A Forma-1-ben radikális változások következnek 2013-ban. Az már biztos, hogy a sportág „zöldítése” és az utcai autógyártáshoz való közelítésének jegyében 1,6 literes turbómotorok hajtják majd az F1-eseket és valószínű, hogy a motorokhoz hasonlóan a kasztni terén is visszanyúlnak majd a múltba a tervezők.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Forma-1-es technikai munkacsoportja – pontosabban a williamses Patrick Head és a volt Ferrari-tervező Rory Byrne – már előkészítette a tervezeteit a 2013-as idényre, melyeket a csapatok műszaki vezetőiből álló bizottság januárban tárgyal meg részletesen – írja a BBC.
A legfőbb változások közé tartoznak majd a jelenleginél jóval kisebb és egyszerűbb első és hátsó szárnyak, ugyanis a leszorítóerő nagyobb részét 2013-tól már a jelenleg sima felületű padlólemez átalakításával nyert szívóhatással, az ún. ground effecttel érik majd el. A megoldás nem újdonság, az 1970-80-as évek fordulóján már alkalmazták az F1-ben, végül a túl nagy kanyarsebességek miatt 1982-ben tiltották be.
A nyolcvanas éve elején a szívóhatást extrém módon megnövelő, az autók alatt zárt csatornát létrehozó ún. szoknyák nem térnek azonban vissza, alkalmazásuk lehetetlen lesz, ugyanis az autók padlójának középső része mélyebbre „lóg” majd, mint az oldalai.
Az autók teljes leszorítóere összességében csökkenni fog, és mivel a fogyasztást is 35 százalékkal kívánják visszafogni, értelemszerűen a sebesség is kisebb lesz, körönként nagyjából 5 másodpercet lassulhatnak majd az F1-esek.
A gumik továbbra is széles futófelületűek maradnak, a mechanikai tapadást megőrzik.
Bár elsőre az F1 lerontásának tűnhetnek a változtatások, a valamelyest nehezebben vezethető autók, valamint a nagy és bonyolult szárnyak által keltett turbulenciák kiiktatásával a versenyzés felpöröghet, könnyebbé, gyakoribbá válhatnak az előzések.