Törzsvevőnek az egyszerűbb órák manipulálása 20 ezer forintba kerül, a bonyolultabb feladatok ára 50-től megy felfelé
Törzsvevőnek az egyszerűbb órák manipulálása 20 ezer forintba kerül, a bonyolultabb feladatok ára 50-től megy felfelé

Törzsvevőnek az egyszerűbb órák manipulálása 20 ezer forintba kerül, a bonyolultabb feladatok ára 50-től megy felfelé

Törzsvevőnek az egyszerűbb órák manipulálása 20 ezer forintba kerül, a bonyolultabb feladatok ára 50-től megy felfelé


Aki sok használtautó-hirdetést olvas, meglepődve láthatja, hogy a meghirdetett autók zöme véletlenül sem futott többet 150 ezer kilométernél. Ennek oka, hogy Nagyfenéktől  Makkoshotykáig dívik az óratekergetés.

Árak: húszezer alatt, 80 ezer felett

Senki nem beszél szívesen a témáról (a felkeresett műszerjavító mester is kikérte magának, hogy ilyesmivel foglalkozna), de a körülbelüli árakról sikerült kifaggatni egy Pest megyei használtautó-kereskedőt.

Öreg autókban a mechanikus számlálókkal nem foglalkoznak, a digitális órás autókon az egyszerűbb, 2-3 perces melók ára tízezerről indul, de jellemzően inkább 20 ezer forint neki, 30 az idegeneknek. A bonyolultabban manipulálható használt autók esetében utcáról 50, neki harmincezer Ft a tarifa.

Sokakat átvágnak visszatekert órás autóval

Sokakat átvágnak visszatekert órás autóval

Legtöbbe akkor kerül az „óraátállítás”, ha az adatokat a sebességmérőn kívül például a slusszkulcsban, a xenon fényszórók vezérlésében és több más számítógépben is tárolja az autó. Minél több helyen rögzül a futásteljesítmény, annál többe kerül átírni, 80 ezer forintot simán elvisz a szimpatikus óraállás.

Rutinmunka kiszállással, nagyobb meló műhelyben

Egy makulátlan autó sem kell, ha túl sokat mutat az óra. Ezt persze meg lehet oldani

Egy makulátlan autó sem kell, ha túl sokat mutat az óra. Ezt persze meg lehet oldani

Egy makulátlan autó sem kell, ha túl sokat mutat az óra. Ezt persze meg lehet oldani


Míg a rutinmunkát a tulaj háza előtt vagy a kereskedő telephelyén el lehet végezni egy laptoppal, a bonyolultabb órapörgetéshez műhelybe kell vinni az autót, ahol kiszerelik például az ABS egyes elemeit, hogy a blokkolásgátló memóriájában is a vonzóbb szám szerepeljen. Többnyire a modern, felső kategóriás autók visszatekerése igényel szervizt.

Talán meglepő, de az órapörgetésre nemcsak a lóvá tett vevők, hanem az állandó óratekerők is panaszkodnak.

A profiknak ugyanis ez a fix kiadás apasztja a hasznát egy eleve vergődő bizniszben, ráadásul nem is dob az autó eladási árán.

 Ford Focus 1,6 TDCi árak
(Ambiente, 90 LE), eltérő futásteljesítmény esetén
 2004/10
70 000 km
 2004/10
200 000 km
 2007/10
70 000 km
 2007/10
170 000 km
 Eurotax vételi ár (Ft)  1 530 000  1 360 000  1 950 000  1 790 000

Egy dízel Mondeo reálisan két év alatt fut ennyit. De a vevők kisebb számokat akarnak látni, amin könnyen lehet segíteni

Egy dízel Mondeo reálisan két év alatt fut ennyit. De a vevők kisebb számokat akarnak látni, amin könnyen lehet segíteni

Egy dízel Mondeo reálisan két-három év alatt fut ennyit. De a vevők kisebb számokat akarnak látni, amin könnyen lehet segíteni


Az EurotaxGlass’s Magyarország Kft. adataiból jól látszik, hogy az órapörgetés alig növeli az autók értékét. Egy ötajtós dízel Ford Focus elméleti ára 170 ezer forinttal nő, ha kétszázezer helyett 70 ezret futott, ha pedig csak az óráját állítják vissza, akkor az autók állapotkülönbsége miatt nyilván még kisebb az eltérés.

Atavisztikus rettegés a hatjegyű számtól

Ebből is látszik, az órapörgetés nem azért dívik ipari méretekben, hogy az autón nagyot kaszáljon a csalásra vetemedő kereskedő vagy magánember. A visszavett kilométerállással egyszerűen piacképessé válik a kocsi a sok hasonszőrű között.

Autókereskedők állítják, hogy az óra szerint sokat futott autókat egyszerűen nem veszik meg az emberek, hiába van hozzájuk a könnyen hamisítható szervizkönyv mellé frankó szervizszámla is a márkaszervizes karbantartásról. Mert a szocializmusban beleégett az emberekbe, hogy egy autónak vége 100-150 ezer kilométernél, ezért ő nem vesz 120 ezret futott roncsot. Pedig egy autó, amelybe autópályán 2-3 év alatt beletesznek 100-180 ezer kilométert, nem kopik jobban, mint városban feleannyit futva, sőt.

