Az Opel Ampera szériakivitele a jövő héten, a Genfi Autószalonon ünnepli világpremierjét. Az új hibrid (villanyautó*) piaci bevezetése év végén kezdődik meg Európában. Az autó bruttó ára 42 900 euró, azaz 11,4 millió forint, amely összegben az akkumulátorok ára is szerepel.  

11 millió az Opel hibridje 1
11 millió az Opel hibridje 13


Az Opel Ampera nem más mint a Chevrolet Volt európai megfelelője, amelyet már többször volt szerencsénk kipróbálni. Műszakilag azonos a két modell, csupán külsőleg eltérőek kissé. Jellegzetes, bumeráng alakú fényszórójával az Ampera testesíti meg az Opel új formai irányelvét.

A járműbe 150 lóerő teljesítményű, illetve 370 Nm nyomatékú villanymotor kerül, ez mozgatja az autót a használattól függően 40-80 kilométerig. Ha a lítiumion-akkumulátor lemerül, akkor lép életbe az 1,4-es benzines motor, amely a hivatalos megfogalmazás szerint mint hatótávnövelő szerepel, tovább táplálja az elektromos hajtásrendszert és működteti a fedélzeti elektromos rendszereket, 500 km fölé növelve a jármű hatótávolságát.

Ugyanakkor nagyjából 110 km/óra felett átveszi a hajtás feladatait is, ilyenkor nem a villanymotor pörgeti az Ampera kerekeit. A jármű kilenc másodperc alatt gyorsul álló helyzetből száz km/órára, végsebessége 161 km/óra. Az Ampera akkumulátora négy óra alatt tölthető fel teljesen, háztartási 220 voltos konnektorról.

Az Ampera vezetője középkonzoli gombbal választhat Normál, Sport, Hegyi és Városi mód között,

11 millió az Opel hibridje 14


amelyek a használat és az út profiljának megfelelően optimalizálják az energiagazdálkodást.

A Normál mód az Ampera standard üzemmódja. Ha egy bizonyos szint alá süllyed az akku töltöttsége, generátor funkcióban beindul a benzinmotor, és tölteni kezd. Szintén tölt a fékezésienergia-visszanyerés, úgyhogy hosszabb lejtőn le is állhat a benzines generátor. Sport módban spontánabbak az autó reakciói, az Ampera még készségesebben követi a gázpedál utasításait.

A Hegyi mód megfelelő mennyiségű energiáról gondoskodik, és már az akku lemerülését megelőzően engedélyezi a generátor belépését. Ezt a módot teljes feltöltés után, illetve a hegyi útszakasz kezdete előtt 10-15 perccel ajánlatos bekapcsolni.

Városi módban a tipikus ingázó közlekedésre áll át az akkumulátorvezérlés. Amikor reggel gyorsan haladunk a város felé az autópályán vagy az országúton, jár a generátor, hogy a városban aztán teljesen feltöltött akkuval kezdhessük meg az emissziómentes közlekedést.
 

*A GM villanyautónak hívja a Chevrolet Volt/Opel Ampera modelleket, de az októberben kirobbant botrány óta tudjuk, a hatótávnövelőnek hívott benzinmotor igenis képes közvetlenül hajtani a kerekeket, vagyis hibrid. Ugyanakkor mivel az európaiak jó 80 százaléka 60 kilométernél kevesebbet autózik naponta, használható akár csak villanyautóként is az Ampera.