Két éve egy ausztriai városkában töltöttük a szilvesztert, egybekötve egy kis síeléssel. A felkészülés során szinte csak azzal törődtünk, hogy az egy hétre szükséges ipari mennyiségű szeszt beszerezzük. Szerencsére sofőrjeink azért ettől nagyobb gondossággal jártak el, és előrelátóan bepakoltak minden felszerelést, melyek segítségével elérhettük célunkat.

Okos ember persze magától rájön, hogy mi kell ahhoz, hogy minden helyzetből kilábaljon a havas tájon. Az igazán előrelátó pedig annak is utánanéz, hogy a hatóság miket kérhet tőle külföldön.

A külföldre indulók jól teszik, ha előbányásszák a garázs sarkából a hóláncot, mert annak hiányában nemcsak a térdig érő hó, hanem egy rendőr is megálljt parancsolhat.

Hólánccal általában 50 km/h-ban van maximálva a megengedett sebesség

Hólánccal általában 50 km/h-ban van maximálva a megengedett sebesség

Ausztria
Innentől tiszta az út

Innentől tiszta az út

Innentől tiszta az út


Sógoréknál nem kötelező a téli gumi használata. Viszont a hófedte, jeges utakon előírás a hólánc és a téli gumi használata. A szomszéd rendőrei szigorúak, van, hogy be sem engedik az autókat az országba hólánc, téli gumi nélkül.

A négyévszakos abroncsokkal azonban engedékenyek, ha az M+S (Mud, sár + Snow, hó) jelzés szerepel rajta. Ez a szabály november 1-jétől április 15-ig érvényes. A 3,5 tonna össztömeget meghaladó járművekre azonban 2008-tól kötelező a téli gumi. A szabály értelmében november 1. és április 15. között legalább egy hajtott tengelyen kötelező az évszaknak megfelelő abroncs használata.

Németország

A hajtott kerekekre kell felhelyezni a láncot

A hajtott kerekekre kell felhelyezni a láncot

A hajtott kerekekre kell felhelyezni a láncot


A hó borította, jeges utakon általában előírják a téli, vagy legalább a négyévszakos gumit, de nem kötelező a téli gumi használata. A közlekedési szabályzatban, akárcsak a magyar KRESZ-ben, a következő áll: a gépjárművek felszereltségének meg kell felelnie az időjárási viszonyoknak. Minden sofőr köteles olyan abronccsal útra kelni, amely biztonságos.

Téli útviszonyoknál ez jelenthet egy jó nyári gumit, vagy négyévszakosat, ha a sofőr biztonságosan tud vele közlekedni – itthon sajnos sokan gondolják úgy, hogy megoldanak minden helyzetet nyári gumival is.
Akinek azonban az autóján lévő abroncsokat a német rendőrök alkalmatlannak minősítik, bírságra számíthat. Ahol a hólánc használatára figyelmeztető tábla kint van, ott a sebességet 50km/h-ban maximalizálják.

Olaszország

Jó, ha nem a csomagtartó aljában szállásoljuk el. Nem buli a hólánc felszerelése, ha pedig előtte zuhogó hóesésben ki kell pakolni a teljes rakteret, rémálommá válik.

Jó, ha nem a csomagtartó aljában szállásoljuk el. Nem buli a hólánc felszerelése, ha pedig előtte zuhogó hóesésben ki kell pakolni a teljes rakteret, rémálommá válik.

Jó, ha nem a csomagtartó aljában szállásoljuk el. Nem buli a hólánc felszerelése, ha pedig előtte zuhogó hóesésben ki kell pakolni a teljes rakteret, rémálommá válik.


Nincs előírva kötelező téli felszerelés, tehát a téli gumi használata sem. Aki azonban havas útra téved a hegyekben, úgysem boldogul megfelelő abroncsok nélkül. A magasan fekvő hegyvidéki területeken már havas utakkal, lezárt illetve nehezen járható hágókkal is számolni kell. Hólánc használatára táblák kötelezik a vezetőket. Az ország egyik pontján az Aosta-völgyben október 15-től április 15-ig kötelező a csomagtartóban hóláncot is magukkal vinni az autósoknak.   

Svájc

Az ország szigorú szabályairól híres. Téli gumi esetén sem ismerik a tréfát. Aki a nem megfelelő gumi miatt akadályozza a forgalmat, tetemes összegű bírságra számíthat. Ha pedig balesetet okoz, nem kerülheti el az őrizetbe vételt. Hóláncot a táblával jelzett útszakaszokon kell használni.

Hóláncszerelő-verseny, meglepő véggel:

                  

Franciaország:

A hegyi utakon és télies időjárási körülmények között előírás a téli gumi és a hólánc használata. Általában ezt táblával jelzik is az adott útszakasz előtt. A hóláncot a kötelező tartozékok közé sorolják és a táblával jelzett szakaszokon használata kötelező.

Nem árt, ha az első éles bevetés előtt gyakoroljuk a lánc felhelyezését, akkor úszhatjuk meg leggyorsabban és legtisztább kézzel a művelet

Nem árt, ha az első éles bevetés előtt gyakoroljuk a lánc felhelyezését, akkor úszhatjuk meg leggyorsabban és legtisztább kézzel a művelet

Szlovénia

Előremutató módon, november 15-től március 15-ig kötelező a téli gumi használata, de kettő is elegendő, viszont legalább 4 mm profilmélységgel kell rendelkezniük. Sőt, öt centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc, ezt már a határon ellenőrizhetik. Hólánc használata esetén 50 km/h a maximális megengedett sebesség.

Horvátország

Öt centis hónál vagy jeges útviszonyok között kötelező a hólánc az autóban, télies körülmények között előírt a téli gumi, de elfogadják a négyévszakost és a két hajtott kerékre szerelt félmegoldást is. A Lika/Gorski Kotar régióban kötelező a hólánc használata!

Ukrajna, Szlovákia, Románia

Szomszédainknál nem kötelező a téli gumi. Viszont Szlovákiában összefüggő hótakaró vagy jegesedés esetén mégis kötelezővé tehetik. Ezért indulás előtt érdemes az időjárásról tájékozódni.
A hólánc nem kötelező, de a hegyekbe érdemes magunkkal vinni.

Mindenre felkészülve

Látható, hogy még az Európai Unión belül sincs egységes szabályozás. De sok helyen ott az adu, hogy ha az időjárási körülmények indokolják, kötelezővé tehetik a téli gumi és a hólánc használatát. Határátlépéskor pedig ellenőrizhetik a hólánc meglétét.
Remélhetőleg ez már mindenkinél a kocsiban van. Lapáttal, teával teli termosszal, takaróval. Ha mégsem lenne elég a téli gumi és a hólánc.