Börtön járhat az óratekerésért?

Börtönbüntetést javasol a kilométeróra-manipulálás büntetésére a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete. A gazdaság kifehérítését szolgáló javaslataik célja, hogy gépjármű-adásvételnél az adatok tudatos és egyértelműen bebizonyított meghamisítása bűncselekmény legyen, amiért letöltendő börtönbüntetés jár – vázolta a kezdeményezést Erdélyi Péter, az MGE elnöke. Az MGE indítványa általában az adatok meghamisítására vonatkozik, az órapörgetésen kívül a bérautós vagy taxis múlt letagadását, vagy egyéb adatok szándékos manipulálását is érintené. A gépjárműimportőri egyesület javaslata alapján a büntetés a manipulálás tényéért járna, függetlenül attól, hogy valaki 530 ezerről vagy 104 ezer kilométerről állítja vissza 70-re az órát. Így a bíróságoknak nem kellene elveszniük abban a vitában, hogy az illető 120 ezret vagy kétmilliót nyert a csalással. A lépéssel erősödhetne a gépjárművet vásárló, ahhoz nem értő vevők érdekeinek védelme.

Baj, ha sokat futott?

160 ezer km alatt kifényesedett a kormány. Újrabőröztetni nem a világ

160 ezer km alatt kifényesedett a kormány. Újrabőröztetni nem a világ

160 ezer km alatt kifényesedett a kormány. Újrabőröztetni nem a világ


Ám ott a félelem, hogy mennyiről lehet visszatekerve a 2008-as Passat TDI órája, ha 140 ezren áll? Ha meghagyják a tényleges 140 ezernél, kutyának nem kell, ezért szépen visszaveszik 65 ezerre és mindenki boldog.

Pedig egy jól karbantartott, modern autónak nem árt, ha hosszabb utakon használják sokat (persze a hazai kutya világban a tényleges karbantartást is nehéz ellenőrizni). Az előző Mazda6-on például 120 ezer kilométernél kell vezérműszíjat cserélni, ám többen is fintorognak egy friss vezérlést kapott, de 132 ezret futott autótól. Helyette megvesznek drágábban egy 107 ezrest, amire nemsokára költhetnek még bő százezret.

Vannak természetesen becsületes autókereskedők és eladók is, de amíg az emberek nem hiszik el, hogy a munkacélra használt, dízelmotoros autók többségébe igenis belevernek évi 35-70 ezer kilométert és elvárják, hogy 15-20 éves magánautókban se legyen több 120-140 ezer kilométernél, addig át fogják őket verni.

Na, ne: Olaszból jött, de tényleg csak 80 ezerrel

Öreg autókban házilag sem nehéz kivenni a kilométerszámlálót. Onnantól oda tekerjük, ahová szeretnénk

Öreg autókban házilag sem nehéz kivenni a kilométerszámlálót. Onnantól oda tekerjük, ahová szeretnénk

Öreg autókban házilag sem nehéz kivenni a kilométerszámlálót. Onnantól oda tekerjük, ahová szeretnénk


Sokan képesek bevenni egy dízel Mondeo kombiról, hogy ugyan Olaszországból jött és az összes többiben 280 ezer km van 4-6 éves korukra, de csak ők, csak most kifogták a legtutibbat, amelyben csak 80 ezer van, de igaziból. Vagy megcsípték az egyetlen 320d-t Németországból, hétévesen, 120 ezerrel.

Miért nem merül fel bennük, hogy egy nagyobb területű, sokkal fejlettebb autópálya-hálózattal rendelkező országban a sokkal többet kereső emberek ugyan mitől autóznának feleannyit, mint hasonló kocsikkal a magyarok?

Illúzió a keveset futott dízel

Jobb volna belátni, hogy 2,5 millióba sehogy nem fér bele egy keveset futott BMW 320d. De neki ennyi pénze van, ebből kellene megállnia a vágyott autónak, így mindig lesz, aki készséggel megadja neki ezt az illúziót.

30 ezer forintból leleplezhető az óratekerés

Megkérdeztük a BMW importőrét, hogy a márkaszervizes állapotfelmérés mibe kerül és a használtimportban is népszerű BMW-k esetében ki lehet-e szűrni vele az óratekerést? A válaszok: „Az állapotfelvétel költsége a szervizek óradíjától függ, de nagyságrendileg 20-30 ezer Ft+ÁFA. A vizsgálat a műszaki állapotfelvételen túl tartalmazza a diagnosztikát valamint a kulcsadatok kiolvasását is. Ebből azonban még nem derülne ki a manipuláció, ha a vezérlőegységeket is felülírták. A tényleges futásteljesítményt az online adatlekérdezés teszi egyértelművé: 2010-től kezdve a hivatalos BMW márkakereskedéseknek már egy olyan online adatbázis áll rendelkezésre, ahol a múltbéli kulcsolvasások, diagnosztikák, garanciális javítások, illetve a márkaszervizekben elvégzett karbantartási javítások főbb adatai is láthatóak. Ezeket az adatokat nem lehet manipulálni, ám erről a lehetőségről a vásárlás előtt álló ügyfelek zöme nem tud, így csak utólag derül ki, hogy az autó totálkáros volt vagy Németországban már 300 ezres óraállást is feljegyeztek, pedig az eladó szerint csak 60 000 km van benne. Más módszerekkel nagyon nehéz lenyomozni az autó szerviztörténetét, mert a szervizfüzet nem bizonyító erejű.”

