Az autópályás közlekedést sokan elbagatellizálják, mondván, sokkal kevesebb veszélyt rejt, mint az országúton kocsikázni. Holott a nagy sebesség miatt lényegesen több odafigyelést, fokozott óvatosságot kíván. Néha a feljutás is kockázatos.
Olvasónk kérdezi
Kedves Székely Úr!
50 éves nő vagyok és most tanulok vezetni. Nincs komolyabb gondom a forgalmi vezetéssel, kivéve a gyorsító sávból az autópályára felhajtással. Nem érzékelem a tükörből, hogy beférek-e sávváltáskor biztonságosan.
Ha elfogy a sáv és nem sikerült a manőver mit tegyek?
Kérem segítsen ebben, nem szeretnék balesetet!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Hölgyem!
Azt gondolom, nincs egyedül ezzel a felvetésével. Naponta tapasztalom a bizonytalanságot a vezetők egy részénél. Az első lépés az, hogy felismerte, tehát gondolkodik a megoldáson, már reménykeltő.
Amit javasolok, ha szokott útvonalon autózik, próbálja meg legközelebb a rendelkezésre álló információkat pontosabban, és gyorsabban begyűjteni, ha ez lehetséges. Például, ha a felhajtás előtt van rálátásra annak az útnak a forgalmára, ahova majd érkezni fog, vessen egy pillantást az ott meglévő forgalom sűrűségére, sebességére. Ez segít abban, hogy igazodni tudjon a várható forgalom sebességéhez, és a felhajtó sávból megfelelő tempóval tudjon becsatlakozni a szélső sávba.
Amennyiben erre nincs lehetősége, marad a másik változat, hogy a tükörből, vagy egy gyors hátrapillantással győződik meg arról, hova tud majd becsatlakozni.
Bizonyos módon terveznie kell, hova szeretne beérkezni. Sok segítséget ne várjon a bent autózóktól, ez még nem teljesen az az ország ahol egy gázelvétellel, vagy egy nyomvonalváltással helyet csinálnak nekünk, a szélső sávból érkezőknek. Ők már elfelejtették, hogy 2 kilométerrel ezelőtt mit összegörcsöltek. Röpke 30 év és javulni fog a helyzet, de addig is azt javaslom próbálja a tempóját a becsatlakozás előtt és közben minél jobban ahhoz a ritmushoz igazítani amivel a bent lévők folyamatosan haladnak.
Ha elfogy a sáv, és korlát is van nem túl jó a helyzet, úgysem tud mit tenni, végül megáll. Hátrafordul, és álló helyből elindul kövér gázzal akkor, amikor biztos abban hogy van annyi hely, hogy nem zavarva másokat be tud csatlakozni.
Ez a legrosszabb megoldás mindenkinek, de sok választása ilyenkor már nincs.
Üdvözlettel,
Székely Gyula
Autóvásárlás
A szépség és az ésszerűség csap össze a következőkben. A tanács megfogadása nem kötelező ugyan, de valószínű. hogy sok pénzt spórolhat és sok bosszúságtól kímélheti meg magát a kérdező, ha Szörényi kollégára hallgat.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Szakértő!
Életem első autójának megvásárlása előtt állok, friss jogosítvánnyal és kevés vezetési gyakorlattal. Egy 6 éves Suzuki Swift és vele egykorú Peugeot 206 között ingadozok. Ön melyiket ajánlaná jobban (megbízhatóság, alacsonyabb fenntartási és javítási költségek szempontjából)?
Valamint érdekelne az is, milyen feltételei vannak egy próbaútnak (meddig tarthat időben és távolságban, illetve vihetek-e magammal szerelőt vagy nagyobb tapasztalattal rendelkező egyént)?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Nehéz egy hölgyet meggyőzni arról, hogy a 206-nál lehet jobb autót venni, de én a kettő közül a Swiftet ajánlom. A 206 a bemutatásakor (1998) is egy közepes kiskocsi volt, nagyon szép kasztnival. A 2005-től gyártott Swift az 1,3-as motorral életrevaló, vagány kisautó, jó színben szerintem legalább annyira illik majd Önhöz, mint egy 206 és megbízhatóbbnak ígérkezik. Várhatóan karbantartási költsége is alacsonyabb lesz.
