Bizony mondom, csodát láttam! Azt hittem, hogy az importőr meghívására egy kellemes kis családi teázásra érkezek a MINI birodalmába, ehhez képest egy thrillerbe csöppentem. Bence kollégám olyan átalakuláson ment keresztül a szemem láttára, mint farkasember teliholdkor. Ugyan nem szőrösödött ki, de arca eltorzult, sátáni vigyor jelent meg rajta. Nem vérre szomjazott azonban, az autó vette el az eszét, amelynek a kormányát markolta.
A MINI család legifjabb és legnagyobb tagja a Countryman
A MINI család legifjabb és legnagyobb tagja a Countryman
Fotó megosztása:
Nagyszerűen sikerült modern formába önteni a klasszikus jegyeket
Nagyszerűen sikerült modern formába önteni a klasszikus jegyeket
Fotó megosztása:
Nem sokat törődtek holmi dinamikavonallal, miegymással. Simára vasalt az autó oldala
Nem sokat törődtek holmi dinamikavonallal, miegymással. Simára vasalt az autó oldala
Fotó megosztása:
Már nemcsak a MINI ismérve a karosszéria színétől elütő tető, de kétségtelen, hogy nagyon jól áll neki
Már nemcsak a MINI ismérve a karosszéria színétől elütő tető, de kétségtelen, hogy nagyon jól áll neki
Fotó megosztása:
Kellemesen bárgyú pofázmány
Kellemesen bárgyú pofázmány
Fotó megosztása:
Ide is jutott egy karika
Ide is jutott egy karika
Fotó megosztása:
Nem illúzióromboló a dízel, de a nyitott változatba nem választanék gázolajos motort
Nem illúzióromboló a dízel, de a nyitott változatba nem választanék gázolajos motort
Fotó megosztása:
Az ülések nem minik ugyan, de az én XL-es méretemmel egy nagyobbra vágytam
Az ülések nem minik ugyan, de az én XL-es méretemmel egy nagyobbra vágytam
Fotó megosztása:
Körök mindenütt
Körök mindenütt
Fotó megosztása:
Az össze MINI keret nélküli ablakokkal készül
Az össze MINI keret nélküli ablakokkal készül
Fotó megosztása:
Máshová nem nagyon fért az italtartó, de inkább csak 0,33-as dobozok tárolására alkalmas. Az attól nagyobbak ugyanis sok gombot kitakarnak
Máshová nem nagyon fért az italtartó, de inkább csak 0,33-as dobozok tárolására alkalmas. Az attól nagyobbak ugyanis sok gombot kitakarnak
Fotó megosztása:
Errefelé is sokat járt a körző
Errefelé is sokat járt a körző
Fotó megosztása:
Gombbal indul, de a bejutáshoz szükség van a meglepő módon kör alakú távirányítóra nyomkodására
Gombbal indul, de a bejutáshoz szükség van a meglepő módon kör alakú távirányítóra nyomkodására
Fotó megosztása:
Az alsó kapcsolósort tanulni kell
Az alsó kapcsolósort tanulni kell
Fotó megosztása:
Egészen könnyen kezelhető innen a menü
Egészen könnyen kezelhető innen a menü
Fotó megosztása:
A váltó elé is jutott egy pár kapcsoló, amikhez ritkán kell nyúlni
A váltó elé is jutott egy pár kapcsoló, amikhez ritkán kell nyúlni
Fotó megosztása:
A felső tárolóba talán be lehetne szuszakolni egy magnós rádiót
A felső tárolóba talán be lehetne szuszakolni egy magnós rádiót
Fotó megosztása:
160 liternyi hely jut a csomagoknak
160 liternyi hely jut a csomagoknak
Fotó megosztása:
A 112 lóerős dízel is tisztességesen viszi az apróságot
A 112 lóerős dízel is tisztességesen viszi az apróságot
Fotó megosztása:
A kilométeróra leolvasása szinte lehetetlen
A kilométeróra leolvasása szinte lehetetlen
Fotó megosztása:
Vészfékezés irányváltással
Vészfékezés irányváltással
