Egy tízeurós alkatrész kicserélése egy autóban akár ezer euróba is kerülhet, ezért fontos, hogy a beszállítók hibaszázalék nélkül küldjék az alkatrészeket az autógyártóknak – mondta Kocsis József, a Magyar Suzuki Zrt. minőségbiztosítási osztályvezetője a Magyar Gépjárműipari Szövetség és a Noerr Ügyvédi Iroda által szervezett beszállítói konferencián Budapesten.
Sieber-Fazakas Eszter, a Noerr ügyvédje egy német jogesetet ismertetett, amikor egy teherautóban kigyulladt egy mágneskapcsoló, amelytől leégett a kocsi, a biztosító beperelte a gyárat, de a bíróság úgy vélte: a beszállító és a végtermék gyártója között szabályozott volt a kapcsolat, ezért az utóbbi nem köteles ellenőrizni minden kapott terméket.
A beszállítókra nemzeti, nemzetközi és a készgyártók által hozott szabályok is vonatkoznak. A legfontosabb azonban az, hogy hiba nélküli alkatrészek érkezzenek határidőre, a szerződött mennyiségben és a legalacsonyabb áron az autógyárba – hangsúlyozták a konferencia előadói.
Rozgonyi-Tóth István, a magyarországi Noerr ügyvédi iroda autóipari csoportjának munkatársa azt ismertette, hogy az elmúlt évtizedben Németországban megháromszorozódott az autó-visszahívások száma és közelíti a 200 ezret. Ezek harmadát a fék- és a futómű meghibásodása adja, jelentős még a belső védelem – a légzsák és a biztonsági öv – és a kormány hibája.
A visszahívások növekedésére három magyarázat is létezik. Az első az, hogy egyre bonyolultabbak az autók, tehát több a hibalehetőség, de ezeket gyorsan fel is fedezik a gyártók, és megelőzik a későbbi károkat. A második magyarázat a beszállítók költségérzékenysége, amely rontja a minőséget. Végül a harmadik ok a típusváltás lerövidítése, amely a próbagyártást is rövidíti, így nem jön ki időben minden hiba.
Forrás: MTI