Beveti-e a fékenergia-visszanyerő KERS rendszert a Red Bull, és ha igen, jobbak, vagy megbízhatatlanabbak lesznek ettől az RB7-esek? Meg tudja-e mutatni az autójában rejlő, valódi potenciált a Ferrari és a McLaren-Mercedes? A Renault remekül kezdte a szezont Melbourne-ben, de Nick Heidfeldnek most bizonyítania kell, hogy jobb versenyző, mint az orosz Vitalij Petrov.

Pontszerzéssel feledteti-e a Sauber az ausztráliai kettős kizárást, és mit tud valójában a Williams, a Lotus, a Virgin és a Hispania? Sok-sok kérdés, amelyekre a hétvégi Maláj Nagydíjon választ kaphatunk.

A Red Bull vezére, Christian Horner azt állítja, végére jártak azoknak a hibáknak, amelyek Mark Webbert hátráltatták az Ausztrál Nagydíjon. „Találtunk néhány apróságot Mark beállításában, amelyek hátráltatták őt Melbourne-ben. Nem találtunk semmit, amiről egyértelműen kijelenthetnénk, hogy ez vagy az okozta a visszaesését Sebastianhoz (Vettel) képest, de abban biztos vagyok, hogy ezen a hétvégén sokkal közelebb lesznek egymáshoz” – mondta Horner.  

Sebastian Vettel szerint a Red Bull megint erős lesz, de hogy mennyire, az függ attól, hogy bevethetik-e a KERS-t, amelyet pénteken kiszereltek a kocsiból Melbourne-ben. Sepangban is a pénteki edzések után dönti el a csapat, hogy használni fogják-e a hibridrendszert, így a szabadedzéseknek most különösen nagy jelentőségük lesz.

Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke fogadkozik: „Melbourne-ben még nem láthattuk az ellenfeleink valódi tempóját, de ez még inkább motivál bennünket arra, hogy olyan jól menjünk Malajziában, amennyire csak tudunk. Az Albert Parkban beváltak a sebesség fokozására irányuló fejlesztéseink, ami arra utal, hogy Sepangban még erősebbek leszünk.”

Fernando Alonso arra biztatta a Ferrarit, hogy gyorsítsák fel az új alkatrészek fejlesztését és hozzák előrébb a bevetésüket. A tavaly Sepangban a dobogóra visszatérő Mercedes pedig fogadkozik, hogy most végre megmutatják, hogy az MGP W02 teszteken látott formája nem csak porhintés volt.

Sepang mára a Forma-1-es naptár egyik kedvelt helyszínévé vált. A fővárostól, Kuala Lumpurtól 75 kilométerre elterülő pálya helyenként 16 méter széles, aminek nincs párja az F1-ben. Tizenöt kanyarja között csak három lassú hajlat van, de a versenyzőknek a kerékcserék utáni indulástól eltekintve egyszer sem kell egyes fokozatot kapcsolni az 5,543 kilométer hosszú kör során.

Egy kör Sepangban Jarno Trullival (Lotus, 2010)

A széles kanyarok azt jelentik, hogy több ideális ív használható, ami – az állítható hátsó szárny (DRS), illetve a KERS együttes használatával – kiváló előzési lehetőséget kínál a két „végtelen”, közel egy kilométer hosszú egyenesben.

A Nemzetközi Automobil Szövetség egyébként csak a célegyenesben engedélyezte a DRS használatát, így a legtöbb előzést vélhetően a főtribünön helyet foglaló nézők láthatják majd.

A sepangi pálya abban is egyedülálló, hogy 75 ezer fedett ülőhellyel rendelkezik. Erre szükség is van, ugyanis általános tapasztalat, hogy Malajziában az edzéseken és a versenyen gyakran szakad le az ég. Ezt láthattuk a 2009-es futamon, amelyet a tervezett 56 helyett már 32 forduló után le kellett inteni a felhőszakadás miatt (Jenson Button nyert a Brawn-Mercedesszel). Az eső 2001-ben is bolondériát okozott, akkor a Ferrari tudta a legtöbbet kihozni a rémesen csúszós pályán, az olaszok kettős győzelmet arattak Schumacher és Barrichello révén.