Fotó megosztása:
Megtapasztaltuk, hogy szlalomozni is tud
Megtapasztaltuk, hogy szlalomozni is tud
Fotó megosztása:
Mérsékelten alkalmas a terepjárásra
Mérsékelten alkalmas a terepjárásra
Fotó megosztása:
Messzebbre lehetne vele jutni, ha nagyobb lenne a hasmagassága
Messzebbre lehetne vele jutni, ha nagyobb lenne a hasmagassága
Fotó megosztása:
1967-ben látta meg a napvilágot
1967-ben látta meg a napvilágot
Fotó megosztása:
Nagy vigyorgások közepette kapaszkodót keresek, de sofőröm is jól mulat (Fotó: Balogh Bence)
Nagy vigyorgások közepette kapaszkodót keresek, de sofőröm is jól mulat (Fotó: Balogh Bence)
Fotó megosztása:
Széltében igen szűkös
Széltében igen szűkös
Fotó megosztása:
Alaposan telerakták az utasteret, alig férni a műszerektől
Alaposan telerakták az utasteret, alig férni a műszerektől
Fotó megosztása:
MINI Challenge versenyautói a John Cooper Works változatokra épülnek
MINI Challenge versenyautói a John Cooper Works változatokra épülnek
Fotó megosztása:
Az utastérből kihajigáltak minden fölösleges dolgot
Az utastérből kihajigáltak minden fölösleges dolgot
Fotó megosztása:
6,1 másodperc alatt van százon
6,1 másodperc alatt van százon
Fotó megosztása:
Az 1967-es darab csak 70 lóerős, de nagyobb élményt adott a rövidke pályán
Az 1967-es darab csak 70 lóerős, de nagyobb élményt adott a rövidke pályán
Fotó megosztása:
A magasra épített Countryman kevésbé bájos jelenség
A magasra épített Countryman kevésbé bájos jelenség
Fotó megosztása:
Agresszív orral rémisztget
Agresszív orral rémisztget
Fotó megosztása:
Erre is öt ajtó jutott, akárcsak a Clubmanre, de itt hagyományosan rendezték el azokat
Erre is öt ajtó jutott, akárcsak a Clubmanre, de itt hagyományosan rendezték el azokat
Fotó megosztása:
Krómkeretbe foglalták a hátsó lámpákat
Krómkeretbe foglalták a hátsó lámpákat
Fotó megosztása:
A tetőspoiler is elmaradhatatlan
A tetőspoiler is elmaradhatatlan
Fotó megosztása:
A Countryman ajtajaira jutott egy kis trükk
A Countryman ajtajaira jutott egy kis trükk
Fotó megosztása:
A világos tető mindenképpen szükséges
A világos tető mindenképpen szükséges
Fotó megosztása:
Maga Walt Disney sem rajzolhatott volna szebb formát középre
Maga Walt Disney sem rajzolhatott volna szebb formát középre
Fotó megosztása:
A hátsó ablakokat is pöcökkel lehet mozgásra bírni
A hátsó ablakokat is pöcökkel lehet mozgásra bírni
Fotó megosztása:
A Countryman hátsójába így fért be a két bőrönd
A Countryman hátsójába így fért be a két bőrönd
Fotó megosztása:
Fitymálóan biggyeszti le szája szélét
Fitymálóan biggyeszti le szája szélét
Fotó megosztása:
Nem, ez nem dísz
Nem, ez nem dísz
Fotó megosztása:
A fékekhez vezetik a levegőt a lökhárító aljába vágott nyílások
A fékekhez vezetik a levegőt a lökhárító aljába vágott nyílások
Fotó megosztása:
Az idei év újdonsága az SD változat megjelenése
Az idei év újdonsága az SD változat megjelenése
Fotó megosztása:
A 143 lóerős motor a BMW-től érkezett
A 143 lóerős motor a BMW-től érkezett
Fotó megosztása:
Csípős reggel volt, de feltekert fűtéssel bátran ki lehetett nyitni a tetőt
Csípős reggel volt, de feltekert fűtéssel bátran ki lehetett nyitni a tetőt
Fotó megosztása:
A német aszfalton nem tűntek kényelmetlennek a 17-es kerekek egyik modellen sem
