Újabb pöttyöt tettünk a Google Mapsra, újabb képet a Panoramióra hevenyészett magyar közúti közlekedési érdekvédő rovatunk keretében. A cammogásig lassított forgalmú autópálya-felhajtó elsőre egész viccesnek tűnik, de ha valaki megpróbálja be is tartani a korlátozást, hamar rájön, hogy inkább veszélyes ez a hely, mint vicces.
A kép közepén, a felhajtó bejáratánál van a tábla
A felhajtó elején egy Autópálya kezdete 400 méter múlva táblakompozíció található – no meg a 30-as korlátozó tábla. Ha valaki tényleg komolyan veszi a korlátozást, nem csupán fél perc értetlen idegeskedéssel számolhat. Mivel egy normál személyautóval, normál sofőrrel a felhajtó tempója inkább 50-60-as a maga természetességében, arra is jó esély van, hogy a szabálytisztelő pilóta egyszerre csak egy csattanást hall hátulról.
A felhajtó nem csak a 30-as tábla miatt érdekes. A rámpa ívéből kilépve egy 40-es tábla jön, tovább hergelve az autóst, mert itt csatlakozik be a szervizútba egy másik felhajtó. Amikor aztán végre elkezdhetjük nyomni a gázt, egy átlagos mai kocsival épp elérhetjük a 130-as tempót, amikor át is léphetünk a fékre: ekkor jön ugyanis a 100-as tábla, ami az M1-M7 pár száz méterrel arrébb található összeolvadásának biztonságát hivatott szolgálni.
Mivel a minap épp vendégségben jártunk az Állami Autópálya Kezelő ZRT-nél, megemlítettem a beteg táblát; az ÁAK üzemeltetési igazgatója pedig utánanézett, mi a helyzet. Íme, így látja ő a dolgokat:
Az M1 autópálya törökbálinti térségének jobb oldalán történő fejlesztések (beruházások) megtöbbszörözték az ott ébredő forgalmi igényeket, e miatt a csomópontot át kellett építeni.A megnövekedett forgalomnak már elégtelen volt a Budapest irányú felhajtáshoz eredetileg kiépített – balra nagy ívben történő – kialakítás, ezért ennek a forgalmi áramlatnak egy ú.n. indirekt felhajtóág épült. A korábbi és az új gyorsítósáv megépítése – a helyi kötöttségek miatt – a régi felhajtóág nyomvonal korrekciójával volt lehetséges. Így került be az a szűk, minimális ívsugarú szakasz a felhajtóág végére, mely szükségessé teszi a 30 km/h-s sebességkorlátozást.
Természetesen ezt a választ nem tudjuk elfogadni, mint érvet a változtathatatlanságra. Meginvitáltam az Autópálya-kezelő üzemeltetési igazgatóját egy közös felhajtásra az M1-esre, hátha egy gyakorlati tapasztalat egy szabályszerű, mégis rossz korlátozásról segít valamiféle lehetőséget találni a változtatásra. Ki tudja, talán találunk módot egy eszeveszett tempót lehetővé tévő 40-es, netán 50-es tábla kihelyezésére – épp a balesetveszély csökkentése érdekében.
És most várunk, az akta pedig átmenetileg megy a többihez.