Az autót nem érdemes egyedül megnéznie, mások is párosával-hármasával mennek. A próbautat az eladóval kell egyeztetnie. Néhányan csodálkoznak, hogy a vevő ki akarja próbálni az autót, nemcsak megnézegetni, de ez ne zavarja! Sosem adnék pénzt olyan kocsiért, amelyet nem vezettem, ezt meg kell értenie az eladónak, legfeljebb aláírathat egy papírt, hogy vállalja a felelősséget a saját hibás balesetért.
Szerintem jó megoldás, ha felajánlja, hogy állja ennek az üzemanyagköltségét és először az eladó vezet. Így meg tudja nézni, pl. égeti-e a kuplungot, hogyan bánik a kocsival, közben bemelegszik a motor és utána átveszi Ön vagy az ismerőse, aki ért az autókhoz. Legalább 5 km legyen a próbaút, legyen benne olyan szakasz, ahol tud 80-100-zal menni, hátha csak akkor jönnek ki bizonyos zajok. A rádiót kapcsolják ki, ne nagyon csevegjenek, hanem füleljenek a rendellenes hangok után. Az autóban ne daráljon semmi, a pl. hangos morgó hang kerékcsapágy hibát jelezhet, ne húzzon félre fékezéskor, ne remegjen a kormány.
Üdvözlettel,
Szörényi András
Olvasónk Golfjában csak az első ajtókban van hangszóró, mégsem ezek cseréjén gondolkozik, hanem erősítő és mélyláda beépítésén.
Olvasónk kérdezi
Sziasztok!
Ötös Golfomba szeretnék erősítőt és mélyládát szerelni, ehhez kérném a segítségeteket. Viszont nem tudom hogy a gyári RCD-300 típusú fejegységre tudok-e erősítőt kötni. Ha igen akkor milyet ajánlotok? Az anyagi keret a mélyládával együtt kb. 50 ezer forint lenne szereléssel együtt.
A másik problémám az hogy az autóban gyárilag csak az eső ajtóban van hangszóró. Ezzel lehet megfelelő hangzást elérni vagy ajánlott a a hátsó ajtóba is beépíteni. Ha igen akkor erősítővel vagy anélkül? És ehhez elegendő a gyári akkumulátor?
Válaszotokat előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Kedves Olvasónk!
Kezdjük a technikai részével. A gyári fejegységre is lehet erősítőt és mélyládát kötni, magas jelszintű átalakítóval. Az hogy csak az első ajtóban vannak hangszórók nem probléma. A legtöbb komolyabb hangrendszer is így épül fel. Azonban érdemes átgondolni az első ajtókban lévő hangszórók cseréjét, illetve erősítővel való maghajtását, mivel a mélyláda el fogja nyomni azok hangját.
Amit például tudok neked ajánlani az az alábbi összeállítás: 25 cm-es mély nyomó reflex ládában, és hozzá egy négycsatornás erősítő. Így az erősítő meg tudja hajtani a hangszórókat és a mély ládát is.
Üdvözlettel,
Team FUSION Hungary
Jog
Tény, hogy a gyalogosok sokszor feltűnnek olyan helyen, ahol semmi keresnivalójuk. Viszont a járda az övék, az azt keresztező autós köteles nekik elsőbbséget adni. Van, aki nem így gondolja.
Olvasónk kérdezi
Tisztelt Ügyvéd Úr!
Érdeklődni szeretnék hogy létezik -e olyan eset, amikor a gyalogost a járdán gázolja el egy autó és a gyalogos a hibás? A történet röviden: egy mélygarázsból a járdán keresztül vezet ki az út (vigyázz autó tábla kitéve), a gyalogos normál tempóban halad és a kihajtó autó elüti, aminek következményeként súlyos sérülést szenved a gyalogos.
A gázoló autós (szerintem nem mellékes) ügyvéd, aki már szakértők hadával többszöri tárgyalás után is úgy néz ki hogy megússza a felelősségre vonást. Számomra ez a történet tragikomikus, de igaz.
Kérem szíves válaszát!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Olvasónk!
Röviden: nem. A baleset okozója maximum azzal védekezhet, hogy a tőle elvárható gondosság szerint neki nem kellett arra számítania, hogy ott a járdán egy gyalogos jön, de ezt szinte lehetetlen egy bíróság torkán lenyomni.
Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd
Önnek is van kérdése?
Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!