Az indoklás szerint az autópálya-matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak.
Ugyanakkor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint: „személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (pl.: hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé.”
A fentieken túl nincs strukturális változás a rendszerben, de a díjakkal együtt a pótdíjak mértéke is emelkedik.
Díj- |
éves |
havi |
heti |
4 napos |
1 napos |
|||||
díj [Ft] |
emelés |
díj [Ft] |
emelés |
díj [Ft] |
emelés |
díj [Ft] |
emelés |
díj [Ft] |
emelés |
|
D1 |
40 000 |
7,5% |
4 500 |
7,1% |
2 750 |
7,8% |
1 650 |
7,8%-23,9% |
– |
– |
D2 |
115 000 |
8,0% |
13 000 |
3,2% |
7 750 |
17,4% |
– |
– |
3 000 |
8,7% |
D3 |
172 000 |
8,2% |
19 000 |
5,6% |
11 750 |
15,2% |
– |
– |
3 000 |
8,7% |
D4 |
215 000 |
8,6% |
24 000 |
6,7% |
14 750 |
11,7% |
– |
– |
3 000 |
8,7% |
A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1 10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25-szörös szorzóval 7,8 17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer a differenciált változtatással a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz. Személyautóknál 13 750 forint a 15 napon belüli pótdíj, míg azon túl 68 750 forintot kell fizetni.
A 2011-re a nettó díj- és pótdíjbevételt mintegy 47,3 milliárd forintra becsüli a minisztérium. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg. Az Útpénztárba befolyó összegeket közleménye szerint a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja.