82 éve történt
Pár éve, ha valakinek nem volt pénze autózni, de mégsem akart lemondani egy négykerekű járművel történő helyváltoztatás kényelmérőll, 120 hónap hitelre vett egy kocsit. Aztán, ha végleg elapadtak az anyagi források elvitte az autót a bank.
Nyolc évtizede ilyet még nem tehettek. Az ügyesek azonban megoldották a dolgot. A kopó, cserére szoruló alkatrészeket szerezték be egy „önkiszolgáló raktárból”.
Manapság ez a megoldás ismét divatba jött. Tanultunk az ősöktől.
Budapest, 1929. február 11.
„Szombaton, február 9-én előllitották a főkapitányságra Schumacher Gyula autoszerelő-bérautofuvarozót, Szabó Dénes kovácssegédet, Szabó Károly foglalkozás nélküli fogtechnikus tanoncot, ifj. Kornseé József pincértanoncot és Rohni Lajos droguistát, akik ellen az a gyanu merült fel, hogy autokat és autoalkatrészeket loptak.
Kihallgatásuk alkalmával beismerték, hogy Schumachernek volt egy Citroen kocsija, melyet bérautofuvarozást végzett. A keresete azonban kevés volt és ezért az autót éjszakára bérbe adta Szabó Dénesnek. A kovácssegédnek éjszakánként tiz pengőt kellett fizetni és arra is kötelezte magát, hogy a gumirongálást megtériti. Szabó Dénes Szabó Károllyal együtt vállalt fuvart. A keresetük azonban sokszor még a benzin árát sem fedezte és ezért nem tudták a napi tiz pengőt fizetni. Schumacher követelte a pénzét és azzal fenyegetőzött, hogy elveszi tőlük a kocsit. Ekkore rászánták magukat, hogy lopni fognak.
Nem mai hírek
Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.
A Citroen gyártmányju kocsikról leszedték a pótkerekeket és egyéb alkatrészeket, de loptak másfajta autókerekeket is. Ezeket a kerekeket átadták Schumachernek, részint az elkoptatott kerekekért, részint a napibér törlesztése fejében. Schumacher tudta, hohgy lopott kerekeket hoztak hozzá.
Ezek a lopások adták Schumachernek azt a gondolatot, hogy a főváros különböző helyein álló magán autókat ellopja, az alkatrészeit leszerelje, s a kifosztott autót elhagyja. Az autóalkatrészeket ezután a sakát gépkocsijára szerelte fel. Az első ilyen lopást körülbelül hat héttel ezelőrr követte el Szabó Károllyal együtt. Schumacher kocsijával cirkálni mentek a városba, a Thököly-uton felügyelet nélkül álló autót, amely Orth György kereskedőé volt, ellopták. A Citroen-gyártmányu gépkocsival a Thököly-ut külső részére hajtottak, ahol a saját kocsijuk kulcsával felnyitották az autón lévő szerszámládát, a szerszámokat ellopták, az irányjelző készüléket leszerelték, a pótkereket levették s a kocsit elhagyták.
Sarkadi Győző szárazelem készitő Citroen kocsiját a Kender utca 11. számu háza elől vitték el. Ennél a lopásnál ifj. Kronseé József és Rohni Lajos is segédkezett. Azonban a lopást a tulajdonos észrevette, üldözőbe vette őket, mire Schumacher kocsiján társaival együtt elmenekült.
Legutóbb február 8-án Schumacher és Szabó Károly a Váczi ut 34. számu ház előtt álló Citroen gépet, amely Balla Ernő hirlapiró tuajdona, lopták el. Ujpest-felé hajtattak, s a város határában a rajta lévő két darab pótkereket és egy darab dinamó relét leszerelték. Az alkatrészeket Schumacher kocsiján elvitték, az autót pedig hátrahagyták.
Szabó Dénes és Károly az alkatrészeken kivül loptak még akkumulátort, pokrócokat és ezeket a tárgyakat Schumacher vette meg tőlük. Voltak olyan tárgyak is, amelyeket ismeretlen embereknek adtak el. A tettesek nyomára ugy jutott a rendőrség, hogy Sarkadi Győző amikor kocsiját ellopták, üldözőbe vette a tolvajokat, Schumacher megfigyelte és pontos személyleirást tudott adni róla. A személyleirás alapján elindulva sikerült a rendőrségnek a tetteseket elfogni. A tolvajokat letartóztatták.”
Hat évtizeddel ezelőtt a Ford teljesen másképp állt az értékesítéshez, mint napjainkban. Akkor is sok pénzt akartak keresni, de inkább a sok kicsi sokra megy elv érvényesülésében hittek.
New York, 1947. április 2.
„II. Henry Ford – amint az amerikai rádió hirmagyarázója a Ford-müvek mostani tulajdonosát nevezte – bejelentette, hogy a vállalata pacra hozza a világ legolcsóbb gépkocsiját. Az uj mintáju autó eladási ára 1016 dollár, teljesitőképesége igen nagy. A Ford-gyár máris napi ezer darabot készit a gépkocsiból.”
Két év elteltével mások is rájöttek, hogy az emberek csak úgy fognak autót venni, ha olcsón hozzájuthatnak. Kaiser árcsökkentésére válaszul a Ford is kénytelen volt mérsékelni árait. Ki is alakult egy egészséges verseny, amelynek leginkább a vásárlók voltak a haszonélvezői.
New York, 1949. április 5.
„Amerikában sok cég csökkenti az árakat, egyes esetekben 50%-kal. Az árcsökkentés széles területeket érint – autóktól kezdve fagylaltig.
Henry Kaiser, az USA negyedik autógyárosa, 83 fonttal csökkentette autójának kiskereskedelmi árát. Ez a krómozott, gyönyörű hatüléses nagyautó 498 fontért vásárolható. Kaiser váratlan cselekedetének oka a „visszaesés”. Az amerikaiak saját dollárhiányuk miatt nem hajlandóak mindent megvásárolni. Kaiser gyorsan rájött arra, hogy a verseny visszatér Amerikának ebbe az iparágába is.
Henry Ford is megjósolta, hogy rövidesen ugynevezett olcsó autót 375 fontért fogja árulni. Jelenlegi áruk 450-470 font.
Bostonban egy hatalmas áruház két font 15 schillingért dobta piacra a férfi öltönyöket és kabátokat. Westinghouse Electric 20-50%-ig csökkentette a rádiók árát.”