Kicsit sem örülnek a Proton részvényesei annak, hogy a gyár tulajdonában lévő Lotus a Renault névadó szponzoraként beszállt a Forma-1-be. A malajziai állami, vagyis az adófizetők pénzét költő cég az utóbbi napokban nagy veszteségeket szenvedett el a tőzsdén, a részvényárak óriásit estek.

Elemzők szerint ennek a Forma-1 az oka: a befektetők szerint az F1-es beszállás komoly marketing és egyéb költségekkel jár. Ennek következtében a zuhanás folytatódhat, amely több magas rangú malajziai vezetőt is kínos helyzetbe hozhat.

A Proton tanácsadója, a korábbi malajziai miniszterelnök Dr. Mahathir Mohamad is elismerte, hogy a Lotus-hatásnak szerepe van az aktuális eseményekben. „A Proton nyereséges, de való igaz, hogy a nyereség csökken a Lotus által generált veszteségek miatt” – mondta Mohamad.

Amióta 2009 őszén Dany Bahar lett a Lotus-csoport főnöke, a cég bőven túl akar nyújtózkodni a takarón, a brit Ferrarivá akar válni. Öt új Lotus-modellt terveznek, beszálltak az IndyCarba, a GP2-be és az F1-be a Renault-val, ennek a terjeszkedésnek pedig tetemesek a költségei.