A német aszfalton nem tűntek kényelmetlennek a 17-es kerekek egyik modellen sem
Fotó megosztása:
Nehéz lenne ennél távolabbra helyezni egymástól a kerekeket
Nehéz lenne ennél távolabbra helyezni egymástól a kerekeket
Fotó megosztása:
A 122 lóerős motorból néha hiányzott a nyomaték
A 122 lóerős motorból néha hiányzott a nyomaték
Fotó megosztása:
Valószínű, hogy Udo Brinkmann is boldog lett volna egy ilyennel
Valószínű, hogy Udo Brinkmann is boldog lett volna egy ilyennel
Fotó megosztása:
A matt felnik tökéletes választásnak bizonyultak ehhez a színhez
A matt felnik tökéletes választásnak bizonyultak ehhez a színhez
Fotó megosztása:
A fordulatszámmérő mellett van egy igen hasznos műszer, ami arról tájékoztat, mennyi ideig volt nyitva a tető
A fordulatszámmérő mellett van egy igen hasznos műszer, ami arról tájékoztat, mennyi ideig volt nyitva a tető
Fotó megosztása:
A Cabrio már csak 125 liternyi csomagot képes befogadni
A Cabrio már csak 125 liternyi csomagot képes befogadni
Fotó megosztása:
Szélfogóval 110-ig elviselhető a légörvények támadása (Fotó: Balogh Bence)
Szélfogóval 110-ig elviselhető a légörvények támadása (Fotó: Balogh Bence)
Fotó megosztása:
A Countryman sem vall szégyent a szerpentinen
A Countryman sem vall szégyent a szerpentinen
Fotó megosztása:
Ez a MINI igazi otthona
Ez a MINI igazi otthona
Fotó megosztása:
A Clubman a legférfiasabb MINI
A Clubman a legférfiasabb MINI
Fotó megosztása:
Aprók a hátsó lámpák
Aprók a hátsó lámpák
Fotó megosztása:
Hátra kettő jutott ajtóból és ablaktörlőből is
Hátra kettő jutott ajtóból és ablaktörlőből is
Fotó megosztása:
Szekrényajtók nyitott állapotban
Szekrényajtók nyitott állapotban
Fotó megosztása:
Kellően morcos pofája van
Kellően morcos pofája van
Fotó megosztása:
Hirtelen ér véget
Hirtelen ér véget
Fotó megosztása:
Sötét a fordulatszámmérő számlapja
Sötét a fordulatszámmérő számlapja
Fotó megosztása:
Jobb oldalon könnyebb a bejutás a hátsó ülésre
Jobb oldalon könnyebb a bejutás a hátsó ülésre
Fotó megosztása:
Csak a színkombináció miatt feltűnő jelenség
Csak a színkombináció miatt feltűnő jelenség
Fotó megosztása:
Innen jön 211 ló ereje
Innen jön 211 ló ereje
Fotó megosztása:
Innen pedig szenzációs hangok kíséretében távoznak a kipufogógázok
Innen pedig szenzációs hangok kíséretében távoznak a kipufogógázok
Fotó megosztása:
Nem kérkedik származásával
Nem kérkedik származásával
Fotó megosztása:
A kilincseken még dolgozhatnának, nem könnyű elsőre kinyitni az ajtókat
A kilincseken még dolgozhatnának, nem könnyű elsőre kinyitni az ajtókat
Fotó megosztása:
A Clubman a legférfiasabb MINI
Négytagú család
Nagyszerűen sikerült modern formába önteni a klasszikus jegyeket
Nagyszerűen sikerült modern formába önteni a klasszikus jegyeket
Nem kell megijedni, nem mindegyik MINI csinál vadállatot az emberből. Az átalakulást a 211 lóerős John Cooper Works változat okozta. Ám az összes többi is erős függést képes kiváltani abban, aki vezette.
Akinek ez még nem adatott meg, azt általában a forma ejti rabul. Ez pedig 2001 óta gyakorlatilag változatlan, hiába volt közben egy generációváltás, amelynek során egy teljesen új autót építettek. Hiba is lett volna átlépni a klasszikust annyira jól idéző apróságon.
