Ismerjük a városi legendákat a kutatókról, akik felfedezték, hogyan lehet olcsó üzemanyaggal autózni, de aztán érkezett az olajmágnásoktól egy ember, aki egy kellően nagy összeggel meggyőzte a szakembert, hogy hagyjon fel „buta” tervével, hogy megreformálja a világ közlekedését.
Most lehet, hogy ez nem fog megtörténni, miután Ratan Tata, a róla elnevezett konszern és autógyár tulajdonosa 15 millió dollárral (3 milliárd forint) támogatta a Massachusetts-i Technológiai Intézet kutatását, amelynek célja, hogy a vizet használják üzemanyagként. Természetesen a jogok egy része Tatáé lesz.
Egyelőre nagyon titkolóznak a dolog körül, de annyit tudni, hogy a tervek szerint a vízből hidrogént állítanának elő és igazából ez lenne a jármű hajtóanyaga. Az már más kérdés, hogy egy ilyen folyamathoz energia is kell.
Jelenleg már dolgoznak egy prototípuson, amely megfelelő katalizátor (grafittal kísérleteznek) segítségével felmelegíti a vizet és hidrogént állít elő. A hidrogént ez után sűrített állapotban tárolják. Azon is dolgoznak, hogy a gázt szilárd állapotban hogyan lehetne tárolni.
Hidrogén üzemű autó jelenleg már többféle is van, a BMW a Hydrogen 7-ben elégeti a hidrogént akár egy belső égésű motorban a benzint, a Honda és a Mercedes viszont üzemanyagcellában használta, hogy elektromos áramot állítson elő a járművet mozgató villanymotor számára.
Tata nem először foglalkozik az alternatív üzemanyagok kérdésével, korábban felkarolta a léghajtású autó tervét is, de a világot nem váltották meg.
A kutatók egyik vezetője szerint a feladatuk most is ugyanaz, hogy olyan környezetbarát és hatékony energiahordozót dolgozzanak ki, amely olcsó és alternatívája lehet a fosszilis tüzelőanyagoknak. A víz és a hidrogén, mint alternatív energiaforrás pedig segíthet csökkenteni a légkörbe kerülő, az üvegházhatást okozó gázok mértékét.