Az utóbbi időben tudatosan repültünk rá a magyar közutakon talált felesleges, kinn felejtett, vagy csak egyszerűen értelmetlenül szigorú korlátozó táblákra, szabályozási hibákra. Eredményeink is vannak már; egy félbehagyott beruházás évekkel ezelőtt leállt építési forgalmát védő táblát beszedtek, egy nem látható, fától takart táblát átraktak, ezekről az esetekről korábban beszámoltunk. Két friss hírrel viszont még adósak vagyunk.
A porvihar nyomait eltüntette a Magyar Közút
Az Egyes úton április elején kitört porvihar miatt – érzésünk szerint – indokolatlanul szigorú 40-es táblákat raktak ki, ráadásul feloldás nélkül, hogy ott is 40-nel kelljen menni, ahol nem volt és nem is lesz kavargó porfelhő.
Az esetet jeleztük a Magyar Közútnak, a táblák napokon belül elkerültek, csak a felkiáltójeles Egyéb veszély tábla, és az Előzni tilos maradt kint, nagyon helyesen. Apró malőr, hogy az Egyessel párhuzamosan futó, szerény forgalmú úton azért még egy-két hétig kint maradt az ideiglenes 40-es tábla, de ezt a közútkezelő még azelőtt beszedte, hogy jeleztük volna, hogy nem stimmel minden.
Köszönjük az intézkedést, köszönjük a levelet is, amit jelzésünkre kaptunk – őszinte, kimerítő és informatív. (Különösen tetszett a finom szúrás a végén a kézben tartott mobiltelefonnal rögzített videóval kapcsolatban, ami egyfajta jogértelmezés szerint tényleg lehet szabálytalan):
Tisztelt Rácz Tamás!
A vezess.hu portálon 04.13-án megjelent „Újabb hibás sebességkorlátozás az egyesen” c. cikkel kapcsolatban a Magyar Közút Nonprofit Zrt. belső szakmai vizsgálatot folytatott le. A vizsgálat megállapította, hogy az előző napi viharkárok elhárítását az útterületen kívül végző (így a videó felvételen nem látható) útfenntartó brigád nem a vonatkozó műszaki előírás alapján építette ki az ideiglenes forgalomterelést: a képen látható útszűkület tábla a tényleges munkavégzéssel ellentétes oldalon jelzi a munkaterületet. A munkát végző és irányító munkatársaink felelősségre vonása, illetve képzése megtörtént. Naponta 150-200 helyen végeznek munkatársaink forgalomkorlátozással járó munkákat az országos közúthálózaton, így egy ? még ha hibásan is kitáblázott ? helyszín kiragadott példája nem jellemezheti a társaság egészének működését.
Munkatársaink napról napra saját testi épségük kockáztatásával végzik a közúthálózat karbantartási munkáit a forgalom fenntartása mellett. Nem egy alkalommal történt baleset, jellemzően amiatt, mert a közlekedők figyelmen kívül tartották az ideiglenesen kihelyezett jelzéseket. Ezért a társaság felső vezetése és termelés-irányítói számára is fontos a munkaterületek előírás szerint végzett elkorlátozása, ugyanakkor a gépjárművezetők együttműködésére és türelmére is szükség van a balesetek megelőzése érdekében.
Végül egy megjegyzés: a vezetés közben mobil infokommunikációs eszközzel végzett videó rögzítés nem csak a közlekedésrendészeti szabályok előírása miatt tilos, és rendkívül balesetveszélyes tevékenység, emiatt ezúton is kérjük az úthasználókat, hogy tartózkodjanak ettől.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs és műszaki szakemberei továbbra is a sajtó munkatársainak szíves rendelkezésére állnak minden, a közúthálózat üzemeltetésével és fenntartásával kapcsolatos kérdésben.
Üdvözlettel,
xxx
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Néha a 30 is jogos, ha nem is látszik annak
Nem sokkal a fenti levél érkezése után egy reggel ismét az érintett szakaszon jártam az Egyesen. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy kilométerhosszan ideiglenes 30-as táblák korlátozzák az alsó út forgalmát, Úton folyó munkák kiegészítő tábla mellett, holott semmilyen munka nem folyt sehol. A következő kereszteződésnél aztán megláttam pár narancssárga kocsit, meg is álltam, hogy megkérdezzem, hol folynak azok a munkák.
Fölháborodásom hamar elenyészett. Pont belefutottam a Magyar Közút által szervezett szemétszedő akció előkészítésébe; tényleg épp kirakták a táblákat pár perccel azelőtt, hogy én odaértem, és még pár perccel azelőtt, hogy a mellényes önkéntesek elkezdték volna a melót. Örök tanulság: nem minden korlátozás felesleges, ami annak látszik!
