2010-ben összesen 16 248 személyi sérüléses közúti baleset történt, 9,05%-kal kevesebb, mint 2009-ben (17 864) – derül ki a rendőrség előzetes statisztikai adataiból. A személyi sérüléses közúti balesetek alakulásának területeit érintő adatok gyakorlatilag kivétel nélkül kedvező tendenciát mutatnak, a halálos balesetektől kezdve egészen az ittas vezetések alakulásáig.

Legnagyobb mértékben, 14,23%-kal a halálos kimenetelű balesetek száma csökkent (752-ről 645-re), a súlyos sérüléses balesetek számában 11,91%-os (5583-ról 4918-ra), míg a könnyű sérülésesekében 7,32%-os csökkenés mutatható ki (11 529-ről 10 685-re).

Az elmúlt év közlekedésbiztonsági sikereinek a legnagyobb eredménye, hogy 88-cal kevesebben haltak meg az utakon, azaz a 2009. évi 822 főről az elmúlt évben 734 főre sikerült leszorítani a közúti balesetben meghalt személyek számát, s ez 10,71%-os csökkenésnek felel meg. A súlyosan sérültek száma 803 fővel (6444-ről 5641-re), a könnyen sérültek száma pedig 1650 fővel csökkent (16 830-ról 15 180-ra).

Csak az autós veszélyesebb a kerékpárosnál 1
Csak az autós veszélyesebb a kerékpárosnál 9 Egyértelműen pozitív kép rajzolódik ki az ittas járművezetés alakulásában is. A 2009. évi 2274 fővel szemben 2010-ben 21,06%-kal kevesebb, azaz összesen 1795 személy okozott ittas állapotban személyi sérüléses közúti balesetet. Ennek megfelelően az ittas baleseteknek az összes közlekedési baleseten belüli aránya is kedvezően alakult (12,73%-ról 11,05%-ra esett vissza). Az eredmények ellenére átlagosan még mindig minden kilencedik személyi sérüléses közúti balesetet ittas személy okoz.

A közlekedési balesetek oksági szerkezete az elmúlt évekhez képest nem változott. Az összesen regisztrált 16 248 baleset okai között első helyen emelhető ki a gyorshajtás (4310 eset), másodikként az elsőbbségi jog meg nem adása (3982 eset), harmadikként pedig a kanyarodás szabályainak meg nem tartása (2511 eset).

Az előzetes adatok alapján a személyi sérüléses közúti balesetek 62%-át személygépkocsi-vezetők, 9%-át tehergépjármű-vezetők, 1%-át pedig autóbusz-vezetők okozták. A forgalomban betöltött arányukhoz mérten kifejezetten magas a kerékpárosok aránya a balesetet okozók körében (11%).

Csak az autós veszélyesebb a kerékpárosnál 10

Forrás: ORFK-OBB