Viszont a BMW megtalálta a módját annak, hogyan modernizálja a MINI-t. Családbővítésbe fogott, így született meg szépen sorjában – a háromajtós és a nyitott változat mellé – először a Clubman, tavaly pedig a Countryman. Ezek nagyobbra nőttek, ezért elfért rajtuk öt ajtó, bár a Clubmanen ezek nem a megszokott elrendezésben helyezkednek el. Abban mindannyian megegyeznek, hogy a vezetési élmény az alapfelszereltséghez tartozik, ebből nem engedett a BMW.
A Countryman sem vall szégyent a szerpentinen
Cooper D
Nem sokat törődtek holmi dinamikavonallal, miegymással. Simára vasalt az autó oldala
Nem sokat törődtek holmi dinamikavonallal, miegymással. Simára vasalt az autó oldala
A németországi menetpróba során alkalmunk volt vezetni mindegyik változatot. A szerencsénknek és egy kis szervezkedésnek köszönhetően, a kínálat aljával indítottunk, s utoljára örömködhettünk a legjobban motorizált verzió kormánya mögött.
Szerencse, mert ha fordítva történik, akkor minden bizonnyal kevésbé tudtuk volna értékelni a Cooper D nyújtotta teljesítményt és élményt.
Pedig ennek a vezethetősége is szenzációs, akárcsak az erősebb motorral szerelt változatoké. Közvetlen, agilis és szinte képtelen elpirulni, zavarba hozni csaknem lehetetlen.
Kellemesen bárgyú pofázmány
Kellemesen bárgyú pofázmány
Az 1,6 literes dízelmotor mindössze 112 lóerős, de a MINI igazi csodája nem a sprintekben és a végsebességben rejlik. Százra 9,7 másodperc alatt gyorsul és kis híján megfutja a kétszázat. Tisztességes adatok ezek, de autópályán egyáltalán nincs elemében. A masszával együtt hömpölyögve nem mutathatja meg, mit tud. Ahhoz kanyarok kellenek, sok-sok kanyar.
Amelyeket egyre szélesebb vigyorral lehet leküzdeni. Mert a MINI elfordul. Országúton nem találtunk olyan ívet, ahol legalább csak a kerekeket megnyikkanásra késztethettük volna. Csak élveztük a közvetlen kormányzás és a futómű által nyújtott örömöket.
Semmi másra nem összpontosít ilyenkor az ember, csak arra, hogy minél később hozza működésbe a kitartóan teljesítő féket és minél gyorsabban vehesse be a következő kanyart, hogy aztán a jókedvűen felpörgő dízelmotorral minél hamarabb kigyorsíthasson. Nem léteznek ilyenkor a MINI hibái. A kanyarok farkasvakságot okozva elfedik azokat.
A kilométeróra leolvasása szinte lehetetlen
Eszembe sem jutott ekkor, hogy a csomagtartóba épphogy befért a két kézipoggyász. De már az is kiment a fejemből, hogy a kilincset legalább háromszor működésbe kellett hozni ahhoz, hogy bejuthassak a vezetőülésre. A váltó előtti pohártartókba pedig csak 0,33-as palackokat érdemes behelyezni, a nagyobbak az alsó kapcsolósort kitakarják. A könyöklő is gyakran útban van. Ezek az összes változatra jellemző apróságok.
Merész húzás
Vészfékezés irányváltással
Vészfékezés irányváltással
A próba első része kétszáz kilométer után ért véget a kempteni ADAC vezetéstechnikai pályán. Azt ugyan nem értettem, hogy miért az ebéddel kezdtünk, de ők tudták azt, amit mi még nem. Kivittek ugyan a pályára, hogy egy kis biztonságos vezetést oktassanak, de nem kellett attól tartaniuk, hogy a kárpitozást összepiszkítjuk.
Szlalomoztunk kicsit, aztán vészfékezés közben kerültük ki a képzeletbeli akadályt. Aztán modellpaletta legújabb tagját, a Countrymant vittük „terepre”. Dombra fel, dombról le, nagyjából ennyiben ki is merült a mutatvány. Bevallották, hogy a hasmagasság az akadálya annak, hogy komolyabb terepre mehessünk velük.
