Ön mit vár el gumijától? Jó irányíthatóságot? Biztonságos megállást, még vizes körülmények között is? Nagy futásteljesítményt? Mindezt egyszerre? Már ez is nehéz ügy. Pedig újabban még egy igény keletkezett a gumikkal kapcsolatban: fogyasszon vele az autónk kevesebbet. Ez az igény nem csak az autósokban, az Európa Unió vezetőiben is felmerült.

Nem ruhagyár...
Nem kolumbiai droglabor, hanem a gumikeverékhez szükséges pár alkotóelem

Nem kolumbiai droglabor, hanem a gumikeverékhez szükséges pár alkotóelem

Nem kolumbiai droglabor, hanem a gumikeverékhez szükséges pár alkotóelem


2015-re az évi tízezer darabnál több autót előállító gyártóknak 130 gramm/kilométer érték alá kell szorítaniuk márkáik flottakibocsátását, vagy fizethetnek büntetést. A kapitalista vállalatok a pénznél jobban legfeljebb a sok pénzt kedvelik, azt viszont ki nem állhatják ha ezt elveszik tőlük. Az autógyártók a kérdést megvizsgálva rájöttek, hogy a motorok, a karosszéria fejlesztése mellett máshol is jelentős potenciál lakozik: a gördülési ellenállást is lehet csökkenteni. Új követelményeket támasztanak hát a gumibeszállítókkal szemben.

Csakhogy a gördülési ellenállás jelentős csökkentése komoly ellentétben áll a fékezési illetve  irányíthatósági tulajdonsággal, egy pofonegyszerű ok miatt. A hőmérséklet a hunyó. Viszonylag egyszerűen belátható, hogy melegen (nem túlhevülve) a gumi sokkal jobb tapadást képest elérni, amely jobb irányíthatósághoz jobb fékezési tulajdonsághoz vezet, de ilyenkor nő a gördülési ellenállása is. Tapadás vagy gördülési ellenállás: korábban választani kellett, ezért is emelte fel a szavát Continental még három éve az eco gumik ellen, miután a márka egyik fő hitvallása a biztonságos lassítás.

Nem ruhagyár...

Nem ruhagyár…

Nem ruhagyár…


De az igény nagy úr, az autógyártónak, a megrendelőnek eco-gumi kell. Az Európa legtöbb elsőszerelésű abroncsát szállító (vagyis a legtöbb új autón szereplő gumit gyártó) Continental megmutatta, hogy mit gondol erről.

2011-ben a Continental két új nyári gumit is bemutat, a ContiEcoContact 5-öst és a ContiSportContact 5-öst, amelyeknél már kifejezetten hangsúlyozzák a gördülési ellenállásnál elért sikereket.

Előbbi, ahogy a neve is (Eco) mutatja, fő hangsúlyként a takarékos üzemeltetést helyezi előtérbe, ami a kisebb fogyasztás és a hosszabb futásteljesítmény velejárója. A fent említett ellentét miatt egy minden részletében (összetétel, futófelület, oldalfal, perem, stb.) új gumit készítettek, elsősorban a BlueMotion, Greenline, BlueEfficiency, Efficient Dynamics és társaik számára, főként kompakt és középkategóriás modellekhez.

A gumigyártásban bőven van még ember munka, itt épp a futófelületet tartó karkasz (bal oldal) összeillesztése történik a vállakkal

A gumigyártásban bőven van még ember munka, itt épp a futófelületet tartó karkasz (bal oldal) összeillesztése történik a vállakkal

A gumigyártásban bőven van még ember munka, itt épp a futófelületet tartó karkasz (bal oldal) összeillesztése történik a vállakkal


A gördülési ellenállást alapvetően a gumi haladás közbeni mozgása okozza, de ennek csökkentése a biztonság rovására mehet. Viszont az irányíthatóság és a gördülési ellenállás közötti ellentét kezelhető, a megfelelő tervezéssel.

A gumiösszetétel segíthet az alacsony gördülési ellenállás és a nedves felületen való fékezés problémájának megoldásában. Az eltérő abroncs-kontúrral a futásteljesítmény javítható, a futófelület megfelelő mintázatával pedig szintén a nedves felületen való fékút csökkenthető, így többet lehet áldozni az ellenállás csökkentésre.

Kitalálni egy futófelületet nem egyszerű, de gyártani sem. A vízelvezetésben fontos a vékonyka vájatok bonyolulttá teszik a sütőforma elkészítését, amelyből mindegyik egy-egy igen jó autó árába, 12-14 millió forintba kerül. Ebből persze kell jó sok a gyártósoron, hogy sebtében készülhessen a szükséges mennyiségű gumi.

