Adatlap
Audi A1 1.6 TDI Ambition
Motor | 1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény | 105 LE |
Nyomaték | 250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,5 sec |
Végsebesség | 190 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 3,8 l / 100 km |
Talán már az Audi A2 harmadik generációját hajthatnánk, ha a német gyártó annak idején azzal a koncepcióval lép a kisautók piacára, mint most az A1 esetében. A vásárlók érdekesebb, izgalmasabb formát szeretnének, olyat, amiről messziről lerí, hogy egy Audi. Az A1 megfelel ennek az elvárásnak.
Tömör gyönyör
A tervezőknek sikerült olyan formát rajzolniuk, ami megdobogtatja egy igazi audis szívét is, és nem küldi el melegebb éghajlatra az asszonyt, mikor azt mondja, hogy mennyire örülne ennek a kis cuki kocsinak. A tömzsi kis autóban van sportosság, morcosság és báj is, bár ez utóbbival azért csínján bántak. Oldalról a csapott fenekű forma nem teszi egyből beazonosíthatóvá a hovatartozását, ám hátul és elöl hozza a semmivel össze nem téveszthető jegyeket, egy kicsit lágyabb kivitelben.
Ellenfeleinek formája talán fiatalosabb, de egy apró trükkel az A1-es is megbolondítható. A karosszéria színétől eltérőre fényezett tetőívért ugyan felárat kell fizetni, de egyből játékosabb lesz az autó kinézete.
Nem táncterem
A forma oltárán feláldozták az utastér helykínálatát – az alapját képező Polóban több hely jut az utasoknak -, de ez csak annak jelenthet problémát, akinek a flottájában csak az A1 fut. Alapvetően ugyanis második vagy sokadik autónak szánják.
Elöl elfér a fej, a láb, én egyedül a pedálteret éreztem szűknek 46-os tappancsaimmal. A sportülésben kényelmesen üldögéltem a padló közelében, ugyanis igen mélyre lehet engedni, adva ezzel egyet a gokartos érzésnek.
Hátra is csak két ember ülhet, nekik lényegesen kevesebb láb- és fejtér jut, a csapott far, ugye. Hosszabb utakra ne száműzzünk oda senkit, mert nagyon csúnyákat fog rólunk gondolni.
Már csak azért se, mert négy ember cókmókjának kicsit kevés a 270 literes csomagtér kapacitása, bár az autó hosszának ismeretében még ez is igen jó érték.
Az Audi A1 konkurenseinek listaára | |
---|---|
Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Progression (95 LE) | 4 795 000 Ft |
Citroen DS3 1.6 HDI DSport (110 LE) | 5 804 000 Ft |
Mini Cooper D (112 LE) | 6 555 000 Ft |
Egyedi
Viszont nem érheti szó az utastérben felhasznált anyagok és az összeszerelés minőségét. Hozza a prémium szintet, ezért nem annyira lehangoló a teljesen fekete műszerfal látványa, amely még csak nem is ötletes. Jól meg van csinálva és kész.
Nekem tetszett a manuálisan kihajtható kijelző a műszerfal tetején, úgy érzem, semmi szükség motoros mozgatásra. Vagy a kategória megkívánná?
Kellemes a kormány, a sebességváltó, a gombok, de még a fémkilincsek érintése, működtetése is. Jól átgondolt az autó menüje is és könnyű benne bóklászni, jól használható
A beltér hangulata azonban igen könnyen javítható, apró színes kiegészítők rendelésével, csak győzzük pénzzel.
Tulajdonképpen az A1 esetében mindenért fizetni kell. Ezért nem valószínű, hogy két egyforma valaha is készülni fog. Sarkosan úgy fogalmazhatnék, hogy a 6,2 milliós alapárban a kerekeken, a karosszérián, a motoron és a forgatható kormányon kívül szinte semmi extra nincs. Még a légkondicionálóért is zsebbe kell nyúlni.
Tesztautónk orrában a kínálat egyetlen dízelmotorja dolgozott. A 105 lóerős teljesítmény mellé 250 Nm nyomaték párosul, ami gondtalan autózást ígér. A való élet azonban rácáfol erre, problémás az elindulás.
A Start-Stop rendszer által újraindított motor – amellett, hogy kicsit kulturálatlanul kel életre – hiába pörög föl, mire a holtpontra érünk a kuplunggal, elfogy az ereje és lefulladás lesz a vége. A benzines Golfban viszont tökéletesen lehetett alkalmazni ezt a technikát. Ha elkerüljük a lefulladást, akkor meg egy mélységes mély gödörből kell felküzdenie magát a motornak, és az 1500-as fordulatot elérve költözik belé vissza az élet.
Ettől a ponttól rendesen megindul, ám a karakterének jót tenne, ha nem csak öt váltófokozat között válogathatnánk. Nyugodtan elfért volna az a hatodik is, bár így sem pörgi magát halálra, még autópályán sem.
Dolgozhattak volna kicsit magán a sebességváltón is, mert hosszúak a kapcsolási utak, az érzet sem kimondottan kellemes.
Helyettünk spórol
Az A1-ben a fékpedál taposásával csökkenthetjük a fogyasztást. A fékezés alatt ugyanis energia-visszatáplálás történik, aminek során a mozgási energiából elektromos energia lesz. Ezt az akkumulátor tárolja és gyorsítások közben táplálja vissza a hálózatba, így tehermentesítve a generátort.
Van Start-Stop rendszer is az autóban, amely leállítja a motort, miután a váltó üresbe került, a kuplungot pedig felengedtük. Az újraindítás a pedál kinyomásakor automatikusan megtörténik. Illetve abban az esetben, amikor az Agy úgy érzékeli, hogy szükséges: elég, ha háromszor megnyomjuk a fékpedált, máris eltűnik a rendszerből a vákuum, be is röffen a motor.
Gokart
A lendületes haladás társa lenne a futómű is, ami ezen a felszereltségi szinten már sportos hangolást kapott. Lenne, ha nem Magyarországon lennénk. A hazai útviszonyok között elég ritkán találni olyan aszfaltdarabot, ami elég sima lenne ehhez a feszességhez.
Ha mégis van ilyen, öröm kanyarodni az autóval, a kicsit könnyen járó kormánnyal pontosan irányítható; gokartos élményt nyújt. Ám általában csak a hátulütőivel találkozunk: az autó ráz, a keresztbordákon üt, de legalább vesekövem nem maradt.
Igazi kanyarvadászatot azonban nem volt alkalmam rendezni, mert a húsz fokos tavaszi hőmérséklet és a téli gumiabroncsok nem állnak egymással jó barátságban.
Nulla
Összességében az A1 egy nagyon megcsinált autó, megfelel az Auditól elvártaknak. Divatos formája biztosítja a kellő feltűnést – bár szürkébb, mint egy Mini vagy egy DS3 -, de a márka presztízsére nincs rossz hatással. Bennem a dízel erőforrás azonban kellemetlen emlékeket hagyott.
Ezért azt javaslom a célközönségnek, hogy válasszák a 122 lóerős 1.4 TSI benzinmotort, az extralistán pedig ikszeljék be az S-tronic automata váltót és a dinamikus futóművet. Utóbbi pontosan nulla forintba kerül.
Ennyit megér, hogy a mindennapokban kényelmesen közlekedhessenek.