen is életüket vesztették a leállósávban, és két súlyos baleset is történt már, árulta el Béni Gyöngyi az Állami Autópálya Kezelő kommunikációs vezetője. Ha a rendőrök ennek ellenére mégis ott érzik szükségét a sebességmérésnek, akkor azt minden további nélkül meg is tehetik, szabályosan.

Romló baleseti statisztika: (2010. novemberéig)

   2008.  2009.  2010.
 Halálos  1 0 4
 Súlyos  2  1 2
 Könnyű  1  3 3
 Anyagi kár  9  14  6

forrás:ÁAK

Másnak mennyibe fáj?

A KRESZ szerint leállósávban parkolni nem szép dolog. Így persze húzós büntetés is jár érte, egész pontosan 100 000 forint a leállásért, 150 000 forint a leállósávban haladásért. Mármint ha én követem el a civil autómmal. A hivatalos állásfoglalás szerint: „- Soha ne álljon meg a leállósávon pihenni, csak ha valóban műszaki hibás a járműve és akkor is csak az elakadásjelző háromszöggel megjelölve, személyek pedig ne tartózkodjanak a járműben!

Nem akarunk Mad Max-világot

Ezzel a cikkel és a témában született hasonló írásainkkal természetesen nem az a szándékunk, hogy lejárassuk a rendőrség forgalomirányító, -biztosító és -ellenőrző munkáját. Igenis szükség van traffipaxokra, közúti ellenőrzésekre, nem szeretnénk kontroll nélküli, elvadult világot. Csak hát nem épp úgy kívánjuk ezt a kontrollt, ahogy mostanság tapasztaljuk.

Idén egészen rossz a leállósávok baleseti statisztikája

Idén egészen rossz a leállósávok baleseti statisztikája

Idén egészen rossz a leállósávok baleseti statisztikája


Az objektív felelősség, vagyis a pénzzel következmények nélkül megváltható közveszélyokozás rendszere (sőt, pénz se kell a száguldozáshoz; egy szlovák vagy német rendszám ma gyakorlatilag jogosítvány az állandó gyorshajtásra) és a Rendőrség költségvetésének részben a beszedett bírságokból való fedezése súlyos következményekkel jár, amelyek pont a közlekedésbiztonság ellen hatnak.

A Rendőrség immár gyakorlatilag nem érdekelt semmilyen szolgáló vagy védő feladatban a közlekedés terén, csupán a pénzbeszedésben. Logikus, hogy erőit ennek legegyszerűbb módozatába fekteti: az emberi munkaerőt minimálisan igénylő, kvázi automatikus sebességmérésbe, ott, ahol a sebességtúllépés az indokolatlanul alacsony korlátozás miatt a legvalószínűbb. (Tehát ahol a traffizás nem veszélycsökkentés, hanem a polgárok zaklatása!)

Ennek a helyzetnek szélsőséges megnyilvánulása, amikor a rendőr szervezeti és személyes kényelemből már a Rendőrség saját kommunikációja szerint is veszélyes zónában pihen a hátradöntött ülésben, a jó melegben, miközben az automata traffipax gyártja a képanyagot a csekkek mellé. Semmi nem számít, csak csengjen a kassza. És ez olyan jelenség, ami nekünk nagyon nem tetszik.

Nem tudom, hogy a rendőrök olvasnak-e a baleseti statisztikákat, de feltételezem, hogy igen. A helyükben elgondolkodnék rajta, hogy leparkolok-e a kocsival ennyire veszélyes helyre kaszálni. Megéri?

A belsőkamerás felvételhez a Car Cam kameráját használtuk!

Halálra ítélt rendőrök 13