Minimalista
A szórakoztatás mellett tanítani is szerettek volna valamit nekünk, ezért két kocsikázás között visszaültetek bennünket az iskolapadba. Az óra témája a takarékos vezetés volt, amelynek keretén belül a szigorú tanárnő megpróbálta belénk verni, hogyan lehet kevesebb üzemanyag elégetésével eljutni célunkig. De pont egy MINI kormánya mögött foglalkozna ezzel az ember?!
Megtapasztaltuk, hogy szlalomozni is tud
Megtapasztaltuk, hogy szlalomozni is tud
A megfelelő felkészülés (fölösleges dolgok kipakolása az autóból, a kerekek megfelelő légnyomása, a felesleges fogyasztók kikapcsolása) és a helyes vezetési stílus megválasztása – előrelátó közlekedés, motorfék gyakori használata – mellett a Minimalism néven futó csomag segít ebben. Ez nem más, mint az Efficient Dynamics miniül: fékenergia-visszatáplálás, motorleállító rendszer és ideális váltófokozat-kijelzés a főbb elemei.
Az elmélet után jött a gyakorlat, futnunk kellett két takarékossági kört Kempten városában és annak környékén. Az első kört sikerült megnyernünk, a Cooper D átlagfogyasztása mindössze 4,6 liter lett. A benzines változattal viszont átlagosan hat decivel többet etettünk meg, mint az előttünk próbálkozó kollégák, de ők véresen komolyan vették a feladatot és valóban kikapcsoltak minden fogyasztót, a szellőzést is. Ezzel szaunát csináltak az autóból, folyt le az izzadság az ablakokról, nem volt kellemes utánuk beülni.
1967-ben látta meg a napvilágot
1967-ben látta meg a napvilágot
A kissé hervasztó takarékossági verseny után megváltóként vártunk az utolsó eseményre. Láttuk, hallottuk ugyanis, hogy a gárda másik részét versenyautókba ültetik és két-három kört kocsikáztatják a pár száz méter hosszú pályán.
Természetesen kíváncsi voltam a MINI Challenge versenyautókra is – amelyek a John Cooper Works változatra épülnek -, de a BMW merészet húzott. Kigurította múzeumából az 1967-es Mini Cooper S replikát – ezek szerint már az is a történelmük része. Mi pedig beülhettünk a jobb egyre, hogy átérezhessük, milyen volt a versenyzés 40 éve.
Nagy vigyorgások közepette kapaszkodót keresek, de sofőröm is jól mulat (Fotó: Balogh Bence)
Felhúzott szemöldökkel álltam a kis 70 lóerős görcs mellett, miközben az járt a fejemben, hogy tuti nem fogok beleférni. Hosszában még csak-csak, hiszen a folyamatosan mosolygó sofőröm is majd’ két méter magas volt, de én kétszer olyan széles voltam. Nem bejutni volt azonban nehéz, hanem fix pontot találni a kapaszkodáshoz, hiszen öv sem volt az autóban. Találtam egy pontot, ahol a puszta lemezt markolhattam, de akkora erőhatások voltak, hogy a két kör végére sikerült is kihajtogatni. Folyamatos küzdés volt az utazás, hiszen egy enyhe balos kanyaron kívül csak két húzós jobbos volt. De hihetetlenül élveztem.
Az 1967-es darab csak 70 lóerős, de nagyobb élményt adott a rövidke pályán
Az új autót kicsit kevésbé. A ’67-es Mini után egy műtőnek tűnt. A kagylóülésbe szíjazva, bukósisakkal a fejemen, a hűvösen profi pilóta mellett nem adott akkora élményt. Gyorsabb volt természetesen, a fölösleges terhektől megszabadított MINI 6,1 alatt éri el a százat, de a vigyorgás itt elmaradt. Ha az elődben nem ültem volna, most ezért lelkesednék. De megmutatták a csodát, mástól nem tudtam eltátani a számat.
