Portugáliában a legkisebb az értékesített új autók átlagfogyasztása, ezért az össz szén-dioxid-kibocsátás a kontinens országai között itt a legalacsonyabb – derül ki a JATO Dynamics által a 2010-es újautó-eladások alapján készített kimutatásból.
A portugáloknak sikerült elsőként 130 g/km alá szorítani a 2010-ben eladott új autók CO2-emissziós átlagát – derül ki a 21 európai országot felölelő tanulmányából. Az EU 2015-re írta elő az autógyártóknak, hogy az egyes márkák flottafogyasztása 130 g/km alatt legyen.
Az „Európai CO2-kibocsátási szemle 2010″ című anyagból az is kiderül, hogy a kontinensen Németország, Svédország és Svájc a sereghajtó, ugyanis az egy autóra jutó átlagos szén-dioxid-kibocsátás ezekben az országokban mindenütt meghaladja a 150 grammot kilométerenként.
Nem csak a szén-dioxid káros!
Fontos tudni, hogy a CO2-emisszót NEM, tehát véletlenül sem azonos szabad azonosítani a károsanyag-kibocsátással! A kipufogógázban lévő káros anyagok pl. nitrogén-oxidok(NOx), a szén-monoxid (CO), a szénhidrogének (HC) vagy a dízelek kipufogógázában lévő korom. A CO2 is káros, mert fokozza az üvegházhatást, a Föld felmelegedését, de a kettő hatása nem ugyanaz. Előbbiek közvetlenül is károsítják belégzőjüket, ezért ostobaság az alacsony fogyasztásuk miatt CO2-ben jó, de más káros anyagok kibocsátásban egyáltalán nem élenjáró dízelek esetében a csekély környezetszennyezésre hivatkozni. Egy 95 g/km szén-dioxidot kibocsátó benzines Nissan Micra és egy 87 grammos Polo BlueMotion TDI közül a benzinessel jár jobban a városlakók tüdeje.
Még a legtöbb piacon jelentős csökkenés tapasztalható a károsanyag-kibocsátásban, addig Kelet-Európába lassabban tör be a környezettudatosság. Szlovénia, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország és Csehország mindannyian kevesebb mint 10 g/km-rel csökkentették az emissziós szintet az elmúlt öt évben.
Svédország érte el a legnagyobb mértékű javulást, ám CO2-kibocsátása még így is a második legmagasabb Európában. Ott a hideg miatt népszerűtlenek a dízelek és a magas életszínvonalból fakadóan a legnagyobb darabszámban értékesített autó nem a Swift vagy a Focus, hanem a benzines/bioetanolos Volvo V70.
„Európában e téren nagy előrelépésnek lehettünk szemtanúi az elmúlt években, ezt a pozitív folyamatot részben a nehéz gazdasági helyzet indukálta. A válság kisebb és olcsóbb autók vásárlására ösztönözte az ügyfeleket, mely járműveknek tipikusan a károsanyag-kibocsátásuk is alacsonyabb volt” – fogalmazott Gareth Hession, a JATO kutatásért felelős alelnöke.
Európa mind a húsz vezető márkája javított emissziós értékein 2010-ben 2009-hez képest. 2010-ben is a Fiat bizonyult a legzöldebb márkának – 123,1 g/km-es átlagkibocsátási értékkel. A Toyota lett a második 128,2 g/km-es eredménnyel, 1,9 g/km-rel csökkentve 2009-es kibocsátási értékét.
A számokból az is látszik, hogy az élboly csak kis fogyasztású és kis méretű autókat tud eladni, a magasabb kategóriákban jelen sincs vagy nem rúg labdába, lásd a FIAT Cromát. A spanyol SEAT jó eredményéből az is kiviláglik, hogy hazai piacán erősen a CO2-szintekhez igazodik az adóztatás, ezért aki el akarja kerülni a büntetéseket, az nem vesz nagy, erős és kevésbé takarékos autót. Ugyanez áll Franciaországra és az ott kiemelkedő erejű francia márkákra.
A legnagyobb mértékű károsanyag-kibocsátás csökkenést a Volvo teljesítette 2010-ben a top 20-ból, amit elsősorban a dízel DRIVe verziók piaci bevezetésének köszönhet a márka. A top 20-on kívül a Ferrari érte el a legszembetűnőbb károsanyag-csökkenést 2010-ben, bár a 46,3 g/km redukció 2009-hez képest még így is 326,8 g/km-es átlagot jelent a márkának.
Európa top 20 márkájának eladással súlyozott CO2 kibocsátási átlagértékei
Márka |
2009 Átlag CO2 (g/km) |
2010 |
Változás |
FIAT |
127.8 |
123.1 |
-4.7 |
TOYOTA |
130.1 |
128.2 |
-1.9 |
SEAT |
140.9 |
131.3 |
-9.6 |
PEUGEOT |
133.5 |
131.4 |
-2.1 |
CITROEN |
137.9 |
131.8 |
-6.1 |
RENAULT |
137.6 |
134.0 |
-3.6 |
FORD |
140.0 |
136.9 |
-3.1 |
SUZUKI |
142.4 |
137.3 |
-5.1 |
HYUNDAI |
137.5 |
137.4 |
-0.1 |
OPEL/VAUXHALL |
148.5 |
139.4 |
-9.1 |
SKODA |
149.1 |
139.9 |
-9.2 |
KIA |
146.8 |
140.1 |
-6.7 |
VOLKSWAGEN |
150.4 |
141.0 |
-9.4 |
HONDA |
147.13 |
147.11 |
-0.02 |
NISSAN |
154.6 |
147.2 |
-7.4 |
DACIA |
151.3 |
147.6 |
-3.7 |
BMW |
157.2 |
152.9 |
-4.4 |
AUDI |
160.9 |
152.9 |
-8.0 |
VOLVO |
171.2 |
157.4 |
-13.8 |
MERCEDES |
176.4 |
172.2 |
-4.2 |
Az EU-s célszámok
Az EU direktívában meghatározott károsanyag-kibocsátási célszám, melyet 2015-re kell teljesíteni – 130 g/km. A kibocsátási célszámot a szabályzat egyenként határozza meg minden egyes gyártócsoportnak a gyártott járműveik saját tömegének átlaga alapján.
2010-ben a gyártók többségének nagyobb mértékben sikerült közelíteni a 2015-ös célszámhoz, mint 2009-ben. A FIAT csoport számolhat be a legalacsonyabb átlagkibocsátásról, melyet 2010-ben sikerült 125,9 g/km-re redukálniuk, még jelenleg, a 2010-es eredmények alapján a Toyota áll legközelebb a 2015-ös célszám eléréséhez.
Forrás: MTI