További markáns növekedés várható a prémiumkategóriájú autók piacán, a szegmenset egyértelműen a kínai értékesítés megállíthatatlannak tűnő növekedése húzza – állítják a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank (CA-CIB) elemzői.

Luxusautóknál nincs válság 1
Luxusautóknál nincs válság 11


A következő tíz évben, azaz 2020-ig átlagosan 2,5 százalékos bővülés várható, így 2020-ra 8,2 millió jármű értékesítésével lehet számolni, ami 41 százalékkal több, mint a 2008-as 5,8 millió eladott jármű.

A prémiumautók szegmensében szembetűnően csökken az európai piacok előnye a kínai eladásokkal szemben: 2009 első három negyedévében a BMW és a Daimler teljes árbevételük 60 százalékát az európai piacon érték el, míg Kínából 5-7 százalék származott. Az idei hasonló időszakban ez 50-55, illetve 12,5 százalékra változott, annak ellenére, hogy az európai piacon az értékesítés 2010-ben is növekedett, igaz, csak 1-2 százalékkal.

A két legnagyobb piac mindezzel együtt is (még) Nyugat-Európa és az Egyesült Államok. Nyugat-Európában a bővülő vállalati flottaszerződéseknek köszönhetően folyamatos a prémiumszegmens növekedése. Az eladások 2012-ben várhatóan elérik a 3 millió autót szemben a 2000-es 2,4 millióval, ezzel a korábbi 16-ról 17,2 százalékra nő a prémiumkategória részesedése a teljes nyugat-európai autópiacon.

Luxusautóknál nincs válság 12


A német személygépkocsi-piacon a prémiumautók piaci részesedése a világon egyedüliként 30 százalék feletti (a globális átlag 9,3 százalék). A második brit piacon 22 százalékos ez az arány. Az USA-ban az értékesítést hagyományosan a kiskereskedelmi bérleti szerződések és vállalati flottaszerződések húzzák, de mellettük már jelentkeznek a gazdasági fellendülés jótékony hatásai is.

Becslések szerint a luxusautók értékesítése Kínában 2015-ig kétszeresére – 1,1 millió eladott luxusautóra – emelkedik, és már ebben az évben is mintegy 20 százalékos bővülésre lehet számítani.

Értékesítés megoszlása (I-III. negyedév, százalék)

Daimler

BMW

2010

2009

2010

2009

Nyugat-Európa

49,8

58

54,4

59,5

Németország

22,3

27,5

18

21,5

NAFTA

20,2

21,1

20,3

21,4

USA

17,4

18,2

26,7

19,1

Ázsia/Csendes-óceáni térség

20,6

12

19,4

13,8

Kína (Hongkonggal)

12,4

5,4

12,5

7,2

A világ többi része

9,4

8,9

5,9

5,3

A kínai piac 2000 óta évente átlagosan 34 százalékkal bővült, 2009 és 2014 között pedig 21 százalékos átlagos növekedés várható. Az idei első félévben a szegmensben 35 százalékos piaci részesedéssel bíró Audi 53 százalékkal tudta növelni összes eladásait, a BMW (piaci részesedése 28 százalék) 96 százalékkal, a Daimler (25 százalékos részesedéssel) pedig 170 százalékkal növelte értékesítését ugyanebben az időszakban az előző év első feléhez mérten.

A BMW előrejelzése szerint Kínában a prémiumkategóriájú autók eladása gyorsabban növekszik, mint a teljes piac, aminek legfőbb oka, hogy az ázsiai országban a lakosság 10 százaléka birtokolja a háztartások rendelkezésére álló jövedelem 52 százalékát. Kínában még mindig rengeteg városban, illetve régióban nincs jelen sem a BMW, sem a Mercedes, ezért a BMW, a Mercedes és a Porsche kereskedői hálózatának puszta bővülése is tovább pörgeti az értékesítést. Emellett a kínai kereskedők a szalononként több mint ezer eladott gépjárművel világviszonylatban is a leghatékonyabbak közé számítanak.

Forrás: CA-CIB