A Svéd-rali pénteki programja:
SS 2 Vargasen 1 – 24,63 km
SS 3 Likenäs 1 – 20,78 km
SS 4 Lovhaugen 1 – 18,80 km
Hagfors Szerviz
SS 5 Vargasen 2 – 24,63 km
SS 6 Likenäs 2 – 20,78 km
SS 7 Lovhaugen 2 – 18,80 km
Előbb szakadó hóesés, majd napsütés, de mínusz 8-10 fokos hideg fogadta a Rali-világbajnokság nyitóversenye, a Svéd-rali mezőnyét pénteken. A tegnap esti az ügetőpályán rendezett, első szakasz után mára már komolyabb program várt a mezőnyre, több mint 120 versenykilométer.
A pályákon lévő hatalmas hó igencsak felborította a tavaly megszokott erősorrendet. Az első versenyen, a résztvevők a tavalyi bajnokságban elért eredményük alapján rajtolnak. Sebastien Loeb indult elsőként, majd Jari-Matti Latvala stb.
Loebnek akad is gondja bőven a hatalmas hóban. „Az a gond, hogy az úton lévő hó túl mély, a gumiijainkon lévő szögek nem érnek el semmit alatta, csak csúszkálunk a tetején és nyomot vájunk a többi versenyzőnek” – mondta Loeb. „Nehéz fékezni és kormányozni, nincs tapadás”
Láthatóan Loeb azzal töltötte az idejét, hogy a hófalak között tartsa az autót és egyáltalán eljusson a célig. Nem volt versenyben. Mindezt tetézendő az utolsó gyorsaságin még defektet is kapott és 15 kilométert autózott úgy. A regnáló világbajnok, a vert mezőnyben, csak a kilencedik helyen áll, még két S2000-es autó is elé került, lemaradása majd három perc.
Volt viszont olyan is, aki örült a rajt sorrendnek. Például a Stobart csapat új versenyzője, Mads Ostberg, aki kilencedikként vágott neki a pályáknak, gyakorlatilag már ideális feltételek között. Száguldott is ügyesen. A norvég pilóta a kétszer három szakaszra osztott pénteki nap első felében mind a három szakaszon a leggyorsabb volt, majd a délutáni nyitó szakaszt is megnyerte, fél perces előnyre szert téve.
Ehhez persze nemcsak a rajtpozíció segítette, de a pilóta a világbajnokság előtt két futamot teljesített a norvég bajnokság versenyeiből egy Fiesta S2000-essel, így a körülmények és nagyjából az autó sem ismeretlen számára. No és persze ügyes pilóta.
Az, hogy végül csak 15 másodperces előnnyel zárt a nap végén, az annak volt köszönhető, hogy az utolsó, késő délutáni szakaszon lejött a lámpasora és a szürkületben nem látott túl sokat. Így aztán bár most az élen áll a pilóta, holnap bizonyosan komolyan zuhan majd vissza, hiszen neki kell majd átvenni Loeb szerepét, hiszen immár az aktuális állás határoz a rajtsorrendről.
„Nem hittem, hogy vezetni fogok, szóval azt kell mondanom ez egy jó nap, de azért csalódott vagyok a lámpák miatt. Tudtam, hogy nagy előnyt kellene összehoznom, mert holnap én leszek az első a szakaszokon, most meg elveszett ezt az idő. Nehéz lesz” – mondta csalódottan este, a napközben még boldog Ostberg.
A fiatal versenyző mögött a Ford gyári csapat pilótája Mikko Hirvonen áll a második helyen, aki nem autózott kiemelkedően, de végig egyenletesen gyors volt. „Segített a rajpozícióm (5. – a szerk.), de a körülmények így is hihetetlenül nehezek voltak. Több alkalommal is csak épphogy megúsztam, hogy megpördüljünk” – mondta Hirvonen, aki hozzá tette, neki is nehéz dolga lesz, hogy megtartsa helyezését holnap, annak ellenére, hogy éjszakára már nem ígérnek újabb havazást.
Aki igazán jól ment ma az Petter Solberg, bár privát versenyző, ő volt a leggyorsabb Citroënes ezen a napon. A saját csapatában versenyző norvég pilóta, annak ellenére harmadikként végzett ma, hogy harmadikként is rajtolt, igaz lemaradása közel egy perces az elsőhöz képest. „Borzasztóan nehéz volt, a körülmények állandóan változtak. De jó volt, hogy mentünk Norvégiában is (az egyik szakasz átvezetett – a szerk.), igyekeztünk jó show-t csinálni a nézőknek.