Akár a pékségben, sütésre várnak a félkész termékek

Akár a pékségben, sütésre várnak a félkész termékek

Akár a pékségben, sütésre várnak a félkész termékek


A legtöbb hagyományos autóra megvásárolható abroncsnál a gördülési ellenállást összességében 20 százalékkal sikerült csökkenteni, miközben a futásteljesítmény 12 százalékkal javult, nedves úton pedig még rövidebb úton megáll az autó. A kecske is jól lakott, a káposzta is megmaradt. Persze ehhez nem kevés fejlesztési pénz és jó koponyák kellettek.

Egy hagyományos abroncshoz képest a ContiEcoContact 5-tel szerelt autó 3 százalékkal kevesebbet fogyaszt és ehhez jöhet azután az autógyártók egyéb nyalánksága, mint Start&Stop rendszer, energia visszatáplálás, kisebb tömeg, más váltóáttétel, formásabb karosszéria, stb.

A 2011. tavaszától elérhető abroncs nem Monaco szerpentinjeinek leggyorsabb legyőzésére született, de normál autózás mellett már nem kíván megalkuvást. Ezt jelzi, hogy akár 300 km/óráig megfelelő kivitelben is készül.

Három százalékkal csökken a fogyasztás az új abronccsal

Három százalékkal csökken a fogyasztás az új abronccsal

Három százalékkal csökken a fogyasztás az új abronccsal


Aki sportosan vezet, nem utasítja vissza, ha kevesebbet kell üzemanyagra költenie, de a jobb tapadásról sem mond le. Ezért a Continental a sportos autótípusok számára kifejlesztett legújabb gumijában, a ContiSportContact 5 esetében is foglakozott a gördülési ellenállással.

Itt azonban a gyár szupertitkos, a motorkerékpárok abroncsainál használt Black Chilli összetevője került elő. Ez képes alkalmazkodni a normál vezetéskor és a fékezéskor fellépő eltérő körülményekhez. A különleges technológiát, vélhetően drágasága miatt csak a nagy teljesítményű gumik esetében veti be a német abroncsgyártó, és nem is árult el róla túl sokat.

Normál helyzetben, amikor a gumi az aszfalton gurul mondjuk 100 km/órával, 13,8 Hertz rezgésszámmal vibrál. Ez az alacsony gerjesztés a hosszú polimerláncokat aktiválja a gumiban, megakadályozva, hogy a gumi a hőt elnyelje. Helyette inkább a gumiból kivezeti azt, így tartva alacsonyan az abroncs hőmérsékletét (emlékeznek: a hőmérséklet a hunyó a fogyasztásban), biztosítva alacsonyabb gördülési ellenállást.

SUV jelzéssel külön változat készül a ContiSportConatctból a szabadidő-autóknak

SUV jelzéssel külön változat készül a ContiSportConatctból a szabadidő-autóknak

SUV jelzéssel külön változat készül a ContiSportConatctból a szabadidő-autóknak


Viszont erős fékezéskor a normálishoz képest szélsőségesen, kétszázszorosára nő a vibráció az abroncsban. Ilyenkor ez a rezgés a rövid polimerláncokat indítja be, amelyek képesek az energia elnyerésére, vagyis a gumi bemelegszik, ami száraz és nedves útfelületen rövidebb fékutat eredményez. Nedves felületen akár 9%-kal rövidebb a fékút, ami nem rossz, hiszen 100-ról lassítva egy normál autó 38 méteres fékútját képes közel egy autóhosszal lerövidíteni.

Ennek a fejlesztésnek is köszönhetően sikerült 10 százalékkal csökkenteni a gördülési ellenállást, illetve 13 százalékkal növelni a futásteljesítményt a ContiSportContact korábbi változatához képest. Ám mindezt úgy, hogy javult az irányíthatóság , ami fontos a sportos modellek esetében.

A tavasztól elérhető új sportgumi újdonságként kétféle kivitelben készül. Egyfelől továbbra is elérhető személyautókra, de már készül speciálisan szabadidő-autókra kialakított variáns is, az oldalán SUV jelzéssel. Porsche Cayenne, BMW X6, Audi Q7 és társaik számára ideális, hiszen a személyautókra tervezett változathoz hasonlóan ezzel a gumival is lehet akár 300 km/órával is száguldani.

Persze a fentieket mondani könnyű, csinálni nehezebb. A Continentalnak jelenleg 146 000 alkalmazottja van világszerte, és mindössze tíz ember tudja a több tucat összetevőből, titkos adalékból összeállított gumikeverék receptjét. Valódi fekete mágia. Nem véletlen, hogy csak az egyszerűbb modelleket gyártó gumigyárakba szerveznek újságírói túrákat, a csúcstermékek közelébe csak keveseket engednek.

Ezekben a méretekben érhető el a Continental ContiEcoContact 5.

Ezekben a méretekben választható a Continental ContiSportContact 5.