F1: Máris másolják a Renault kipufogóját? 1
Már az gyanús volt, amikor James Allison technikai igazgató kijelentette: „Arra biztattuk a mérnökeinket, hogy legyenek merészek, vállaljanak be kockázatos megoldásokat. Az R31 lett a végeredmény.” Első pillantásra a jó előre beharangozott fekete-arany festésen kívül semmi rendkívülit nem lehetett felfedezni a kocsin. Negyedóra is eltelt a valenciai leleplezés után, mire az egyik újságírónak feltűnt, hogy a kocsinak nincs (pontosabban nem látható a) kipufogó-végződése. Hová lett a kipufogócső?

Sasszemű fotósok fedezték fel, hogy valami szokatlan látható a kocsi oldaldobozának elején, a levegő-beömlőnyílás alatt, egy apró aerodinamikai elem takarásában. „A Renault valami nagyon furcsát – elnézést, innovatívat – alkotott ezzel a kipufogóval. Azzal, hogy az oldalsó légbeömlőnyílás alatt vezetik ki a forró gázokat, az a szándékuk, hogy felgyorsítsák az ezen a részen áramló levegő sebességét” – írta technikai blogjában Gary Anderson, aki korábban többek közt a McLaren, a Jordan és a Stewart csapatok vezető mérnöke volt.

F1: Máris másolják a Renault kipufogóját? 7
Így működik az előre vezetett kipufogó

(Grafika: Craig Scarborough/scarbsf1.wordpress.com)

Az F1fanatic honlap elemzője szerint a franciák szokatlan megoldását az vezérelte, hogy a kocsi közepénél kivezetett magasnyomású levegő az alváz nagyobb része alatt haladjon át (szemben a szokványos megoldással, amikor csak a diffúzorra vezetik rá), nagyobb hatékonyságot elérve ezáltal.

Anderson szerint az előre vezetett kipufogógázoknak hátránya is van. Minél hosszabb ugyanis a kipufogócső, annál több teljesítményt veszít a motor a felső tartományban. Ezért a Jordan korábbi főkonstruktőre arra gyanakszik, hogy az eredeti kipufogóvégek egy semleges csőbe futnak bele, így a motor nem veszít jelentősen az erejéből.
 
Sokáig titkolózott a Renault, de hétfő délután a motorfejlesztő részleg vezetője, Rob White az Autosportnak elárulta: „Ha a kasztnin dolgozó kollégák valami szokatlant akarnak csinálni a kipufogóval, nekünk, motorgyártóknak együtt kell működnünk velük. Vannak bizonyos megkötések a karosszériások részéről, amelyek meghatározzák a kipufogó akusztikai és nyomásváltozási tulajdonságait. Léteznek beszerelési követelmények is, például nem tanácsos, hogy a forró kipufogó megolvassza a motor bizonyos alkatrészeit. A kipufogó elhelyezését jelen esetben a kocsi aerodinamikai kiképzése határozta meg” – árulta el White.

Az Autosport.com és a német Auto Motor und Sport is úgy tudja: máris több csapat dolgozik a Renault-féle kipufogó-megoldás átvételén. Az egyik „aktív” csapat a McLaren lehet, amely a hírek szerint emiatt időzítette jóval későbbre, péntekre az MP4-26 bemutatását.

A Mercedesnél szintén felfigyeltek az újításra, állítólag ők is ilyesmit fejlesztenek. „A Renault-nál jó irányban gondolkodtak. Mi is hasonló megoldáson dolgozunk” – árulta el a csapatfőnök, Ross Brawn.

A Red Bull tervezőzsenije, Adrian Newey nem fukarkodott a renault-s ötlet dicséretével, de rögtön utalt arra is, hogy nem fognak tétlenkedni, ők is megvizsgálják a fejlesztési lehetőséget. „A mai szabályok elég szigorúak. Nehéz valami zseniálisat húzni, de ha az ellenfelek előállnak valamivel, mi is válaszolunk” – idézte az Auto Motor und Sport az angolt.

A Renault-Lotus R31 első tesztnapja egyébként nem sikerült fényesen. Vitalij Petrov csak 28 kört tudott megtenni a kocsival, több apró technikai hiba hátráltatta. Az orosz végül 2,5 másodperces hátránnyal zárt a keddi leggyorsabb, Sebastian Vettel mögött.