Solberg mögött a negyedik helyen Jari-Matti Latvalát jegyzik a nap végén. A Ford pilótája igazán hullámzóan teljesített ma. Megnyerte ugyan a záró szakaszt, de négyes gyorsaságin csak tizennegyedikként zárt. Volt kalandja bőven. „Rengeteg puha hó volt a pályán és minimális volt a tapadás. Sokszor nekicsúsztam a hófalnak” – mesélte. „Hét kilométer után a rajt után volt egy komoly megforgásom, akkor a leszakadt a hátsó szárny is. Nyomtam a gázt, nehogy elakadjunk, de szerencsére kicsi az autó, így könnyen megfordult.”
Latvala után az idősebb Solberg, Henning végzett, aki szintén hozza az északi stílust, jól megy. És csak azért nem a negyedik, mert az ötös gyors rajtjánál túl hamar indult és kapott tíz másodperc büntetést a kiugrásért. Mögötte a Citroën másik versenyzője Sebastien Ogier sorakozik az eredménylistán, ő az első nem északi a sorban. A francia pilóta délelőtt még szintén a hóra panaszkodott, de a második körben, amikor a teljes mezőny átment a pályákon már sokat gyorsult. A hatodik szakaszt például meg is nyerte.
Kimi Räikkönen szépen egyenletesen gyorsult az egyes szakaszokon lépdelt előre, 13., 12., 11., 10., Azután viszont az ötös gyorsaságin megpördült illetve a bal első kerekén defektet kapott. Így visszaesett a 12 helyre, ahonnan az utolsó szakaszon egyet még előre tudott lépni. A fin navigátora elégedett volt a pilóta mai teljesítményével, egy kicsit a gumikat hibáztatta. „Ez egy új abroncs. Remekül működik jégen, de nem olyan jó a mély hóban, mint tavaly Pirelli volt. De ugyanilyen nehéz mindenkinek”
A korábbi Forma-1-es világbajnok a helyiek kedvencét a tegnapi első szakaszt megnyerő P-G Anderssont előzte meg. A kétszeres junior világbajnok svéd pilótának ma nem igazán ment. Az első szakaszon nekicsúszott autójával a hófalnak és felborult. A nézők visszaborították a szinte sértetlen Fiestát és mehetett tovább, de a negyedik szakaszon defektet kapott, amit a pályán cserélt ki, ezzel a három perccel a 21. helyig esett vissza. Innen kapaszkodott fel újra.
Ken Block ma megtapasztalta milyen a havas verseny a Rali-világbajnokságon. Bár versenyzett már hóban, de szöges gumikkal most először. Az amerikai lassan hajtott, legjobb ideje is csak 14 volt. De a rajongóinak ismét bizonyította miért érdemes őt szeretni. Övé lett ugyanis a Colin gerinc trófeája. A Colin McRae-ről nevezett bukkanónál 36 métert ugratva ő repült a legmesszebbre. A négy éve alapított díjat 2008-ban Khalid Al Quassimi (2008) nyerte 36,0 méterrel, 2010-ben pedig Marius Aasen repült legmesszebbre (37 m).
A legnagyobb ugrások Colin gerincén 2011-ben:
1. Ken Block 36 méter
2. Evvind Brynildsen 35 méter
3. Martin semerad 28 méter
4. Mikko Hirvonen 27 méter
5. Henning Solberg 25 méter
6. Petter Solberg 24 méter
A Citroën alakulat mesél az első napról:
A Svéd-rali állása a pénteki nap után (7/22):
1. Mads Ostberg (M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC) 1óra 17perc 21.2mp
2. Mikko Hirvonen (Ford Abu Dhabi WRT Fiesta RS WRC) +00perc 14.8mp
3. Petter Solberg (PSWRT Citroën DS3 WRC) +00perc 57.4mp A1
4. Jari-Matti Latvala (Ford Abu Dhabi WRT Fiesta RS WRC) +01perc 10.0mp
5. Henning Solberg (M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC) +01perc 20.3mp
6. Sebastien Ogier (Citroën Total WRT DS3 WRC) +01perc 21.6mp
7. Patrik Sandell (Škoda Fabia S2000) +02perc 35.1mp
8. Eyvind Brynildsen (Škoda Fabia S2000) +02perc 43.5mp
9. Sebastien Loeb (Citroën Total WRT DS3 WRC) +02perc 48.4mp
10. Khalid Al-Qassimi (Team Abu Dhabi Fiesta RS WRC) +04perc 12.4mp
11. Kimi Räikkönen (ICE 1 Racing Citroen DS3 WRC) +04perc 13.7mp
12. PG Andersson (Ford Fiesta RS WRC) +04perc 29.8mp
…
15. Matthew Wilson (M-Sport Stobart Ford Fiesta RS WRC) +05perc 14.4mp
….
18. Ken Block (Monster WRT Ford Fiesta RS WRC) +06perc 38.8mp
A teljes eredménylistát megtalálja erre a linkre kattintva.