Vasárnap a szakaszrövidítés miatt megúsztak egy durva napot a 2011-es Dakar-rali résztvevői, ám hétfőn bepótolták. Az Antofagasta-Copiapo közötti 776 kilométeres távolságból 508 kilométer volt a gyorsasági szakasz hossza. Tele számos navigációs trükkel és sok-sok homokkal, ahol még a legjobbaknak is ásni kellett. Nem is csoda, hogy többen már annak is örültek, hogy egyáltalán teljesítették a szakaszt.
A motorosok között Marc Coma volt a leggyorsabb, aki érthetően elégedett volt a célban, hiszen ezzel tovább növelte előnyét az összetett versenyben az őt üldöző, címvédő Cyril Despres-vel szemben.
„Pokoli hosszú és kemény volt a mai szakasz, nagy távolságot tettünk meg a dűnék között” – mondta Coma. De elégedett voltam a mai tempóval. A tegnapi nehézségek után ez egy jó szakasz volt. Most minden rendben.”
Coma taktikája nagyon egyszerű volt. Mivel tegnap Despres mögött végzett, így mögüle is rajtolt, ezt a különbséget az elején igyekezett behozni, majd amikor beérte ellenfelét (és a vele motorozó Chaleco Lópezt), nem tett mást, mint csatlakozott hozzájuk. Így mindvégig biztosította, hogy előnnyel érjen célba. 1 perc 55 másodpercet hozott Despres-n, aki kissé dühös volt a célban.
„Nem volt rossz a mai nap. Chaleco ment elől a gyors részeken, én pedig a dűnék között. De nem volt könnyű elöl menni, így a többiek könnyen utolérhettek. Mint a kerékpározásnál, a terepraliban is vannak, akik ragadnak a hátsó kerekedhez, mint a piócák. Nem vállalt túl sok kockázatot, közvetlenül a nyomomban jött” – utalt Comára a tavalyi győztes, aki több mint kilenc perccel van lemaradva ellenfelétől.
Az autós mezőny 2010-es győztese, Carlos Sainz sem elégedett nyugalommal adott interjút a szakasz végén, de ő nem másra, inkább magára haragudhatott. A Volkswagen spanyol versenyzője ugyanis bár nap közben úgy tűnt megnyeri a szakaszt, de a végén kétszer is ásásra kényszerült, miután autóját a dízelmotor erejével nem tudta kiszabadítani a puha homok fogságából. „Remélem, ez volt a legrosszabb napunk. Kétszer is beragadtunk a dűnék között. Néha minden rendben, máskor nem annyira. Tovább kell lépnünk és támadnunk kell. Vesztettem némi időt, de a versenynek még nincs vége” – mondta Sainz.
Pedig Nasszer al-Attijah bizonyosan örülne, ha vége lenne, mivel ő ma nem hibázott és megnyerte a szakaszt, de ezzel a győzelemmel megelőzte Sainzot és átvette a vezetést az összetett versenyben.
„Nagyon óvatosak voltunk az elejétől, így Carlos viszonylag hamar utolért minket. Mi csak az utolsó szektorban, a dűnék között kezdtünk keményen nyomni, mert ez volt az a hely, ahol időt nyerhettünk vele szemben, mert a homok az én kedvenc területem. Mostantól én irányíthatom a versenyt” – mondta a Volkswagen katari pilótája.
Kezd kirajzolódni a tavalyi abszolút volkswagenes dobogó, miután tegnap Giniel de Villiers végzett a harmadik helyen és az összetettben is már ugyanitt tart. Ehhez persze kellett a BMW-s Stephane Peterhansel újabb mélyrepülése is.
Míg a pihenőnapon még 20 százalékra saccolta esélyeit a végső győzelemre, tegnap ez a szám nullára módosult. A francia lassan elmehet gumis műhelybe dolgozni, akkora rutinja lesz a kerékcseréknél. Tegnap ugyanis újabb defektek lassították, de ha ez nem lenne elég, műszaki gondok is volt az X3-assal, az utolsó 100 kilométeren a motor túlmelegedésével kellett küzdenie, így aztán lassított felvételként érkezett a célba, s végleg elszálltak a győzelmi esélyei.
„A változatosság kedvéért, rögtön a rajt után defektet kaptunk, de ez semmi sem volt ahhoz képest, ami utána következett. Melegedett a motorunk. Gyorsjavítást végeztünk a radiátoron, majd rendszeresen megálltunk, hogy vizet töltsünk a hűtőbe. Az utolsó 150 kilométeren másfél órát veszítettünk. Összesen három defektünk volt ma, így pótkerék nélkül fejeztük be a napot” – nyilatkozta csüggedten a kilencszeres Dakar-győztes.
Ki tudja, lehet, hogy Vlagyimir Csagin eddig csak autókázott, vagy csak a tatrás Ales Loprais utóbbi két szakaszon aratott győzelme bőszítette fel, de tegnap megint a hírneve szerint hajtott. A kamazos cár 32 perccel volt gyorsabb, mint csapattársa, Firdausz Kabirov, így simán ugrott a harmadik helyről az élre. Loprais negyvenperces hátránnyal érkezett a célba.
De a kilencszeres győztes nemcsak gyors volt, hanem a mezőny leggyorsabbja. Hamarabb végzett a szakasszal, mint a Race Touaregek vagy a mindössze 170 kilós KTM versenymotorok.
A 2011-es Dakar-rali eredménye a 8. szakaszt követően.
Autósok:
Szakasz:
1. Nasszer al-Attijah, Timo Gottschalk (Volkswagen) 5:16:30 ó
2. Carlos Sainz, Lucas Cruz (Volkswagen) 6:36 perc hátrány
3. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (Volkswagen) 17:22 p. h.
Összetett:
1. al-Attijah 28:39:50 óra
2. Sainz 5:14 perc hátrány
3. de Villiers 48:45 p. h.
Motorosok:
Szakasz:
1. Marc Coma (KTM) 6:05:02 ó
2. Cyril Despres (KTM) 1:55 p. h.
3. Francisco López (Aprilia) 4:21 p. h.
Összetett:
1. Coma 32:18:25 ó
2. Despres 9:19 p. h.
3. López 22:48 p. h.
Kamionosok:
Szakasz:
1. Vlagyimir Csagin (Kamaz) 6:01:12
2. Firdausz Kabirov (Kamaz) 31:49 p. h.
3. Eduard Nyikolajev (Kamaz) 36:55 p. h.
Összetett:
1. Vlagyimir Csagin 8:42:00
2. Firdausz Kabirov 03:27 p. h.
3. Ales Loprais 29:36 p. h.
Kedden a Copiapo környékén megrendezésre kerülő 270 km-es szakasz vár a mezőnyre.