A McLaren-Mercedes csapatfőnöke, Martin Whitmarsh is csatlakozott azokhoz az F1-es pilótákhoz és szakemberekhez, akik szerint az előzések nagyrészt azon múlnak, hogy a pályák lehetővé teszik-e a manővereket. Whitmarsh egy lapinterjúban a modern pályák vonalvezetését kritizálta, amelyek szerinte gyakran megakadályozzák az izgalmas csaták kialakulását.
„A repülőtéri pályákon, mint például [a ChampCar-sorozatból ismert] Cleveland, ahol széles kanyarok több ideális ívet tesznek lehetővé, megfigyelhető, mennyire egyszerű ez” – fejtette ki Whitmarsh a Motor Sport magazinnak.
A száguldó cirkuszt az elmúlt tíz évben elárasztották az úgynevezett Tilke-pályák, amelyeket Bernie Ecclestone „udvari tervezője”, Hermann Tilke cége tervezett és épített. A malajziai Sepang és az isztambuli pálya viszonylag sok lehetőséget kínál az előzésre, így ott ritkán van gond a versenyekkel. Sanghajban, Szahírban (Bahrein), Abu Dzabiban vagy Valenciában (amit nem Tilke tervezett) azonban rendszerint kevés az esemény. Sokak szerint azért, mert egy kaptafára tervezték a pályákat.
„Ha az ember elmegy Abu Dzabiba és a pályát kritizálja, rossz érzés tölti el, mivel azt is jól látja, hogy [az arabok] rengeteg pénzt fektettek bele a pályába, ebbe a sportba, amit mindannyian szeretünk. Ugyanakkor nem hagyhatjuk szó nélkül az elmulasztott lehetőségeket sem. Hiába van ott a világ egyik leghosszabb egyenese a végén egy sikánnal, amelyben csak egy ív használható, ez elkerülhetetlenül oda vezet, hogy nagyon nehéz előzni” – mondja Whitmarsh.
„Ha jól megnézzük az elmúlt öt év előzési manővereit, kiderül, hogy az összes előzés 90 százaléka tizenkét kanyarban történt. De ilyenkor nemcsak az előzést lehetővé kanyar számít, hanem az előtte lévő kanyar is [ahonnan a pilóta lendületet vehet az előzéshez]. Jó példa a brazil pálya, ahol a kiszolgáló épületek állapota katasztrofális, de a versenyek mindig fantasztikusak. Abu Dzabiban ezzel szemben lélegzetelállító épületeket találunk, mégis csak átlagos versenyekre számíthatunk, mert olyan a pálya vonalvezetése” – véli Whitmarsh.
A McLaren csapatfőnöke arra is utalt, hogy nem okozna neki nagy szívfájdalmat, ha végleg törölnék a Bahreini Nagydíjat. „Ha az ember anyagi és természeti akadályok nélkül egy versenypályát épít a sivatagban, vétek nem az egyszerű utat választani, és simán összegyűjteni a világ legnagyszerűbb kanyarjait.”
F1-rajongóként nem is érthetnénk jobban egyet Martin Whitmarsh-sal.