A svédországi Göteborghoz közeli Volvo Proving Ground tesztpályán sikeresen lezajlott a SARTRE program első technológiai bemutatója. Ez volt az első alkalom, hogy a járművek konvojban történő közlekedését vizsgáló projektben részt vevő fejlesztőcsapatok együtt próbálták ki a rendszereiket a szimulátorokon kívül.

Olvasgató sofőrök a sztrádákon 1
Olvasgató sofőrök a sztrádákon 9


A SARTRE projekt (Safe Road Trains for the Environment, Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért) célja a járműkonvojokhoz szükséges technológiák megvalósítása. A járműkonvoj ez esetben nem más, mint egy profi sofőr által irányított vezető jármű, amely egyben több, mögötte egy konvojban haladó járművet „vontat”.

Minden egyes autó méri az előtte haladó sebességét, haladási irányát, valamint a kettőjük közötti távolságot, és a saját sebességét ennek megfelelően szabályozza. Minden jármű teljesen független, és bármikor elhagyhatja a konvojt. Azonban miután csatlakozott a konvojhoz, a sofőr nyugodtan pihenhet, és nem kell a vezetéssel foglalkoznia, miközben a konvoj a célja felé halad.

A járműkonvojok egyrészt növelik a biztonságot, hiszen minimálisra csökkentik az emberi tényező szerepét, amely a közúti balesetek legalább 80 százalékáért felelős. Másrészt akár 20 százalékkal csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és így a szén-dioxid-kibocsátást is. Ezenfelül kényelmesek a sofőrök számára, hiszen nem kell a vezetéssel foglalkozniuk, így marad idejük egyéb dolgokra.

Ráadásul a járművek az autópályákon megszokott sebességgel, mindössze néhány méteres követési távolsággal haladhatnak, ezáltal a konvojok csökkentik az utak telítettségét is. Ezzel az úthálózat kapacitása nő, ami egyben az utazási idők csökkenésével jár.

Az EU által finanszírozott projektben négy különböző országban működő hét vállalat termékeit igyekeznek összehangolni. Az elvégzett teszteken egy vezető jármű és egy követő autó vett részt. A SARTRE projekt hivatalosan 2009 szeptemberében indult és három évig tart majd. A technológia fejlesztése jól halad, és várhatóan néhány éven belül beindulhat a sorozatgyártás. Ennél azonban jóval több időt vehet igénybe, amíg a közvélemény elfogadja e megoldást és elkészülnek a megfelelő jogszabályok, hiszen ehhez az EU 25 kormányának kell hasonló törvényeket hoznia.