A Svéd-rali vasárnapi programja:
SS 17 Torntorp 1 – 19,21 km
SS 18 Gustavsfors 1 – 4,16 km
SS 19 Rämmen 1 – 22,76 km
Hagfors szerviz
SS 20 Torntorp 2 – 19,21 km
SS 21 Rämmen 2 – 22,76 km
SS 22 Gustavsfors 2 – 4,16 km
16 másodperc, ennyi volt a különbség a Svéd-rali mai, záró napja előtt az első öt páros között. Elvben bármelyikük nyerhetett volna. Tegnap a versenyzők azt feltételezték, hogy azok lesznek hátrányban, akik elől mennek, mert nekik kell takarítani. Ám nem így lett. Legalábbis délelőtt.
Az elsőként rajtoló Mikko Hirvonen mind a három délelőtti gyorsaságin a leggyorsabb volt. A Ford csapat versenyzője ezzel jelentősen növelte előnyét, egyedül a tegnap második Mads Ostberg tartotta vele a lépést, de ő is több mint 13 másodpercre került.
„Rendben volt minden. Az út szép és sima volt, nem voltak nyomok vagy ilyesmi” – árulta el Hirvonen a gyorsasága egyik okát, vagyis nem kellett takarítania. De azért Ostberg azt is hozzátette, hogy nem csak ezen múlott: „Nagyon durván hajtottunk” – mondta. „Én abszolút a határon megyek. Ennél gyorsabban nem is hiszem, hogy tudnék menni.”
Délután már nem volt fölényben Hirvonen, mivel több volt a friss hó a pályákon, így csak harmadik és ötödik időket érte el. A felépített előnyéből viszont végül 6,5 másodperc megmaradt, ezzel megnyerte a Svéd-ralit. A finn versenyző és navigátora Kaj Lindström immár másodszor viheti haza a trófeát, miután tavaly is ők voltak a leggyorsabbak az évadnyitón.
„Ez abszolút fantasztikus” – nyilatkozta a célban Hirvonen. „Remek megnyerni a nyitó versenyt az új Fiestával. Meg kell mondjam, nagyon ideges voltam az utolsó szakasz előtt, de most már nagyon boldog vagyok, hogy ilyen jól kezdtük az idényt.” Ez volt Hirvonen 13 futamgyőzelme a Rali-világbajnokságon, amivel a Ford legeredményesebb versenyzőjévé vált a sorozatban.
„Ez hihetetlen” – mondta Ostberg. „Nehéz volt a mai nap. Próbáltuk elkapni Mikkót, de ő nagyon gyors volt és én nem mertem már ennél jobban nyomni. Abszolút második hely Svédországban? Boldog vagyok ezzel.”
A Ford örömét nemcsak az fokozza, hogy a privátként induló Mads Ostberg is Fiestával jutott a második helyre, de a pódium harmadik részére a másik gyári autót vezető Jari-Matti Latvala állhatott fel. Pedig reggel erre még kevés volt az esély. Latvala ötödikként kezdett és délelőtt kétszer is csak hetedik időt autózott és 51 másodpercnyire lemaradt.Ám délután változott a helyzet: két szakaszon is a leggyorsabb volt és az utolsó is csak 0,7 másodperc hátrány gyűjtött be, így 20 másodpercet lefaragott és megelőzte Sebastien Ogiert valamint Petter Solberget.
Ogiert talán az vigasztalhatja, hogy ő nyerte az idén bevezetett Power Stage szakaszt. A verseny záró szakaszát élőben adják a szerződött televíziók és a tempó biztosításáért a Nemzetközi Automobil Szövetség a leggyorsabb háromnak pluszpontokat ad. Így kapott Ogier 3, Sebastien Loeb 2 és Latvala 1 pontot.
„Nehéz volt számunkra a délután, de így is szereztünk néhány értékes pontot” – nyilatkozta Ogier. Most jön pár murvás verseny, ahol biztos vagyok benne, hogy gyorsabbak leszünk. Nem egy rossz idénykezdet és azzal, hogy megnyertük a Power Stage-t, valami jó is történt ezen a hétvégén”
A legnagyobb dráma azonban Petter Solberg körül zajlott ma délután. A norvég versenyzőt pénteken gyorshajtáson, amiért nemcsak pénzbüntetést kapott, de bevonták a rendőrök a jogosítványát is, 48 órás haladékkal. E nélkül viszont nem vezethet az utolsó szakaszon. Solberg és navigátora Chris Patterson helyet cseréltek, de utóbbi pilótának nem olyan jó, így az utolsó, mindössze négy kilométeres szakaszt 51 másodperc hátránnyal 34-ként teljesítette a párost.