F1: Hétvégén nyit a sepangi szauna 1
F1: Hétvégén nyit a sepangi szauna 101


Schumacher egyébként a legeredményesebb versenyzőnek számít Sepangban: öt alkalommal indulhatott az első rajthelyről a Ferrarival, ebből háromszor (2000, 2001, 2004) győzött is. Fernando Alonso és Felipe Massa két-két pole pozícióval büszkélkedhet, de míg a Ferrari braziljának eddig nem sikerült dobogóra állnia, a spanyol már kétszer (2005-ben Renault-val, 2007-ben McLarennel) nyert Malajziában. A jelenlegi mezőnyből rajtuk kívül csak Jenson Button (2009) és Sebastian Vettel (2010) rendelkezik győzelemmel.

A hétvége talán legnagyobb érdeklődéssel várt eseménye a Pirelli esőgumijainak bemutatkozása lesz. Miután az időjárás-előrejelzésben péntekre, szombatra és vasárnapra is rövid, de intenzív záporokat, valamint 31-33 C-fokos hőséget jósolnak, biztosra vehetjük, hogy szaunában érzik majd magukat az F1-es pilóták. A Pirelli egyébként a lágy és a kemény abroncsait szállítja Sepangba, és újdonság, hogy a lágy keverék oldalfalán a sárga Pirelli-felirat mellett aranyszínű csík is látható lesz az abroncsok peremén, hogy könnyebben megkülönböztethetők legyenek. Az átmeneti (intermediate) abroncsok színezése világoskék, a vizes gumiké narancssárga lesz.

Ha esni fog (aminek nagy az esélye), nem válik valóra a Pirelli riasztó jóslata. Az olaszok ugyanis arra intették a csapatokat, hogy nagy hőségben akár négyszer is ki kell állniuk kereket cserélni a gyorsabban elhasználódó gumik miatt. Az esőgumik azonban kevésbé kopnak, így valószínűleg két bokszkiállással teljesíthető lesz az 56 körös (310,408 km-es) versenytáv.

F1: Hétvégén nyit a sepangi szauna 102


A Maláj Nagydíj az egyik legkeményebb fizikai próbatétel az F1-es pilóták számára. Fernando Alonsóval már kétszer is előfordult, hogy a verseny után a csapattagoknak kellett kiszedniük a kocsiból, annyira kiszáradt. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a pilóták folyamatosan gondoskodjanak a folyadék-utánpótlásról. Legtöbbjük speciális izotóniás italt használ, amit az erőnléti edzőjük állít össze számukra ásványi sókból, káliumból, magnéziumból és szénhidrátokból. Jarno Trulli, Nick Heidfeld és Vitalij Petrov egy citromízű jeges teához hasonló keveréket használ, amit a Toyota egykori csapatorvosa, Ceccarelli doktor állít össze számukra.

Malajziában nem ritka, hogy a rajtrácson még hétágra süt a nap, a pilóták izzadnak, majd a verseny közben leszakad az eső. Ez ellen a pilóták úgy védekeznek, hogy a rajt előtti percekben speciális hűtőmellényt viselnek. Nagyon fontos, hogy a bukósisak jól szellőzzön. Nagy hőségben azért, hogy a pilóta arcát frissítse a beáramló levegő; ha pedig esik, azért, hogy ne párásodjon be a bukósisak plexije.

Az első szabadedzés pénteken, magyar idő szerint hajnali 4 órakor kezdődik, a második reggel 8-kor. Szombat reggel hétkor indul az utolsó tréning, a kvalifikációra délelőtt 10 órakor kerül sor. A Maláj Nagydíj vasárnap 10:00-kor rajtol.

F1: Hétvégén nyit a sepangi szauna 103