Portugáliában a legkisebb az értékesített új autók átlagfogyasztása, ezért az össz szén-dioxid-kibocsátás a kontinens országai között itt a legalacsonyabb – derül ki a JATO Dynamics által a 2010-es újautó-eladások alapján készített kimutatásból.

A portugáloknak sikerült elsőként 130 g/km alá szorítani a 2010-ben eladott új autók CO2-emissziós átlagát – derül ki a 21 európai országot felölelő tanulmányából. Az EU 2015-re írta elő az autógyártóknak, hogy az egyes márkák flottafogyasztása 130 g/km alatt legyen.

Az „Európai CO2-kibocsátási szemle 2010″ című anyagból az is kiderül, hogy a kontinensen Németország, Svédország és Svájc a sereghajtó, ugyanis az egy autóra jutó átlagos szén-dioxid-kibocsátás ezekben az országokban mindenütt meghaladja a 150 grammot kilométerenként.

Jól fogyaszt a FIAT és a Toyota 1
Jól fogyaszt a FIAT és a Toyota 13 Egy év alatt Európában átlagosan 5 g/km-rel csökkent a kibocsátás, ami magasabb, mint a 2003 és 2006 között összesen elért redukció. Az autógyártók nagyot léptek előre az emisszió csökkentése terén, hiszen a 2010-ben eladott új autók 60 százalékának CO2-kibocsátása nem haladja meg a 140 g/km-t, míg ez az arány 2003-ban mindössze 23 százalék volt. 2005 és 2010 között 21,4 g/km-rel csökkent az Európában értékesített új autók széndioxid kibocsátása.

Nem csak a szén-dioxid káros!

Fontos tudni, hogy a CO2-emisszót NEM, tehát véletlenül sem azonos szabad azonosítani a károsanyag-kibocsátással! A kipufogógázban lévő káros anyagok pl. nitrogén-oxidok(NOx), a szén-monoxid (CO), a szénhidrogének (HC) vagy a dízelek kipufogógázában lévő korom. A CO2 is káros, mert fokozza az üvegházhatást, a Föld felmelegedését, de a kettő hatása nem ugyanaz. Előbbiek közvetlenül is károsítják belégzőjüket, ezért ostobaság az alacsony fogyasztásuk miatt CO2-ben jó, de más káros anyagok kibocsátásban egyáltalán nem élenjáró dízelek esetében a csekély környezetszennyezésre hivatkozni. Egy 95 g/km szén-dioxidot kibocsátó benzines Nissan Micra és egy 87 grammos Polo BlueMotion TDI közül a benzinessel jár jobban a városlakók tüdeje.  

Még a legtöbb piacon jelentős csökkenés tapasztalható a károsanyag-kibocsátásban, addig Kelet-Európába lassabban tör be a környezettudatosság. Szlovénia, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Csehország mindannyian kevesebb mint 10 g/km-rel csökkentették az emissziós szintet az elmúlt öt évben.

Svédország érte el a legnagyobb mértékű javulást, ám CO2-kibocsátása még így is a második legmagasabb Európában. Ott a hideg miatt népszerűtlenek a dízelek és a magas életszínvonalból fakadóan a legnagyobb darabszámban értékesített autó nem a Swift vagy a Focus, hanem a benzines/bioetanolos Volvo V70.
Jól fogyaszt a FIAT és a Toyota 14 „Európában e téren nagy előrelépésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt években, ezt a pozitív folyamatot részben a nehéz gazdasági helyzet indukálta. A válság kisebb és olcsóbb autók vásárlására ösztönözte az ügyfeleket, mely járműveknek tipikusan a károsanyag-kibocsátásuk is alacsonyabb volt” – fogalmazott Gareth Hession, a JATO kutatásért felelős alelnöke.  

Európa mind a húsz vezető márkája javított emissziós értékein 2010-ben 2009-hez képest. 2010-ben is a Fiat bizonyult a legzöldebb márkának – 123,1 g/km-es átlagkibocsátási értékkel. A Toyota lett a második 128,2 g/km-es eredménnyel, 1,9 g/km-rel csökkentve 2009-es kibocsátási értékét.

A számokból az is látszik, hogy az élboly csak kis fogyasztású és kis méretű autókat tud eladni, a magasabb kategóriákban jelen sincs vagy nem rúg labdába, lásd a FIAT Cromát. A spanyol SEAT jó eredményéből az is kiviláglik, hogy hazai piacán erősen a CO2-szintekhez igazodik az adóztatás, ezért aki el akarja kerülni a büntetéseket, az nem vesz nagy, erős és kevésbé takarékos autót. Ugyanez áll Franciaországra és az ott kiemelkedő erejű francia márkákra.

A legnagyobb mértékű károsanyag-kibocsátás csökkenést a Volvo teljesítette 2010-ben a top 20-ból, amit elsősorban a dízel DRIVe verziók piaci bevezetésének köszönhet a márka. A top 20-on kívül a Ferrari érte el a legszembetűnőbb károsanyag-csökkenést 2010-ben, bár a 46,3 g/km redukció 2009-hez képest még így is 326,8 g/km-es átlagot jelent a márkának.

Európa top 20 márkájának eladással súlyozott CO2 kibocsátási átlagértékei

Márka

2009 Átlag CO2 (g/km)

2010 
Átlag CO2 (g/km)

Változás

FIAT

127.8

123.1

-4.7

TOYOTA

130.1

128.2

-1.9

SEAT

140.9

131.3

-9.6

PEUGEOT

133.5

131.4

-2.1

CITROEN

137.9

131.8

-6.1

RENAULT

137.6

134.0

-3.6

FORD

140.0

136.9

-3.1

SUZUKI

142.4

137.3

-5.1

HYUNDAI

137.5

137.4

-0.1

OPEL/VAUXHALL

148.5

139.4

-9.1

SKODA

149.1

139.9

-9.2

KIA

146.8

140.1

-6.7

VOLKSWAGEN

150.4

141.0

-9.4

HONDA

147.13

147.11

-0.02

NISSAN

154.6

147.2

-7.4

DACIA

151.3

147.6

-3.7

BMW

157.2

152.9

-4.4

AUDI

160.9

152.9

-8.0

VOLVO

171.2

157.4

-13.8

MERCEDES

176.4

172.2

-4.2

Az EU-s célszámok

Az EU direktívában meghatározott károsanyag-kibocsátási célszám, melyet 2015-re kell teljesíteni – 130 g/km. A kibocsátási célszámot a szabályzat egyenként határozza meg minden egyes gyártócsoportnak a gyártott járműveik saját tömegének átlaga alapján.

2010-ben a gyártók többségének nagyobb mértékben sikerült közelíteni a 2015-ös célszámhoz, mint 2009-ben. A FIAT csoport számolhat be a legalacsonyabb átlagkibocsátásról, melyet 2010-ben sikerült 125,9 g/km-re redukálniuk, még jelenleg, a 2010-es eredmények alapján a Toyota áll legközelebb a 2015-ös célszám eléréséhez.
Jól fogyaszt a FIAT és a Toyota 15 Forrás: MTI