Vélhetően azonban ezzel még nincs vége az ügynek, hiszen a felügyelő testület is vizsgálhatja. A szabály szerint a gyorsasági szakaszon csak a páros egyes számú versenyzője vezetheti az autót. Ergo Solberget ki kell zárni. Most ötödikek, meglátjuk megtarthatják-e.
Bizonyosan szeretne hamar elfeledkezni a Svéd-raliról a címvédő, Sebastien Loeb. A Citroën versenyzője ezen a versenyen nem volt elemében. Pénteken a nagy hóban elsőként rajtolva akkora hátrányt gyűjtött be, amit képtelen volt ledolgozni. Tegnap nagyon jól ment és sokat faragott hátrányából, de vasárnap már nem jutott előrébb. Hatodikként zárt az évadnyitó versenyt.
Kimi Räikkönen ma nem tudta hozni azt a tempót, amit tegnap mutatott, így a nála jóval tapasztaltabb P-G Andersson bedarálta. A Svéd pilótáé lett a hetedik, a volt Fomra-1-es világbajnoké a nyolcadik hely. Räikkönen ha nem is hatalmas eredménnyel, de pontszerzőként kezdte az idényt. Eredményét úgy lehet igazán értékelni, ha látjuk, hogy gyorsabb volt a nála sokkal tapasztaltabb Khalid al Qassiminél, Matthew Wilsonnál és Ken Blocknál is.
A 2011-es Svéd-rali végeredménye:
1. Mikko Hirvonen (Ford Abu Dhabi WRT Fiesta RS WRC) 3óra 23perc 56.6mp
2. Mads Ostberg (M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC) +00perc 06.5mp
3. Jari-Matti Latvala (Ford Abu Dhabi WRT Fiesta RS WRC) +00perc 34.0mp
4. Sebastien Ogier (Citroën Total WRT DS3 WRC) +47.7mp
5. Petter Solberg (PSWRT Citroën DS3 WRC) +01perc 31.6mp
6. Sebastien Loeb (Citroën Total WRT DS3 WRC) +02perc 30.3mp
7. PG Andersson (Ford Fiesta RS WRC) +06perc 22.0mp
8. Kimi Raikkonen (ICE 1 Racing Citroën DS3 WRC) +07perc 02.3mp
9. Matt Wilson (M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC) +10perc 11.5mp
10. Khalid Al-Qassimi (Team Abu Dhabi Fiesta RS WRC) +10perc 31.1mp
11. Patrik Sandell (Škoda Fabia S2000) +12perc 24.5mp
12. Martin Prokop (Ford Fiesta S2000) +13perc 43.1mp
13. Denis Kuipers (FERM Powertools Ford Fiesta RS WRC) +13perc 57.7mp
14. Ken Block (Monster WRT Ford Fiesta RS WRC) +16perc 51.8mp
Power Stage / SS22 pontszerzői
1. Sebastien Ogier (Citroën Total WRT DS3 WRC) 2perc 22.7mp
2. Sebastien Loeb (Citroën Total WRT DS3 WRC) +0.3mp
3. Jari-Matti Latvala (Ford Abu Dhabi WRT Fiesta RS WRC) +0.7mp
A Pontverseny állása a Svéd-ralit követően
Egyéni bajnokság:
1. Mikko Hirvonen 25 pont
2. Mads Ostberg 18
3. Jari-Matti Latvala 16
4. Sebastien Ogier 15
5. Petter Solberg 10
6. Sebastien Loeb 10
7. PG Andersson 6
8. Kimi Raikkonen 4
9. Matthew Wilson 2
10. Khalid Al-Qassimi 1
Konstruktőri bajnokság:
1. Ford Abu Dhabi World Rally Team 40 pont
2. Citroën Total World Rally Team 22
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team 18
4. Ice 1 Racing 8
5. Team Abu Dhabi 6
6. FERM Power Tools World Rally Team 4
7. Monster World Rally Team 2