A konkurencia nagyon lelkesen vetette be magát a B125 néven elhíresült akcióba: legyen szabad B kategóriás, magyarul autójogsival 125 köbcentiméterig robogót, motorkerékpárt is vezetni! Nem csak a Totalbike, de a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete is támogatja ezt az elképzelést. Ők friss piacot sejtenek azokban, akik autójuk mellé külön motorostanfolyam nélkül esetleg vennének egy épkézláb menetteljesítményre is képes nagyobb kismotort.
A Vezess olvasói is támogatják az elképzelést:
Nem is szívesen járnak a robogósok gyenge géppel. Inkább járnak erőssel, ami csak papíron 50-es. A robogók, főleg a fővárosi robogók jelentős része már most is 125-ös, vagy még nagyobb. Ezt a tulajdonos akár vámpapírral is tudja igazolni, még akkor is, ha a motorblokkon, vagy akár a műanyagelemeken látványos számok jelzik: 125, 150, netán 250. De a tényleg 50-es robogókból is szinte kivétel nélkül kivevődött már a KRESZ miatt beépített gyári fojtás, hogy a pizzafutárok még nagy dobozzal is kényelmesen tarthassák legalább a nagyobb főutakon jellemző és kívánatos 60-70-es tempót.
Idézetek robogóhirdetésekből – 125-ös Suzukikra keresve, az első oldlon
„Eladó egy jó állapotú Burgman! 125 ccm de 50es ként használom!”
„Eladó SUZUKI ADDRESS V125G típusú kistestű 4 ütemű robogó. 50-es papírokkal.”
„Jó állapotú, elöl hátul tárcsafékes, vízhűtéses, 50-es papírokkal.”
„Kiváló állapotú 125cc 4 ütemű robogó, 50-es adásvételivel.”
Tehát a szokásos magyar lakossági védekező mechanizmus működik. Feleslegesen korlátoz az állam? Sebaj, megoldjuk okosba’.
Van ugyanis egy úgynevezett Fehér Könyv (White Paper) nevű dokumentumcsomag, ami – leegyszerűsítve – az EU pozitív trendek gerjesztése iránti törekvéseinek gyűjteménye. Ennek pedig van egy közlekedési fejezete. Ez egyebek mellett azt is rögzíti, hogy: „A közúti baleseti halálozást 2050-re szinte nullára kell csökkenteni. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma.”
A fenti logikát a B125-ös problémára leképezve: a motorozás veszélyes. Több motoros – több veszély. Ha a B-s jogsival rá lehetne ülni motorra, több lenne a motoros, több lenne a baleset, gondolkodik az állam. (Ez átmenetileg különben tényleg szinte biztosra vehető; a B-s jogsi kiterjesztése valóban rutintalan autósokat tehetne két kerékre.) Egy EU-s vállalás nem teljesítése források visszavonásával jár, járhat. Tehát nem lesz B-kategória kiterjesztés.
Cikkünk egy sorozat része, melyben sorra vesszük a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció lobbiakciójának témáit. Ezek:
- B-s jogsi kiterjesztése 125 köbcentis motorkerékpárokra
- A személyautókhoz kötődő ÁFA-ellentmondások feloldása
- Külföldi rendszámmal közlekedő magyarok megregulázása
- Kilométeróra-manipulálás szigorú büntetése
- Gazdasági totálkár intézényének újragondolása
- Szürkeimport visszásságainak kezelése
- Regisztrációs adó korszerűsítése
- Forgalomból kivonás szabályainak átgondolása
- Környezetvédelmi elenőrzések gyakorítása
- Illegális bontók felszámolása