A falcokon vagy a motortérben felejtett olajcserecímkék segíthetnek leleplezni a visszatekert órát

A falcokon vagy a motortérben felejtett olajcserecímkék segíthetnek leleplezni a visszatekert órát

A falcokon vagy a motortérben felejtett olajcserecímkék segíthetnek leleplezni a visszatekert órát


Akik nem saját célra hoznak be autót külföldről, gyakran mondják, hogy csak a sokat futott, elhanyagolt vagy sérült autókat érdemes eladási céllal importálni, mert a jók ott is sokba kerülnek. „Néha már azon gondolkodunk, hogy itthonról vigyünk ki friss autókat, olyan drágák külföldön a tényleg megkímélt kocsik” – jegyezte meg egy kedves ismerősünk a Nagykőrösi úti autópiacról.

Hogyan lehet leleplezni?

Ha nem primitív barom módjára végzik, az órapörgetést nehéz kiszúrni. „Aki erre készül és profi, az minket is meg tud téveszteni” – mondja egy nepper, aki 20 éve van a szakmában.

15 éves autókban irreális a 140 ezer km. A többség mégis ragaszkodik ehhez, pedig ő sem évi 6-8 ezret megy

15 éves autókban irreális a 140 ezer km. A többség mégis ragaszkodik ehhez, pedig ő sem évi 6-8 ezret megy

15 éves autókban irreális a 140 ezer km. A többség mégis ragaszkodik ehhez, pedig ő sem évi 6-8 ezret megy


„Ha például tudja, hogy taxizásra veszi az autót vagy állandóan külföldre ingázik vele, leveheti az eredeti kerekeket 40 ezernél, felrak üléshuzatot, kormányvédőt, váltóvédőt és ha nem dagadt, még az ülést sem üli ki látványosan. Vagy visszapörgetés helyett simán kiköti az órát, amihez néha elég egy biztosítékot kihúzni” – meséli.

Mivel kóklerek mindenütt vannak, a motortérben, a vezető oldali ajtófalcokon felejtett olajcserecímkék elárulhatják a csalást, ahogy a kormánynak sem illik fényesre kopnia 80 ezer km alatt.

Fix pont a garanciális javítás

Gyanús, ha az anyósülés kiült, a vezetőé pedig jó állapotú, mert valószínűleg felcserélték őket. Ám a kopott pedálgumi fillérekből cserélhető, a kormány újrabőrözése vagy a váltógomb cseréje sem a világ, és egy profi kárpittisztítás még a lelakott autót is vonzóvá teheti.

Nem kidobott pénz az állapotfelmérésre költött 10-20 ezer Ft. Ez egy kétmilliós használt autó árának maximum egy százaléka

Nem kidobott pénz az állapotfelmérésre költött 10-20 ezer Ft. Ez egy kétmilliós használt autó árának maximum egy százaléka

Célravezetőbb lekérdezni, hogy volt-e az autón garanciális javítás, mert ezt a kilométerállással együtt tárolja a vezérképviselet egy országos adatbázisban, de ehhez ismeretség kell egy importőrnél vagy minimum egy márkakereskedésben.

Hasznos az állapotfelmérés

Érdemes elvinni az autót állapotfelmérésre egy márkakereskedésbe, láttunk már olyan A2-es Audit, amelyről ott derült ki, hogy két évvel azelőtt járt 150 ezres szervizen Németországban, most pedig 90-ezret mutat az órája.

Sajnos végigpecsételt szervizkönyvet is lehet utólag készíteni, ezért kell a szervizszámlákat is elkérni és figyelni arra, milyen időközönként követik egymást a bejegyzések a szervizfüzetben, van-e furcsa csökkenés a futásteljesítményben, ügyelni a színekre: lehetőleg ne ugyanazzal a tollal és bélyegzőpárnával legyen végigvezetve a szervizkönyv.

Az új autónak is megvan a maga baja

Sajnos biztos módszert mi sem ismerünk, kénytelenek vagyunk abban bízni, hogy magánemberek nehezebben tekerik vissza az órát, mert ritkábban van hozzá kapcsolatuk és követhetjük az ősi bölcsességet: a futásteljesítményt nagy átlagban akkor csökkenthetjük, ha az adott kategórián belül minél fiatalabb autót veszünk. Ez a logika persze az új autóhoz vezet, de a kölcsönpénz ára és a korai értékvesztés nagyobb érvágás, mintha átvernek az óraállással.

Cikkünk egy sorozat része, melyben sorra vesszük a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció lobbiakciójának témáit. Ezek: