20 éve történt

A Fiat 126 – amit mit leginkább Kispolszki néven ismerünk – karrierje Olaszországban indult, de pályafutását Lengyelországban fejezte be. Utódja, a Giorgetto Gugiaro által tervezett Cinquecento (500) gyártásával már nem is bajlódtak az olaszok, azt teljes egészében lengyel barátaink végezték, onnan láttak el minden piacot.

Jövő év elején kezdődik a két lengyel állami autógyár közül az egyiknél, az FSM-nél az új kiskocsi, a Fiat Cinquecento (Fiat 500) gyártása, a Fiat licence alapján. Az is újdonság, hogy először kap külföldi licencvásárló teljesen új Fiat-modell gyártására engedélyt.
Négyféle motorral készült, melyek az előddel ellentétben elöl kaptak helyet és az első kerekeket hajtották

Négyféle motorral készült, melyek az előddel ellentétben elöl kaptak helyet és az első kerekeket hajtották

Négyféle motorral készült, melyek az előddel ellentétben elöl kaptak helyet és az első kerekeket hajtották


A név az előd elődjétől, a legkisebb, 704 köbcentiméteres motor pedig az elődtől származott. A 126-osba fejlesztett vízhűtéses motort örökölte meg a Cinquecento, mely szédületes 31 lóerőt szabadított a kerekekre.

A nagyobbik motor sem volt egyliteres, kezdetben a 903 köbcentis, 41 lóerős egység követte a gázpedál parancsait, később 899 köbcentire csökkent a hengerűrtartalom, amivel egy lóerő is eltávozott a tekintélyes ménesből.

1994-ben a Sporting változat bemutatásával tovább bővült a motorpaletta. Az optikailag is feltupírozott újdonság megkapta az 1,1 literes 54 lovas motort, amellyel az apróság egészen tűrhetően hasított, persze ebben a rövidebbre áttételezett váltónak is komoly szerepe volt.

Nem mai hírek

Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.

A Cinquecento nem futott be olyan hosszú karriert, mint elődje, hiszen 1998-ban már el is érkezett az idő a leváltására, helyét a Seicento vette át. A Kispolszkit azonban még egészen 2000-ig gyártották.

A legkisebb motort (0,7 liter) hosszában, a nagyobbakat keresztben építették be

A legkisebb motort (0,7 liter) hosszában, a nagyobbakat keresztben építették be


Varsó, 1991, április 18.

„Szerdán végre lehullott a lepel a bielsko-bialai személyautógyár legújabb modelljéről – hírek és rémhírek,  pletykák tömege után az illetékesek beszámoltak a „kis polszki” a 126P utódjáról, ami nem más mint a Cinquecento.

323 cm hosszú, 149 cm széles, 143,5 cm magas volt a Cinquecento

323 cm hosszú, 149 cm széles, 143,5 cm magas volt a Cinquecento

323 cm hosszú, 149 cm széles, 143,5 cm magas volt a Cinquecento


Az új kiskocsi a Fiat eladási hálózatában 1992 első hónapjaiban fog megjelenni. Az autót az olasz gyár mérnökei tervezték, és ők szerszámozták fel a gyárat a termeléshez. Az autó 3,22 méter hosszú, öt személy szállítására alkalmas, három ajtós. Kétfajta motorral fogják gyártani, az egyik 700 köbcentis és 31 lóerős, a másik 900 köbcentiméteres és 41 lóerős lesz.

A gyár vezetői szűkszavú sajtótájékoztatójukon elzárkóztak további részletek ismertetésétől, mondván, hogy a Fiattól csak erre volt felhatalmazásuk. A lengyel lapok azonban azt is tudni vélik, hogy az új népautó ára éppen a duplája lesz a 126P-jének, vagyis 50 millio zloty körül alakul.

Ezzel ugyanannyiba kerülne, mint a nagy Polski 125P – annak a gyártását viszont a varsói FSO gyakorlatilag már megszüntette, és az esetleg azok helyén összeszerelt Opel Kadettek már 120 millióba fognak kerülni – így lehet a relativitás e speciális vállfajának jegyében ismét olcsó kocsi a drága kis Fiatból.”

A műszerfal formatervével nem sokat vesződhettek

A műszerfal formatervével nem sokat vesződhettek


1991. április 23.

