Külalak hármas
A Fabia formája a facelift után sem lett igazán vonzó, de tagadhatatlan, hogy sokat javult az esetlennek tűnő, magas és keskeny acéltest. Optikailag javítottak a magasság-szélesség arányon – főként az autó arcát rajzolták át – és a belsőn is csinosítottak egy keveset. Néhány modelltől eltérően a Fabia kombi változata valóban sokkal – egész pontosan 180 literrel – nagyobb helyet kínál leghátul. A csomagokon kívül az utasoknak is van elegendő helyük, mindkét üléssorban.
Lakberendezés
A Fabia belterét – nálunk egy alapfelszereltséghez igen közeli példány járt – láthatóan nem jókedvükben tervezték a csehek. Nagy adag, lélektelen, sötét műanyag veszi körül a vezetőt és utasait, még a kormány is rémes tapintású, és hátul tekergetni kell az ablakokat.
Ellenben van benne tempomat, elektromos, fűthető külső visszapillantó tükör, állítható magasságú vezetőülés, ködlámpa, klíma, stb. Szóval mégsincs sok ok a panaszra, csak a komor hangulatot kell megszokni. Menet közben jó dolog a könyöktámasz, de ha a kézifékkart is behúznánk, fogunk miatta bosszankodni.
Tárlóhelyből szép mennyiség került a kocsiba, dupla kesztyűtartó, kisebb nagyobb rekeszek várják mindenütt a telefont, plüssrémeket, lakáskulcsot, papírpoharas kapucsínót. Műszerfala szinte hibátlan, mindent tud, amit tudnia kell és a háttérvilágítás színe is szép.
Madárétkű motor
A Škoda 90 lóerős TDI motorja elég rosszul indított. Az alacsony fordulaton szinte valószínűtlenül gyenge járgánnyal az első nap háromszor is lefulladtam. Ezt a magánszámot még másnap is bármikor elő tudtam adni, mire szép lassan megszoktam, hogy ott alul egyáltalán nincsen szerencsétlennek ereje. Ugyan búcsút kell benne mondani a dinamikus vezetésnek, de ennek ellenére nem rossz vele autózni. Ha pulzusunk sosem megy hatvan fölé, akkor remekül elautózhatunk vele.
Aztán a benzinkúton, nem sokkal a meccs lefújása előtt nagyot szépített, az együtt töltött városi és autópályás menet után 4,7 liternyi átlagfogyasztás állt a számológép kijelzőjén. Még a második számolás után is. Minden jó, ha a vége jó, ez gyorsan feledtette a kezdeti bosszantó lefulladásokat.
Jól és kevésbé jól sikerült dízelek:
1,6-os dízelmotor van sokféle, akadnak remek és kevésbé szerethető darabok is belőle. A kategória általunk legjobbnak ítélt darabja a Peugeot és a Citroën 1,6 HDI motorja, amely az S80-as Volvótól kezdve a Suzuki SX4-en, a Mazda3-on és sokféle Fordon át az 5008-as is rengeteg modellbe bekerült. Az univerzális dízelmotor a legtöbb kasztnival jól elboldogul, és igen takarékos is.
Szintén kedveltük a Hyundai és a Kia 1,6-osát, valamint a Renault 1,5 dCi-je is könnyen megkedvelhető, rendkívül takarékos motor. Kíváncsian várjuk, milyen lesz a franciák 130 lóerős, 320 Nm-es 1,6 dCi-je, amely a Scénicben jön majd ki tavasszal. A VW konszern új 1,6 Tdi-je már nem ennyire jól sikerült darab, de legalább nem eszik sokat. Ha elinduláskor belefér az erőtlenség és csak a fogyasztás a fontos, akkor mégis érdemes vele számolni. A FIAT 105 vagy 120 lóerős 1,6-os dízelmotorja papíron kiváló paraméterekkel bír, de élőben ezeket csak részben igazolta. A vezess ranglistájának végén az Opel 1,7-es szomorú dízele áll.
Puttony
Csomagtartója a maga 480 literes térfogatával a kategória egyik legnagyobb darabja. A Fabiában található meg a világ legegyszerűbb és nyilván legolcsóbb megoldása a kisebb nagyobb, hátul kallódó csomag megzabolázására, egy ívben meghajlított műanyaglap formájában.
A 12 voltos tápcsatlakozó és a kihajtható szatyortartók praktikus dolgok, de kár, hogy a csomagtér-világítást már egész kevés csomaggal be lehet árnyékolni. Az üléseket ledöntve tovább növelhető a csomagok élettere, de sajnos teljesen vízszintes rakfelület nem hozható össze. Így a Superbhez hasonlóan ebben sem lehet kényelmesen aludni.
A kombi Fabia tehát egyértelműen nem szerelemautó, hanem sokkal inkább érdekházasság. Vannak apró szépséghibái, és az ágyban is felejthető, de okos, könnyen kezelhető és boldogan elél mindenféle bundák, ékszerek nélkül.