Summum csúcskivitelben 12 340 000 Ft a V60 D5 listaára
Summum csúcskivitelben 12 340 000 Ft a V60 D5 listaára

Summum csúcskivitelben 12 340 000 Ft a V60 D5 listaára

Summum csúcskivitelben 12 340 000 Ft a V60 D5 listaára


Amikor a BMW a Touringtól még féltette sportosságát, a Mercedes-Benz a T-Modelltől a márka eleganciáját, a Jaguarnál pedig a kombi bevezetése ugyanolyan elképzelhetetlennek tűnt, mint a dízelmotoré, a Volvo kiemelte a kombikat a melósautók csikkszagú világából.

Túl a melósstátuszon

A svédek gyártották az első kombikat, amikből nem mosógépszerelők kászálódtak ki a fülük mögé gyűrt Symphoniával és a kehes benzinesek vagy az egész környéket felkerregő szívódízelek helyett náluk finom hathengereseket is lehetett rendelni a 265-be vagy 765-be. (Ne legyen már egyedül a Ford Granada Turnier 2,8i.)

Nem lehet elég mélyre engedni az ülést elöl

Nem lehet elég mélyre engedni az ülést elöl

Nem lehet elég mélyre engedni az ülést elöl


Furcsa, hogy a tíz évig piacon tartott előző S60-ból pont a Volvónak nem sikerült kombit kihoznia, de szerencsére a második generációban jobban jártunk.

Ránézéses alapon mindenki el tudja dönteni, szép-e a V60, de sokak szerint igen takaros gépezet. Olyan autó, amelyhez öröm odasétálni reggelente, elegáns és nagystílű.

Van mit megbocsátani a szépségért, mert a V60-ból ferdén hátrafelé nagyon rossz a kilátás és belül szűkebb, mint az egy kategóriával kisebb autók. Én például nem lógok túl az állatkerti zsiráfon, de mögém már nem fért be egy 180 centis felnőtt.

Igen elegáns a V60 belső tere

Igen elegáns a V60 belső tere

Kicsi és kifinomult

Apró, de átgondolt a csomagtartó

Apró, de átgondolt a csomagtartó

Apró, de átgondolt a csomagtartó


Helykihasználásban a V60 olyan gyenge, mintha a jenkik tervezték volna, ahol végtelenek az utak, szélesek a parkolók, húsosak az emberek és nem gond, ha egy 4,7 méteres autóban csak annyi helyet zárnak körbe, mint az európaiak 4,3, a japánok 4,1 méteren. A V60 a kívül nagy, belül szűk és kívül-belül gyönyörű autó.

Csomagtérben is rosszul áll a V60, a 430-1241 liternél nem egy kiskategóriás kombi is többet kínál. Nem kell akkora kuffer, mint egy Mondeónak van, de jobb volna, ha a V60 csomagtere a V70-hez állna közelebb a V50 helyett.

Kicsi, de átgondolt a csomagtartó. Közepén felhajtható lap osztja ketté a teret, megtámasztva a kisebb csomagokat, a fejtámlák gombnyomásra lekonyulnak, hogy ne legyenek útba az ülések lehajtásakor.

Három állása van a lengéscsillapításnak, nincs köztük nagy különbség

Három állása van a lengéscsillapításnak, nincs köztük nagy különbség

Az S60 előző generációjából nem volt kombi, 8,5 literes vegyes fogyasztást mértünk

Az S60 előző generációjából nem volt kombi, 8,5 literes vegyes fogyasztást mértünk

Az S60 előző generációjából nem volt kombi, 8,5 literes vegyes fogyasztást mértünk


A támlát ledöntve rögtön sík a csomagtér, az igényes kárpit is méltó a tízmilliós árkategóriához és valahogy mindig sikerült elsőre beakasztani a csomagtérrolót.

Öthengeres túlerőben

Pár héttel ezelőtt a 163, most a 205 lóerős, szintén öthengeres, de 2,4 literes dízellel járt nálunk a V60. Motorja igen markáns gépezet. Hangja intenzív, mégsem zavaró, mert szép. Inkább a rezgéseit kellene kicsit alaposabban csillapítani.

Ésszerűségi alapon a kétliteres D3 a legjobb motor a kínálatban, amelynek 400 Nm-es nyomatéka alig marad el az erősebb dízel 420 newtonméterétől. Az öt százalékos különbség nem sokkal nagyobb az 1,5-2 százalékos mérési hibahatárnál.

Sokat nyújt a haldexes összkerékhajtás

Nemrég a német auto motor und sport közölt érdekes anyagot tíz összkerékhajtású autóról. Meglepőnek tűnhet, de a havas pályán végzett teszteken nem a Subaru STi, nem a quattro-hajtás legmenőbb verziójával induló RS5 és nem is a Mercedes-Benz kiegyensúlyozott 4MATIC rendszere kapta a legmagasabb pontszámot. Hanem a Volvo V60 D5 AWD, amelyben a svéd Haldex legfrissebb lamelláskuplungja iktatja be a hajtásba a hátsó kerekeket. A tömörített havas tesztpályán a V60 kiegyensúlyozott, biztonságos és agilis is volt a mérések illetve a szubjektív értékelés szerint.

