83 éve történt
A speciális kialakítású járművek mindig jó üzleti lehetőséget rejthettek. Az 1920-as évek végén Németországban szerveztek ezek számára nemzetközi bemutatót.
Hiába kutattam, nem találtam arról információt, hogy az 1928-ban milyen járműveket mutattak be és ezek miféle módosításokat tartalmaztak az alapváltozatokhoz képest. Pedig érdekes lehet, hogy vajon egy tűzoltóautó kapott-e erősebb motort és fékeket, vagy csak egy felépítmény került rá?
1927. október 29.
„Az automobil-ipar teherautó-bizottságának határozata értelmében a nagy nemzetközi automobilkiállitást a jövő évi tavaszi lipcsei… …kapcsolatosan rendezik. Kiállitásra kerülnek teherautók, tüzoltó-autók, utcatisztitó kocsik, betegszállitó kocsik, személyszállitó omnibuszok és különféle speciális rendeltetésü kocsik.
A kiállitást a lipcsei müszaki vásár kiállitási területén 17,000 négyzetméter területü csarnokban rendezik. A csarnok maga ilynemü modern épitési technika kiemelkedő müve lesz és látványosság-számba fog menni. Az automobil kiállitáson a jelentősebb német cégeken kivül számos külföldi cég is részt vesz, ugy hogy a kiállitás minden eddigi… … tökéletesebb álltekintést fog nyujtani a teherautóipat legkülönfélébb modern gyártmányairól.”
61 éve történt
Jó érzés lehet főnöknek lenni. Nagyon-nagy főnöknek meg főleg. Sztálin ez utóbbi volt, meg is próbáltak a kedvében járni alattvalói minden nap. Hetvenedik születésnapja alkalmából azonban különösen kitettek magukért. Sok egyéb ajándék mellett a csehszlovák dogozók egy autóval is meglepték.
A Tatra T600 Tatraplan modellből készítettek számára egy nyitott változatot. A hófehérre fényezett autó vörös bőrbelsőt kapott. Ám igazi különlegessége mégsem az utastér színe, hanem egyedisége. Ez az egy kabrió készült a T600-as sorozatból.
Az ajándék alapjául szolgáló Tatra T600 Tatraplan sem készült nagy számban. Gyártásának négy éve alatt (1948-1952) mindössze 6 342 darab hagyta el a futószalagot. Az önhordó karosszériás autó hat személy szállítására volt alkalmas. Négyhengeres, 1952 köbcentiméteres boxermotorja 52 lóerőt teljesített, mellyel 130 km/h-s végsebességet ért el.
Nagyra nőtt karosszériája – hosszúsága 454 cm, szélessége 167 cm, magassága 152 cm – egy felpumpált Volkswagen Bogarat juttathat eszünkbe. A hátsó rész egyedi kialakítása azonban rögtön feledteti ezt a gondolatot. Az autó kialakítása során az legáramvonalasabb forma elérése volt a cél, ami olyan jól sikerült, hogy a légellenállási együtthatója mindössze 0,32 volt.
A különleges mérnöki munkának köszönhetően még mostanában is gyűjt be elismeréseket a modell: idén megkapta a „Cassic Car of the Year” közönségdíját az 1940-es autók kategóriájában.
Főnöknek lenni tehát autós szemmel nézve is jó. Ezt Grósz Károly is bizonyíthatja, aki 1987-es NSZK-ban tett látogatása során egy Hetes BMW-t kapott ajándékba.
1949. november 15.
„A csehszlovák dolgozók lelkesen készülnek Sztálin generalisszimusz 70. születésnapjának megünneplésére. Az üzemek munkásai szép ajándéktárgyakat készitenek, amelyeket SZtálin generealisszimusznak küldenek, hogy a csehszlovák nemzetgazdaság eredményeiről beszámoljanak s egyben kifejezzék a csehszlovák dolgozók háláját és szeretetét a világ dolgozói nagy tanitómestere iránt.
Igy az államositott gépkocsi- és repülőgépipar dolgozói egy Tatrapalan tipusu gépkocsit és egy Aero A.E. tipusu repülőgépet készitenek Sztálin generalisszimusz részére.
A Sztálinnak küldendő ajándékok között van motorkerékpár, villamos hütőszekrény, ezüst evőeszköz-készlet, különleges halászati felszerelés, rádiókészülék, messzelátó és sok más tárgy.”
20 éve történt
Bölcs német politikusok húsz éve megpróbálták kitalálni, hogyan kényszerítsék az embereket környezetbarátabb járművekbe. De mintha ott is a kisember jött volna ki legrosszabbul a történetből. A nagyobb autókat használók semmivel sem fizettek volna többet, köszönhetően a jól kidolgozott pontrendszernek, melyek mintha arra lettek volna kitalálva, hogy a felsőbb rétegeknek kedvezzenek.
1990. november 30.
„Az autók lég- és zajszennyező hatását, üzemanyagfogyasztásának pazarló vagy nem pazarló voltát is figyelembe vevő bonyolult pontrendszer alapján kívánják megadóztatni jövőben a magánautósokat az NSZK-ban. Ez azt jelentheti, hogy egy nagyobb teljesítményű, de környezetét kevésbé szennyező és viszonylag takarékos üzemanyagfelhasználású autó után kevesebb gépjárműadót kell majd fizetni, mint egy kisebb, de súlyosan légszennyező kocsi után.
A környezetvédelmi minisztérium koncepcióját a Berliner Morgenpost című berlini lap szellőztette meg. Eszerint minél környezetszennyezőbb egy autó, annál több pontot kap az adózási táblázat alapján, s minden pont 13 márka adót jelent éves szinten. Egy semmiféle légszűrővel sem felszerelt autó például 16 „fekete” pontot kapna, míg a katalizátoros, az amerikai szabványoknak ismegfelelő gépkocsi csupán 8-at. Hasonló módon állapítanák meg a zajszint és az üzemanyagfelhasználás után járó pontokat is.
A 12 liternél nagyobb fogyasztású autókat 12 ponttal büntetnék, míg a 7 liter alattiakat csak 5 ponttal. A különösen magas zajszint 5 ponttalnyomna latba, míg a csendesebbek rovására semmit sem írnának.
Ez a pontrendszer mindazonáltal felveti a szocális méltánytalanság problémáját, ezért kompenzációs pontrendszert is beépítenének annak érdekében, hogy az alacsonyabb jövedelmű, a drága, de katalizátorral felszerelt és csendes járású autók megfizetésére képtelen autósokat ne büntessék túlságosan.
Az új pontrendszer alapján egy 70 lóerős, katalizátoros, 6 liter fogyasztású Volkswagen Golf évi adója 208 márka lenne. Ugyanennyit kell majd fizetni egy Mercedes 190 E luxusautó után is, amely ugyan több üzemanyagot fogyaszt, ám alacsonyabb a zajszintje. Az új kritériumrendszer alapján az eddiginél kevesebb adót kellene fizetni a már említett VW Golf, a Mercedes, valamint a például a 112 lóerős Audi 80 (-43 márka) vagy az Opel Vectra (-30 márka) után. A viszonylag zajos Ford Fiesta után viszont az eddigi 145 márka helyett már 195 márka adó dukálna.