Nem sokszor kellett átvészelniük olyan hosszú téli szünetet a Forma-1 hűséges rajongóinak, mint most. Utoljára 2006-2007 telén tartott öt hónapig a versenyínség, és nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a Forma-1-es pilótáktól a csapatvezetőkig, a szerelőktől a szurkolókig mindenki viszket már, hogy újra a versenypályán lehessen, illetve ott láthassa a mezőnyt.
A bahreini futam kényszeredett eltörlése után a száguldó cirkusz visszatér hagyományos kiindulópontjára, Melbourne-be, ahol 1996 óta (két év kivételével) kezdődni szokott a szezon. A közutakból kialakított versenypálya 5,303 kilométer hosszan kanyarog a város központjában, az Albert parkban, de az aszfalt minősége általában jónak mondható, csak a legerősebb féktávokon szoktak útegyenetlenségre panaszkodni a pilóták.
Gumik és fékek: stratégiai tényezők
Az aszfalt eddig csak közepesen vette igénybe a gumikat, de ezzel a kijelentéssel mostantól óvatosan kell bánni, miután a Pirelli abroncsai kevésbé tartósak, mint az eddig használt japán gumik voltak. Az viszont biztos, hogy az Albert parki pálya nem kegyelmez a fékeknek: Montreal után itt mérik a legnagyobb mértékű betétkopást a mérnökök. Hat ponton kell 300 km/óra körüli tempóról jelentősen lelassítani, ami hosszú távon (a verseny 58 körös, vagyis 307,5 km) nagyon megterhelő a fékeknek.
A gumik tartóssága jelentősen befolyásolja a versenystratégiát is, hiszen a kevésbé tartós abroncsok azt jelentik, hogy a csapatoknak legalább kétszer kereket kell cserélniük. Ez várhatóan akkor sem lesz másként, ha vasárnap esne az eső, de az időjárás-előrejelzés szerint futó záporokra (és széllökésekre) inkább csak a pénteki és szombati edzéseken kell számítani. Vasárnap napos, száraz idő várható.
Az Ausztrál Nagydíjon mutatkozik be az állítható hátsó szárny, amiről sokan elmondták már a véleményüket, pro és kontra. Egy dologban mindenki egyetért: csak az első versenyen derül ki, hogy mennyire hasznos az új szerkezet a gyakorlatban. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) minden pályán egy 600 méteres előzési zónát jelöl ki, az előzést megkönnyítő hátsó légterelők csak ebben a zónában aktiválhatók. Melbourne-ben kis módosítással a célegyenes végi, első kanyartól visszafelé számított 867 méteren jelölték ki ezt az előzési zóna kezdetét, az utolsó, 16-os kanyartól használható a szárny.
A Red Bull és a Ferrari pilótái az esélyesek
Az előző két Ausztrál Nagydíjat Jenson Button nyerte, 2009-ben a Brawn GP, 2010-ben a McLaren-Mercedes színeiben. A két nyerő kocsi fő fegyverét, a duplafedeles diffúzort, illetve az F-csatornát azóta betiltották, ráadásul az idei McLaren a teszteredmények alapján nem tartozik a legjobbak közé, így Buttonnak kevés az esélye arra, hogy mesterhármast érjen el.
A tavalyi Ausztrál Nagydíj eseményei 74 másodpercben
Kivéve persze, ha esne a versenyen, akkor ugyanis előtérbe kerül Jenson precíz, gumikímélő vezetése, ahogy azt már többször megcsodálhattuk. A wokingi gárda a teszteken használt verzióhoz képest jóval konzervatívabb kocsival kezdi a szezont, így a papírforma szerint Hamiltonék örülhetnek, ha a dobogóért versenyben lesznek. De miután 2008-ban Lewis nyert Melbourne-ben, hiba lenne előre leírni.
A szakértők sokkal inkább a Red Bull-Renault, illetve a Ferrari valamelyik pilótáját várják az első helyre vasárnap. Sebastian Vettel kiváló formában van, tavaly utcahosszal vezette is az Ausztrál Nagydíjat, amíg egy fékhiba miatt ki nem csúszott a pályáról. Mark Webbernek eddig nem volt szerencséje a hazai versenyén. Hihetetlen, de a legjobb eredményének még mindig a 2002-es bemutatkozásakor elért 5. helye számít egy Minardival!
Fernando Alonso eddig egyszer, 2006-ban tudott nyerni Victoria állam fővárosában (még a Renault színeiben), míg a másik Ferrari-pilóta, Felipe Massa tavaly a harmadik hellyel törte meg az őt sújtó melbourne-i átkot. A csapatoknál egyébként a McLaren vezeti a győzelmi statisztikát: 1985 óta tízszer nyertek Ron Dennis fiai az Ausztrál Nagydíjon. A Ferrarinak 7, a Renault-nak (motorszállítóként is számolva) 6, a Williamsnek 5 diadala született eddig.
Több sötét lovat is találhatunk a mezőnyben. A Mercedes rengeteget javult az utolsó tesztelésen, és Michael Schumacher ez alapján kijelentette: céljuk, hogy az MGP W02-vel megszorongassák a Red Bullt és a Ferrarit. A másik csapat, amely dobogós reményekkel indul a hétvégének, a Renault. A Robert Kubicát helyettesítő Nick Heidfeld úgy nyilatkozott, hogy rendszeresen a dobogón kíván végezni 2011-ben, és hogy már Melbourne-ben elkezdené az erős helyezések gyűjtését. Miután Kubica tavaly második tudott itt lenni, és a csapat szerint az R31 sokkal erősebb versenyautó, mint a tavalyi modell volt, erre van is esélyük. A középmezőnyben a Saubertől és a Toro Rossótól várhatunk kiugró eredményeket, ám mindkét csapat inkább a stabil pontszerző helyekről, mintsem a dobogóról álmodhat.
Vettel tavalyi pole-köre
Az FIA idén is tartja a tavaly megkezdett jó szokását, miszerint minden futamra egy volt versenyzőt is delegál a versenybírák közé. Melbourne-ben ezt a feladatot a háromszoros F1-es futamgyőztes, Johnny Herbert látja el.
A szombati kvalifikáció közép-európai idő szerint reggel 7-kor, míg az idény első versenye, a várva várt Ausztrál Nagydíj vasárnap reggel 8-kor kezdődik.