Vezetéstechnika
A spórolás állhat annak a hátterében, ha valaki egész évben téli gumival akar járni. Ezt általában azok alkalmazzák, akik ezalatt csak pár ezer kilométert tesznek meg. Viszont 15-20 ezer kilométeres futásnál többe fog kerülni a dolog, mintha külön garnitúra gumi lenne használatban télen és nyáron is. És ez csak az anyagi része…
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Székely Úr!
Évi 15-20 ezer kilométert megyek egy Ford Fiestával. Milyen veszélyei és hatása van annak, ha folyamatosan téli gumival járok (tapadás, kopás, fogyasztás, zaj, túlmelegedés). Esetleg jó-e egy középkategóriás négyévszakos? Mert sajnos én ezekről eddig nem sok jót hallottam, kiváltképp téli használatra nem ajánlották.
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Ha egész évben téli gumival jár, az év azon szakában amikor az átlagos középhőmérséklet 5-7 fok feletti, a gumija jobban fog kopni, magasabb sebességnél a lamellákon kicsit mozoghat az autó, főleg nagysebességű kanyaroknál, vagy gyors terhelésváltásoknál. Kánikulában akár háromszor gyorsabb kopással kell számolnia. Sokkal jobban melegszik is a gumi, az öregedését ez nyilván sürgeti.
A felépítéséből adódóan nagyobb a súlya is, tehát nagyobb az a rugózatlan tömeg ami terheli a csapágyakat stb. A drasztikus kopás miatt gyakrabban kellene centríroztatni, és több apró kavicsot vesz fel mindig a lamellák közé, mint a nyári. A fogyasztása az autónak ettől nem lesz kisebb, nyilván ezt meg lehetne mérni, hogy mennyivel nagyobb adott pillanatban a kerék gördülési ellenállása, a lamellák miatt.A gördülési zaj is magasabb szintű vélhetően.
Amíg nem kopik 4 mm alá, a vízelvezetése megoldott, de téli időszakot ilyen profilmélység alatt már ne kezdjen vele.
A négyévszakos gumikról kampányszerűen lehet hallani, attól függően kinek mi az érdeke. Mérlegelés kérdése, hogy hol, és milyen útviszonyok mellet kell az évi adott kilométerből téli útviszonyok között haladnia, és ez mekkora kockázat felvállalását jelenti. Az Ön és a szembejövők érdeke azt diktálná, hogy lenne négy nyári gumija, és lenne négy téli gumija.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Autóvásárlás
Hosszú távon egy benzines motorral szerelt használt autó gazdaságosabb lehet, mint az ugyanakkora lökettérfogattal rendelkező dízelmotoros változat. Némi átalakítással és pénzráfordítással jóval olcsóbb és tisztább lesz vele a közlekedés.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt András!
Egy 5-6 éves Ford Mondeo vásárlását tervezem a közeljövőben, ami a jelenleg meglévő Focust lenne hivatott leváltani. Kérdésem arra irányulna, hogy az 1,8 literes változat dízel vagy benzines motorral a jobb választás?
Szakértő véleményét előre köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Az 1,8 TDCi-ből kicsi a választék, a kínálat zöme kétezres, ezért sem kísérleteznék vele. 5-6 éves korban a dízelben sokkal több a kilométer, a benzinesben reálisan 120-150 ezer, a dízelben legalább 250 ezer km van. A benzinest választanám, de a mostani benzinárak miatt rögtön tetetnék bele autógázszettet. A témáról itt olvashat bővebben.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Hifi, tuning
Olvasónk talán azt hihette, hogy a Fusion szakértői elértek Gyurcsók József szintjére, aki a néhai Budapest TV-n a kamerába bámulva távolról meggyógyított bárkit. De ott a páciens legalább elmesélte, hogy mi nem kerek az egészségével.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Uram!
Az lenne a kérdésem, hogy hol tudnám megjavíttatni a kocsi CD tárát és a magnóját. Ez egy BMW 730D E38 típusú autó.
Köszönettel!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Ha részletesebb hibaleírást kapunk, jobban be tudjuk határolni a probléma okát. Így a szóba jöhető szervizeket is. Lehet, hogy csak tisztítani kell a lejátszót. Ha nagyobb a probléma, akkor viszont érdemes elgondolkodni a meghibásodott termékek újra való cseréjéről. Szerencsére mára már Magyarországon is széles paletta közül lehet választani.
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
Jog
Kár, hogy nem tudjuk meg a levélből, milyen autót vásárolt a levél írója. Tizenkét év akár két modellváltást is jelenthet. Az autóbuzik számára érthetetlen, miért nem tűnt föl, hogy nem a forgalmiban szereplő évjáratú autót vették.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Közel egy hónapja tulajdonostól vásároltunk egy személyautót. Minden okmánya rendben volt, köztük a törzskönyv is, amelyben az szerepelt, hogy a járművet 1993-ban helyezték forgalomba. Az eladóval úgy egyeztünk meg, hogy az eredetvizsgálatra az új tulajdonos, a férjem viszi majd el az autót.
Az eredetvizsgálatnál kiderült, hogy ugyan minden szám (alváz, motor stb.) stimmel, azonban kiderült, hogy nem lehetett 1993-ban forgalomba helyezve, hanem korábbi típus. Utána jártunk és egyre világosabbá vált, hogy valaki valamikor elírt egy dátumot az eredetvizsgálat alkalmával.
Sok utánajárás és a gyártó cégtől való állásfoglalás (Németország!) megkérése után kiderült, hogy az autó 1981-es. Kihez fordulhatunk jogorvoslatért, illetve milyen esélyeink vannak egy esetleges peres ügyben? Egyáltalán kit perelhetünk azért, mert egy 11 évvel idősebb autót vettünk egy adminisztrációs hiba miatt?
Válaszát megköszönve tisztelettel!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Mindenképp az eladót, hiszen Önöket – ha adott esetben akaratán kívül is, de – ő tévesztette meg. Önöknek ő okozta a kárt, ezért kártérítésre köteles. Próbáljanak megegyezni. Ha perre kerül a sor, hosszú és drága per lesz, de Ön Önöknek igaza van. Mindenképp szakértő lesz kirendelve, kérdés hogy őszerinte mennyivel ér többet egy 18 éves autó mint egy 30. Nem biztos, hogy megéri perelni.
Át kell gondolni. És egy javaslat: legközelebb konzultáljanak egy autózásban járatosabb baráttal/rokonnal, vagy akár autóvásárlási tanácsadónkkal, hiszen 12 évnyi eltérés azért feltűnő kell hogy legyen.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!