Minden Forma-1-rajongó tudja már a rossz hírt: le kellett mondani a szezonnyitó Bahreini Nagydíjat a belpolitikai feszültségek miatt. Most először fordult elő, hogy politikai okokból kellett elhalasztani egy F1-es futamot, de olyanra már volt példa, hogy el kellett törölni egy versenyt, illetve időmérő edzést.

A legfrissebb példára a fiatalabb F1-rajongók is jól emlékezhetnek. Tavaly októberben olyan felhőszakadás volt Szuzukában, hogy szombatról vasárnapra kellett halasztani a kvalifikációt, amelyet így egy napon rendeztek meg a versennyel. Egyszer már előfordult hasonló a Japán Nagydíjon: 2004-ben a Ma-on tájfun csapott le Szuzukára, amiatt kellett vasárnap délelőtt megtartani a rajtsorrendről döntő időmérő edzést.

A 2009-es Brazil Nagydíjon többször is meg kellett szakítani a kvalifikációt a változó intenzitású eső miatt. Az edzés elnyúlt, mint a rágógumi: három óra múlva tudtuk csak meg, ki indulhat a pole pozícióból a másnapi futamon.

Reutemann a vb-cím első számú várományosa volt 1981-ben
Senna és a Lotus nyerte az elhalasztott Belga GP-t 1985-ben

Senna és a Lotus nyerte az elhalasztott Belga GP-t 1985-ben

Senna és a Lotus nyerte az elhalasztott Belga GP-t 1985-ben


A belgák épp hogy csak elkészültek a Spa-Francorchamps-i pálya átépítésével 1985 májusában. Csakhogy a sebtében lefektetett aszfalt olyan silány minőségűre sikeredett, hogy a nyomvonal feltöredezett a turbós Forma-1-es kocsik söröshordó-szélességű slickgumijai alatt. Végül négy hónappal később, szeptemberben tudták megrendezni a Belga Nagydíjat, Ayrton Senna nyert egy fekete-arany Lotus-Renault Turbóval.
   
Az Argentin Nagydíj a Forma-1-es szezon szokásos nyitányának számított az 1950-es években. Juan Domingo Perón elnök (egyesek szerint diktátor) bukása után azonban az országban zavargások törtek ki, és Argentína olyan nehéz gazdasági helyzetbe került, hogy kénytelenek voltak az 1959-es Argentin Nagydíj lemondását kérni a nemzetközi szervektől.

Reutemann a vb-cím első számú várományosa volt 1981-ben

Reutemann a vb-cím első számú várományosa volt 1981-ben

Reutemann a vb-cím első számú várományosa volt 1981-ben


A száguldó cirkusz 1972-ben visszatért Buenos Airesbe, és újabb tíz éven keresztül a szezon egyik nyitófutamának házigazdája lett. De a gazdasági problémák ismét megszakították ezt a sikeres sorozatot. Elszabadult az infláció, ezért az Argentin Autóklub – finanszírozási nehézségekre hivatkozva – kénytelen volt lemondani az 1982 márciusára kiírt F1-es futamot. Nemcsak a helyi rajongók, hanem a versenyzők nagy része is szomorúan vette tudomásul a verseny lefújását. Leginkább az argentin nagymenő, Carlos Reutemann, aki 1981-ben hajszállal maradt le a világbajnoki címről a Williams színeiben.

Nem volt szerencséje a Forma-1-gyel Dél-Afrikának sem. A kisebb megszakításokkal 1962-től megrendezett  Dél-afrikai Nagydíj népszerűsége gyorsan nőtt, a versenyzők  imádtak ott lenni. A pilóták örömmel utaztak a rendszerint  januárban vagy februárban megrendezett viadalra, ahol mindig remek hangulat fogadta őket, egyúttal kiszakadhattak az európai télből.

Az F1-es pilóták a Kyalami Ranch-en várják a sztrájk végét 1982-ben

Az F1-es pilóták a Kyalami Ranch-en várják a sztrájk végét 1982-ben

Az F1-es pilóták a Kyalami Ranch-en várják a sztrájk végét 1982-ben


Először 1982-ben került veszélybe a dél-afrikai futam megrendezése. A pilóták elégedetlenek voltak a FOCA (Forma-1-es Konstruktőrök Szövetsége) által eléjük tett szerződéssel, melynek értelmében a csapatok úgy adhatták-vehették őket, mint egy zsák lisztet, szinte semmilyen joguk nem maradt. Ezért a versenyzők – Niki Lauda és Didier Pironi vezetésével – közös sztrájkba kezdtek. Buszt béreltek, amellyel a közeli Kyalami Ranch-re vonultak vissza.

Magukra zárták az ajtót, egyedül Pironi és Lauda kapott szabad kijárást, hogy tárgyalhassanak. Az egész mezőny együtt töltötte az időt, matracokon aludtak, nap közben pedig grilleztek és lazultak. Gilles Villeneuve és Elio de Angelis virtuóz zongorajátékkal, Jacques Laffite bűvésztrükkökkel szórakoztatta társait. A pénteki edzésnapot törölték, de szombat reggel megszületett a megegyezés, így végül sor kerülhetett két edzésre és a versenyre.

Patrese és Lauda csatázik az 1983-as dél-afrikai GP-n

Patrese és Lauda csatázik az 1983-as dél-afrikai GP-n

Patrese és Lauda csatázik az 1983-as dél-afrikai GP-n


A Forma-1 utoljára 1985-ben látogatott el az apartheid rendszeréről, a feketék hátrányos megkülönböztetéséről hírhedt afrikai országba. (Pontosabban, 1992-ben és ’93-ban még visszatért a cirkusz Kyalamiba, akkor azonban már egy demokratikus ország fogadta a mezőnyt.)

A sportág irányítását átvevő Bernie Ecclestone-ra egyre nagyobb politikai nyomás nehezedett, de amikor a FOCA elnöke megegyezett a magyar illetékesekkel az első „vasfüggönyön túli” F1-es pálya, a Hungaroring megépítéséről, nem volt többé szüksége a problémás Dél-Afrikára. Ma már sokan elfelejtik, hogy a számunkra kedvező politikai körülményeknek is köszönhető, hogy megszületett a Forma-1-es Magyar Nagydíj.