Idén 75 éves dízelmotor, ennek kapcsán a 125 éves Bosch érdekes összeállítást közölt a dízelmotorról. A világ legelső sorozatgyártású dízelmotoros személygépkocsiját, a Bosch befecskendező-rendszerrel felszerelt Mercedes-Benz 260 D modellt 1936-ban mutatták be a Berlini Automobil-kiállításon. Egyharmadával kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint az azonos teljesítményű benzinmotoros modell.

A 156-osban elsők között volt közös nyomócsöves dízel
Az 524td új irányt nyitott

Az 524td új irányt nyitott

Az 524td új irányt nyitott


Kezdetben kiábrándító volt az eladott gépkocsik darabszáma, mert akkoriban a dízelautó sem teljesítményben, sem az erőforrás sima járásában nem tudta felvenni a versenyt benzinmotoros társával. Ám 1950-re a Bosch már egymillió dízelszivattyút gyártott személygépkocsikhoz és teherautókhoz.

A valódi dízelláz 1975-ben kezdődött, hátterében pedig a VW Golf dízelmodellje állt. A Golf GTD modellje turbófelöltőjével és gyors autó benyomását keltő megjelenésével az első sportos, dízelüzemű személyautóként szinte kultusszá vált. Az 1980-as évek derekán érkezett el a dízelmodellek elektronikus változatának hajnala: 1987-ben a BMW 524 TD modelljében első ízben alkalmazott hathengeres turbódízel motorjával.

Az 1990-es évtized végén rendelkezésre álló összes műszaki megoldás közül végül a közös nyomócsöves technológia emelkedett ki: 1997. évi indulását követően a Mercedes-Benz 220 CDI-ben és az Alfa Romeo 156 JTD-ben alkalmazták először az új rendszert.

A 156-osban elsők között volt közös nyomócsöves dízel

A 156-osban elsők között volt közös nyomócsöves dízel

A 156-osban elsők között volt közös nyomócsöves dízel


A Bosch megállapítása szerint továbbra sem várható, hogy csökken a fejlődés lendülete, a dízelmotor még 20 év múlva is a személygépjárművek legfontosabb hajtási rendszerei között szerepel majd. 2015-re 30 százalékkal kisebb fogyasztás és CO2-kibocsátás várható.

A szélsőséges méretcsökkentés eredményeként a jövő dízelmotorjai mindössze háromhengeresek lesznek, körülbelül 1,1 liter összlökettérfogattal, ennek ellenére dinamikus, kifinomult jellemzőkkel rendelkeznek majd. A mintegy 100 kW (136 LE) teljesítmény mellett beérik a 100 kilométerenkénti 3,6 literes átlagfogyasztással.  

Manapság ez a teljesítmény 1,8, 2,0 liter hengerűrtartalomból, a fogyasztás pedig 1,3, 1,4 liter hengerűrtartalomból produkálható.

Az Euro 5-ről az Euro 6-ra történő átállás, azaz többek között a nitrogén-oxid-kibocsátásnak a jelenleginek több mint felére csökkentése érdekében tovább növelik a kipufogógáz-visszavezetés arányát, a töltőnyomást a töltőlevegő számára, illetve a befecskendezési nyomást a motor fordulatszám-tartományának nagyobb részén, s ezzel csökkentik a nitrogén-oxid szintjét az égési folyamat során.

A még ennél is szigorúbb károsanyag-kibocsátási határértékek betartása, valamint az üzemanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás további csökkentése céljából a Bosch olyan befecskendező-rendszereket fejleszt, amelyek 2000 barnál nagyobb nyomást tudnak előállítani, ez egyetlen négyzetcentiméteren két tonna tömeg súlyának felel meg.

Az egyetlen ütemben nyolc befecskendezésre is képes piezoelektromos befecskendezők esetében a befecskendezés ideje egy ezredmásodpercnél is rövidebb, vagyis egy befecskendezés a hangsebességnél kétszer gyorsabb.