Az Autópályakezelő csendben maradt, de intézkedett
Megjött már a tavasz, közeledik a nyár, melegszik az idő, nyúlik az ívsugár. Ekképp szedtem versbe azt a tanulságot, amit kevésbé élénk levélforgalom mellett, csak gyakorlati úton tapasztaltam viszont az M1-es törökbálinti felhajtóján.
Egy másik cikkben egy másik táblát kifogásoltunk: a 30-as lassítási kényszer nem akkor veszélyes ezen a rámpán, ha nem tartjuk be, hanem ha betartjuk. Mivel a természetes tempó még teherautóval is 40-50 a felhajtón, a szabálytisztelő autós feneke épségét kockáztatja, ha itt tényleg 30-cal megy.
Ezt a problémát az Állami Autópályakezelőnek jeleztük – ők tartják karban a rámpákat is a sztrádák előtt. A hivatalos választ már ismerik a vezess olvasói: A korábbi és az új gyorsítósáv megépítése – a helyi kötöttségek miatt – a régi felhajtóág nyomvonal korrekciójával volt lehetséges. Így került be az a szűk, minimális ívsugarú szakasz a felhajtóág végére, mely szükségessé teszi a 30 km/órás sebességkorlátozást.
Az ívsugarakhozt állítólag olyan vastag és komoly műszaki szabvány-fóliánsok kötnek sebességhatárokat, hogy inkább tudomásul vettük az életszerűtlen szabályt, a kőbe vésett mérnöki erődítmény megostromlásához szerény eszközeivel magazinunk nem kívánt nekivágni.
Nem is kellett.
A minap ugyanis mit láttam Törökbálintnál? Nem hiszik el: az ívsugár valahogy megnagyobbodott! Hiszen mi más magyarázata lehet annak, hogy immár nem 30-as, hanem 40-es tábla fogadja az autóst a rámpa alján? Külön öröm, hogy a tábla lecserélése kiváltott egy másik táblát is, azt, ami a rámpa tetején 40-es tempót írt elő, a másik irányból érkező felhajtó becsatlakozásánál. Egyszerre lett hát gyorsabb, egyszerűbb és természetesebb a forgalom ezen a felhajtón. Ennek még akkor is örülünk, ha azért egy tájékoztató levelet szívesen vettünk volna a valószínűleg épp felvetésünk nyomán megvalósított rendezésről.
A Vezess kevés ezekhez a harcokhoz
Van viszont egy alapvető probléma ezzel a kvázi-mozgalommal, ami mintegy spontán kialakult nálunk a szerkesztőségben. Nem a mi feladatunk az egész, ugyanis. Az újság, a magazin feladata legfeljebb a tájékoztatás lehet a harcról, nem maga a harc a hatóságokkal. Ezért úgy döntöttünk, létrehozunk egy olyan szervezetet, ami jogilag is alkalmasabb az ilyesmire.
A mai nappal benyújtottuk az illetékes bírósághoz azokat a dokumentumokat, melyek a Közúti Közlekedés Ésszerűsítéséért Közhasznú Alapítvány néven bejegyezni kívánt civil szervezet megalakulásához szükségesek. Alapítványunk szándékunk szerint gyűjti és a hatóságok felé bejelenti azokat a közlekedésszabályozási hibákat, anomáliákat, amelyek – a kátyúk mellett – a mai napig is kényelmetlenebbé, sokszor veszélyesebbé teszik a közlekedést a hazai utakon, mint gyakorlatilag bármelyik nyugat-európai országban szokásos. Törekszünk a traffipaxos pénzgyűjtő helyként szolgáló neuralgikus pontok felszámolására, lehetőségeinkhez képest képviseljük az autósok, motorosok érdekeit beruházások, építkezések által érintett közúti újraszabályozások kialakításánál.
Bár a hivatalos bejegyzési procedúra már folyik, azért mi elkezdünk dolgozni – a Vezess olvasóinak segítségével. Várjuk leveleiteket mindenről a témában, ami már régóta bosszant benneteket – akár a KRESZ ellentmondásaival kapcsolatban, akár arról a rohadt 30-as tábláról a sarkon, akár a felesleges záróvonalról, ami miatt öt sarokkal feljebb kell megfordulnotok minden este.
Figyelem: minél pontosabb a helyek megjelölése, minél egyértelműbb fotókat kapunk a problémás témákról, annál hatékonyabbak tudunk lenni!
A bejelentéseket rendszerezzük, egy internetes felületen nyilvánossá és követhetővé tesszük, az ügyeket pedig fontosságuk sorrendjében útnak indítjuk a hatóságok felé. Időszakos sajtóközleményeket adunk ki céljainkról, eredményeinkről, az érdekesebb témákat pedig feldolgozzuk itt, a Vezess hasábjain.
Szélmalomharcra fel!