A negyedik generációs Haldex-kuplungot számítógép vezérli, nincs szükség kerékkipörgésre elöl, hogy a hátsó kerekekhez is adjon erőt, elméletileg akár 100 százalékos arányban. Tehát nem a tengelyek közötti fordulatszám-különbséggel iktatja be a hajtásba a hátsó kerekeket, mint a viszkokuplungok esetében, mert egy nyomástárolóban 30 baros nyomáson készenlétben áll a hidraulikaolaj, várva az elektronika parancsát a lamellák összenyomására, az összes kerék hajtására. Sajnos csak a V60-ban csak a legdrágább motorokkal létezik az AWD, a soros hathengeres T6-hoz alapáron jár, a D5-höz feláras. Elvben 640 000 forintba kerülne, de összkerékhajtás csak az 520 ezer forintos automata váltóval együtt rendelhető.

Hosszban a V60 közelebb van a V50-hez, mint a V70-hez. A méretek: 4522, 4628, 4823 mm

Hosszban a V60 közelebb van a V50-hez, mint a V70-hez. A méretek: 4522, 4628, 4823 mm

Hosszban a V60 közelebb van a V50-hez, mint a V70-hez. A méretek: 4522, 4628, 4823 mm


Valóban semmi szükség a D5 erejére, de nehéz volna lemondani róla. Élmény, ahogy az autó ellő, aki pianóban megy, annak is érdemes egy héten párszor kiélvezni, mit művel padlógázon. További előnye a D5-nek a D3-mal szemben, hogy összkerékhajtást lehet rendelni hozzá. Városban kicsit magas, 9,8 literes fogyasztást mértünk, az országúti-autópályás 7,9 literrel végül 8,5 literre jött ki az átlag.

Nagyon vigyáz ránk a Volvo. Figyelmeztet a holttérben osonókra, a tesztautóban a ráfutásos baleseteket elkerülni igyekvő, de az elénk kilépő gyalogosok láttán is magától fékező rendszer is volt 590 000 forintért. Időnként a ráfutásgátló túlbuzgóan jelzett, de némi piros fényt és hanghatást sokkal jobban viselünk, mint egy kárszámlát három millióról.

DSG a D3-hoz, normál automata a D5-be

Kamerák figyelnek odafent az autó elé kilépő gyalogosokra

Kamerák figyelnek odafent az autó elé kilépő gyalogosokra

Kamerák figyelnek odafent az autó elé kilépő gyalogosokra


A kisebbik dízelhez kapható automata a Forddal közös Powershift, de a D5-höz nem duplakuplungos, hanem szintén hatgangos, de hagyományos automata váltó rendelhető 520 ezer forintért.

Mivel a másik nem éri el a VW-konszern DSG-jének színvonalát, nem lemondás a sportmódban tempósabban, normál üzemben kényelmesen kapcsolgató automatát választani.

Kár, hogy piros lámpa előtt kézzel visszakapcsolgatva a váltás annyit késik, hogy többször is egy fokozattal lejjebb húztam a kart, mint terveztem.

Adatlap

Volvo V60 D5 Summum

Summum csúcskivitelben 12 340 000 Ft a V60 D5 listaára
Motor 2400 cm3, Dízel, S5
Teljesítmény 205 LE
Nyomaték 420 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,9 sec
Végsebesség 230 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,4 l / 100 km

Megnyugtató a halk és nagyon biztonságos autóval messzire utazni. Hosszabb úton megszokható a túl magas üléshelyzet és érvényesül az ülések kiváló kényelme.

A kemény télben nagyon tetszett a hátra is megrendelt ülésfűtés, bőven megér 85 ezer forintot, hogy a család veséjét se süsse a gyönyörű, de télen jéghideg bőrkárpit.

Nagy utazó

Nem sokat érezni a háromállású lengéscsillapítás változásából, sosem különösebben kényelmes, de Comfort állásban is elég jót lehet vele kanyarodni.

A Sportot legtöbbször át is ugortam, Advanced üzemmódban csökken annyit az oldaldőlés, hogy észrevegyem, még mindig elfogadható komfort mellett.

Kompakt autókban is több hely szokott lenni hátul, mint a V60-ban

Kompakt autókban is több hely szokott lenni hátul, mint a V60-ban

Kompakt autókban is több hely szokott lenni hátul, mint a V60-ban


Aki márkaszinten sem akar közösséget vállalni a Q7-ben a villamossínen visszaforduló vagy az X6-ban legaljasabb ösztöneiket kiélő kopaszokkal, netán az ML 63 AMG-ben a villától a Mammutig sosem indexelő szőkeségekkel, annak egy Volvo ideális.

Ez is érték: nem Audi, nem BMW, nem Mercedes-Benz

Nem vitás, hogy a V60 nincs annyira kiváló, mint német konkurensei, de szép, elegáns, átgondolt, a D5-tel bivalyerős és épp elég jó ahhoz, hogy lenyeljük a valamivel nagyobb távolságot a tökéletestől.