1994-ben mutatták be a Sporting változatot

1994-ben mutatták be a Sporting változatot

1994-ben mutatták be a Sporting változatot


„Két magyar vállalat, a Bakony Fém- és Elektromos-készülék Művek és a kecskeméti MMG Automatika Művek is szállít majd alkatrészeket a 126-os Polski Fiat utódjának szánt Cinquecento márkanevű, háromajtós kiskocsihoz, amelynek első példányai 1992. első hónapjaiban kerülnek le a lengyel bielsko-bialai Kiskapacitású Gépkocsigyár Rt. szerelőszalagjairól – tájékoztatta a lengyel gyár magyarországi képviselője az MTI-t.

Az új gépkocsit a Fiat kereskedelmi hálózatának közvetítésével értékesítik. A megkötött szerződések szerint az olasz mérnökök által tervezett gépkocsihoz a Bakony Művek kürtöket és ablaktörlőket, az MMG Automatika Művek pedig műszerfalakat szállít majd.

Egyelőre még annyit lehet tudni a kis Fiat utódjáról, hogy az ötszemélyes, 3,22 méter hosszú autót két változatban gyártják. Az egyik variáns 700 köbcentiméteres, 31 lóerős, a másik 900 köbcentiméteres motorral kerül forgalomba. Az autó tervezésénél a legkorszerűbb megoldásokat alkalmazták, ami lehetővé teszi különböző célú felhasználását, például a személyszállításon kívül alkalmas lesz csomagok szállítására is.”

Ültetés, 13-as könnyűfém felnik, színre fújt lökhárítók és tükrök, fordulatszámmérő, sportülések, piros biztonsági övek, bőr kormány és sebességváltó. Optikailag ennyiben különbözött a Sporting változat az alapmodelltől

Ültetés, 13-as könnyűfém felnik, színre fújt lökhárítók és tükrök, fordulatszámmérő, sportülések, piros biztonsági övek, bőr kormány és sebességváltó. Optikailag ennyiben különbözött a Sporting változat az alapmodelltől


London, 1991. április 24.

„A Fiat lesz az első nyugati gyártó, amely teljes egészében és kizárólag kelet-európai telephelyről indítja új autósorozatát mind a keleti, mind a nyugati piacokra – jelentette szerdán a Finacial Times, a londoni gazdasági napilap.

A Sporting modellbe 1,1 literes, 54 lóerős motor került

A Sporting modellbe 1,1 literes, 54 lóerős motor került

A Sporting modellbe 1,1 literes, 54 lóerős motor került


Jövő év elején kezdődik a két lengyel állami autógyár közül az egyiknél, az FSM-nél az új kiskocsi, a Fiat Cinquecento (Fiat 500) gyártása, a Fiat licence alapján. Az is újdonság, hogy először kap külföldi liecencvásárló teljesen új Fiat-modell gyártására engedélyt. Eddig a Fiat csak meglévő modelljeinek gyártását engedte át, kisebb módosításokkal.

A Fiat 1000 milliárd lírát (mintegy 800 millió dollárt) fektetett be a Cinquecento kifejlesztésébe és a sziléziai, Bielsko Biala-i FSM telephely korszerű felszerszámozásába.

Kezdetben évi 160 ezer darabot gyártanak az új modellből, amely a Fiat 126-as, a Fiat-kínálat legkisebbjének helyébe lép. (Ez utóbbit 1981 óta ugyancsak kizárólag a Bielsko Biala-i üzem gyártja) körülbelül évi 100 ezret Nyugat-Európába exportálnak majd a Cinquecentóból. A termelés később évi 220 ezer darabra nő. A lengyel cég a Fiat hálózatán át bonyolított nyugati exportból törleszti majd az olasz cég befektetését.

Cinquecento Abarth: csak optikai módosításokat tartalmazott a csomag

Cinquecento Abarth: csak optikai módosításokat tartalmazott a csomag

Cinquecento Abarth: csak optikai módosításokat tartalmazott a csomag


A Fiat közben még mindig várja a lengyel kormány támogatását nagyszabású tervéhez, melynek keretében modernizálná és ésszerűsítené az egész lengyel autógyártást. A Fiat  holdingtársaságot akar szervezni az FSM-ből és az FSO-ból, a másik lengyel állami cégből. A holdingban a Fiat úgynevezett stratégiai befektető lenne, motor- és sebességváltó-gyárat építene Lengyelországban és licencmegállapodást is kötne a Fiat Typo gyártására az FSO varsói telephelyén.

Hírek szerint a Fiat terve tetszik Lech Walesanak, a lengyel államfőnek, de azért az FSO még tárgyal a General Motorsszal is Opel/Vauxhall kocsik varsói összeszerelésről. A GM 100 millió dolláros befektetéssel, az FSO kapacitását részben lekötve, évi 30-35 ezer kocsit szeretne gyártatni Lengyelországban – írta a Financial Times.”