Sokba került volna egy SUV kifejlesztése, ezért a Subaru inkább megemelte a Legacyt. Ez már az Outback negyedik generációja
Csak szerintem volt sokkal szebb az előd?

Csak szerintem volt sokkal szebb az előd?

Csak szerintem volt sokkal szebb az előd?


Idén november végéig a JATO Dynamics regisztrációs adatai szerint a tesztautón kívül egyetlen egy Subaru Outback sem kapott magyar rendszámot.

A magyar piac tudomást sem vesz egy autóról, amely egy összkerekes Superb Combinál drágább és kevésbé hibátlan, de sokkal karakteresebb autó.

Korai SUV-pótlék

Pedig úttörő szerepe volt, mert nem az A6-ból készült allroad quattro és nem az XC70-né dramatizált V70 volt az első szabadidő-autós kombi, amely a divatba jövő SUV-k vásárlóinak szólt.

Adatlap

Subaru Outback 2.0D Comfort

Sokba került volna egy SUV kifejlesztése, ezért a Subaru inkább megemelte a Legacyt. Ez már az Outback negyedik generációja
Motor 1998 cm3, Dízel, Boxer 4
Teljesítmény 150 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,7 sec
Végsebesség 195 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,9 l / 100 km

Mindkettőt lepipálta pár évvel a személyautók és az SUV-k között lavírozó Subaru Outback, amely 1995 óta immár a negyedik generációjánál tart. (Más kérdés, hogy a Subarut meg az AMC Eagle kombi előzte meg 16 évvel.)

Zord tájakon

Az Outback Ausztrália rideg területeiről kapta a nevét, ahol a népek nem nyúlnak rögtön Xanaxért, ha kifogy a meleg víz. A zord vidékhez illően a Subaru Outbackje is marcona jelenség, a Legacy kombinál öt centivel nagyobb hasmagasság jót tesz a kiállásának. Egy lépcsőshátú Avensist simán leárnyékolt a parkolóban, pedig az sem kis autó.

Hosszú váltóáttételei és jelentős túlnyúlásai miatt a Legacy Outback-ké maszkírozva sem terepjáró, de 20 centis szabad magassággal nem ereszkedik térdre földúton. A Mercedes-G-osztály hasmagassága például csak 5 milliméterrel több ennél. A terepezést eleve kár lett volna erőltetni, mert pótkerék helyett az Outbackben csak hitvány defektjavító szett volt.

Kínos részletek

Furcsa beszállni egy tízmilliós autóba, amelyben nincs parkolóradar vagy tolatókamera, sem pedig gyári navigációs rendszer. Aki a modern kor utóbbi vívmányára vágyik, további 700 000 forintot hagy a kasszánál a Comfort Navi kivitelért.

Néhány megoldás nem egyszerűen avítt, hanem arcpirító ebben az árkategóriában. A japánok látványosan nem értik, miért nem elég csak a vezető ablakához egy érintésre végigfutó üveg, de a gyújtáskapcsoló öntvénye is pont úgy néz ki, mint egy 30 éve egy Datsun Cherryben.

A kétfokozatú ülésfűtés sem elég fineszes ezért a pénzért, ha egy lábszagú Octaviában ennél több fokozat van, de a hifiből is hiányzott egy filléres USB-csatlakozó.

Jetiknek is tágas

Én mégis imádtam a dízel Outbacket, mert mindabban kiváló, ami egy autóban valóban fontos. A Skoda Superben és a hosszított luxuslimuzinokon kívül nem tudnék még egy autót mondani, amely ennyire tágas hátul. Az Outbackbe Michael Jordan mögé beülhetne Klicsko doktor.

Ennyi mozgásszabadság a nagy egyterűkben is ritka, az élet császára pozíciót az állítható, kényelmesen hátradönthető üléstámlák teszik teljessé a hátul utazóknak.

Milyen a boxer dízel?

Aszfalton menni különleges érzés az Outbackkel, mert a forgalomhoz képest magasan trónolunk, de a kocsin belül mégis egész mélyen ücsöröghetünk. Az üléshelyzet tökéletes, nem olyan suta bakon billegős, mint sok szabadidő-autóban.

Most épp a vadonatúj BMW X3-mal járok, amelynek kétliteres dízelmotorja talán a legjobb a piacon, de még ennek a rezgésein is érezni, menyire durva szerzet egy soros négyhengeres dízel.

Persze a Subaru boxer dízelének sincs szép hangja, de legalább a járása finomabb a soros négydugósakénál, ezért a vaskos pénzeket kifizető tulaj talán nem fogja telesírni a párnát egy hathengeres motorért.

350 Nm és nagyon hosszú váltó

Nem mintha 350 Nm kevés volna, a Subaru dízelmotorja meg sem érzi a nagyon hosszú áttételeket. Akkor sem akart lefulladni, amíg a kuplung erős visszarúgását meg nem szoktam. Férfias erőigényén érezni, hogy nem kis nyomatékkal dolgozik.

Eleinte meggyőztem magam, hogy egy ilyen maszkulin autóban nem baj, ha a váltó nehezen jár, de egy japán autótól csak nem kéne lenyelni, hogy a kettest ennyire nehezen fogadja, még melegen is. A motor alul gyenge, középen jó erőben van, mint a többi kétezres turbódízel is, de a boxer talán pörgősebb kicsit.

Budapesten, téli hidegben 9,4 literes fogyasztást mértünk, ami hosszabb utakon lemegy 8 literre. Nem kevés, de ennyi belefér a hórihorgas Legacy kombi méretéért, erejéért és összkerékhajtásáért cserébe.

Tökéletes biztonságban

Végig azt érezni, hogy egy nehéz és nagy autót uralunk. Az Outback mozogása kicsit darabos, de többen is meglepődtünk, mennyire gyorsan lehet vele kanyarodni. Ahol nem is rossz autókban a 80 merészség, ott rettegés nélkül elfér a 100, pedig az Outback minden, csak nem sportautó.

Talán azért is olyan gyors, mert az állandó összkerékhajtás és a nagyon stabil futómű rendkívüli biztonságérzetet ad. Mintha Ábrahám ölében volnánk, jöhet hófúvás, monszuneső: a hatalmas autó azt ígéri, sosem érhet baj.

Mellette – Ellene
  • divatos, menő forma
  • takarékos
  • környezetkímélő üzem
  • városban jól használható
  • drága
  • b
  • c

Aki a raliautós géneket keresi és farolgatni akar, azt a kikapcsolhatatlan ESP hamar móresre tanítja. Pedig az eleje nagyon ígéretes, az Outback gyönyörűen indul keresztbe, de hamar zablát ránt az elektronika és kattog a fék.

Műszaki adatok BMW X3 2,0d Renault Koleos 2,0 dCi
Hengerűrtartalom 1995 cm3 1995 cm3
Teljesítmény/nyomaték 143 Le 177 Le
Gyorsulás (0-100 km/h)/végsebesség 320 Nm 350 Nm
Méretek (HxSzxM) 9,6 s 8,1 s
Átlagfogyasztás 200 km/h 205 (218) km/h
Listaár 5,2 liter 5,3 liter

Az Outback tehát nem való terepre és önjelölt ralipilótáknak sem, de ócska részletmegoldásaival együtt is különleges, nagyon komoly autó.