Countryman SD
Erre is öt ajtó jutott, akárcsak a Clubmanre, de itt hagyományosan rendezték el azokat
Erre is öt ajtó jutott, akárcsak a Clubmanre, de itt hagyományosan rendezték el azokat
A napot az új, 143 lóerős dízelmotorral szerelt Countrymannel zártuk. A matracpumpával megalkotott SUV kevésbé közvetlen, mint a kisebbek. Ez már a kanyarokban azért csak megbillen, nem is fordul úgy, mégis nagyon kellemes társ. Ennek már öt ajtaja van, a hátsó ülésre azokat is be lehet ültetni, akik rendelkeznek lábakkal, sőt, csomagtere egyenesen hatalmas, 350 literes.
Kellemetlen volt viszont az autó hangja 2500-as fordulat körül, kétségbeesetten üvöltött. Alatta és fölötte viszont kimondottan szépen szólt.
Cooper Cabrio 1.6
Reggel, az ablakon kinézve már nem tartottam olyan jó ötletnek, hogy előző nap sikerült megszerezni délelőttre az egyik nyitott változatot – az autók vastagon deresek voltak.
Az indulásra javult ugyan a helyzet, de rendesen be kellett fűteni, hogy kizárjuk a hideget, miközben a hegyekben kanyargunk. Az előző napi autókázás élménye rögtön a feledésbe merült, amint a nyitott tetőn át beáramlott az 1.6 literes benzinmotor, illetve a kipufogó csodálatos hangversenye. A nyomaték néha kicsit kevésnek tűnt a meredek emelkedőkön, de a hangok ekkor is kárpótoltak bennünket.
Szélfogóval 110-ig elviselhető a légörvények támadása (Fotó: Balogh Bence)
Kanyarodásra ez is pontosan annyira alkalmas, mint a csukott verzió, a karosszéria merevsége sem tér el attól. A csomagtartó viszont még apróbb, a hátsó ülések még használhatatlanabbak. Nem is kellene azokat annyira erőltetni, elég oda a két első ülés is.
Túl a csúcson
Csak a színkombináció miatt feltűnő jelenség
Csak a színkombináció miatt feltűnő jelenség
A végére igazi ajándék jutott. Még a Cabrio mellett álltunk, mikor a sietősebbek már indultak. Egyszerre kaptuk a fejünket a mennydörgésszerű hang irányába.
Román kollégáink indultak elég fickósan egy hideg motorú Clubmannel – ejnyebejnye! Jól tippeltünk a John Cooper Works változat volt az. Balogh kollégával egymásra néztünk, szavak nélkül is tudtuk, a másik is arra gondol, ezt meg kell szerezni.
Talán az ebédet is hajlandóak lettünk volna kihagyni miatta, hogy rendesen megetessük a 211 lovat. A feltekert egyhatos nyomatéka 260 Nm, ami túltöltéssel a 280-at is elérheti. Hogy ez a gyakorlatban mit jelent? Az első gázadásnál iszonyatos meglepetést, hitetlenséget, a másodiktól pedig legyőzhetetlenséget érez az ember. A MINI szünet nélkül húz, nem érezni erő hiányát alacsony fordulaton sem.
Innen jön 211 ló ereje
Úgy gyorsul, hogy a fordulatszámmérőbe épített digitális kilométeróra képtelen követni. Rendre 20 kilométerrel el van maradva analóg társától, viszont arra meg ritkán pillant az ember, miközben a gázpedált tapossa, hiszen igen nehéz leolvasni. Erre már bőven megindul a vér a barlangos testek felé, de a hanghatásokat meghallva pillanatok alatt megtöltik őket.
Gázadásra a motor sportos koncertbe kezd, a kipufogó, ropog, dörög, gázelvételkor pedig visszadurran. Egyenletes tempónál viszont mindez eltűnik, észrevétlenül suhanhatunk az autóval. Talán mindennapi használatra is alkalmas az autó, mert a hajtási befolyások szinte nem is voltak érezhetőek a kormányon és a futómű sem tűnt túlságosan keménynek. Persze nem nagyon találkoztunk nyomvályúval, kátyúkkal, így csak azt mondhatom, Németországban élmény egy ilyennel közlekedni.
MINI mindenkinek
Bármelyikkel az. A vezetés élvezetét nyújtják. Afféle mindennapi dolgokra, mint helykínálat, praktikum, a MINI ügyet sem vet. Élményautók ezek, amelyek már szélesebb közönségnek készülnek.