Három hét szünet után végre újra lesz Forma-1-es futam, hétvégén a Török Nagydíjjal folytatódik a 2011-es világbajnoki sorozat. Mivel még csak a szezon elején tartunk, az átigazolási pletykák is bábállapotban vannak (azért egyes médiumok unalmukban már megpendítették, hogy Nico Rosberg válthatja Felipe Massát a Ferrarinál). Az viszont tény, hogy a szezon európai szakaszának kezdetére a legtöbb istálló előáll az első jelentősebb fejlesztési csomagjával.
Komoly csomaggal készül Isztambulra Rosberg és Michael Schumacher csapata, a Mercedes GP, valamint a Lotus Renault GP, amely Vitalij Petrov, majd Nick Heidfeld jóvoltából két dobogós hellyel nyitotta az évet, de Kínában elmaradt a várakozásoktól. A Red Bull és a McLaren csak kisebb módosításokat hajtott végre az autóján, míg a Ferrari közepeseket: Fernando Alonso és Felipe Massa új első és hátsó szárnyat, valamint áttervezett fékhűtőnyílást kap Isztambulra.
Az olaszok mostanra elvileg kijavították a 150 Italiát a szezon eleje óta gyötrő aerodinamikai hibákat, amitől a háromszoros isztambuli győztes, Massa egyértelmű előrelépést vár. Alonso úgy nyilatkozott, hogy egy-kéttizedes javulással már elégedett lenne Isztambulban, számára az a lényeg, hogy mostantól folyamatosan közelebb kerüljenek a tempót diktáló Red Bullokhoz és McLarenekhez.
Az előző sanghaji futamot, valamint a 2010-es Török Nagydíjat megnyerő Lewis Hamilton szintén visszafogottan beszél csapata esélyeiről. „Nem várok túl sokat ettől a hétvégétől, mert ha nem jól jön ki a lépés, nem kell magyarázkodni. Igaz, megnyertük a legutóbbi futamot, de sebességre még mindig a Red Bull mögött járunk. Jobb volt a stratégiánk, azzal nyertünk.”
A középmezőnyből a Williams szintén új első-hátsó szárnyat és fékhűtőnyílást készített, melyektől – a csapat műszaki részlegének teljes átszervezése, a technikai igazgató és az aerodinamikai vezető menesztése mellett – azt remélik, hogy megszerzik idei első pontjukat. Rajtuk kívül két kiscsapat, a Marussia Virgin és a Hispania is fordulatot ígér ettől a hétvégétől.
Az isztambuli pálya először 2005-ben fogadta a száguldó cirkusz mezőnyét, abból az évből származik a körrekord is. Juan Pablo Montoya 1:24,770 perc alatt szaladt körbe a versenyen az 5338 méter hosszú aszfaltcsíkon, ami 226 km/órás átlagsebességet jelent. De a McLaren kolumbiai menője ezt még egy tízhengeres Mercedes-motorral érte el, amit a mostani V8-asok aligha veszélyeztethetnek egy ilyen gyors pályán. Nyolchengeressel Mark Webber a csúcstartó, a Red Bull ausztrálja tavaly 1:26,295-tel szerezte meg az edzéselsőséget.
Egy kör Sebastian Vettel-lel Isztambulban
Az Istanbul Otodrom annyiban hasonlít a Hungaroringhez, hogy vonalvezetése kihasználja a természeti adottságokat, dombra fel és völgybe le kanyarog, nagyon élvezetessé téve a vezetést. A pálya csúcspontja egyértelműen a 8-as kanyar, amely négy ívérintőből áll, embert és gépet is komoly próbatétel elé állítva. Nico Rosberg szerint ez „a szezon egyik legnehezebb kanyarja”, főleg a hatalmas oldalerők miatt. „Ha egy képzeletbeli Forma-1-es pályát kellene terveznem, ezt a kanyart mindenképpen belevenném” – mondja a Mercedes titánja.
Ez a versenynaptár leghosszabb kanyaregyüttese, 8,5 másodpercig tart, mire padlógázon átszáguldanak rajta a legbátrabbak. Ehhez képest a sanghaji pálya első és második kanyarjában 8,7 mp-et, a monzai Parabolicában 7,6-ot, a barcelonai harmadik kanyarban 7,4-et , a szuzukai 130R-en pedig csupán 3,7 másodpercet töltenek a versenyautók. A kanyarok hosszát nézve az isztambuli 8-as a leghosszabb, megelőzve a Parabolicát (470 méter), illetve a Spa-Francorchamps-ban található Pouhont (460 méter).
Legkeményebb jellemzője mégis a hatalmas oldalerők. A hajlat csúcspontján 5G nehezedik a pilóták fejére, nyakára, vagyis a saját testsúlyuk ötszöröse, és két teljes másodpercig 4,5G-s erőhatás nehezedik a versenyzőre.
Jellemzően két előzési pont kínálkozik a pályán: az egyik a célegyenest lezáró, lejtős bal-jobb kanyarkombináció előtt (ami egyébként nagyon hasonlít az interlagosi első kanyarhoz), a másik a hátsó egyenes végén, a 12-es kanyar előtt. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) utóbbiban jelölte ki az előzési zónát is, melyben a pilóták laposra állíthatják a hátsó szárny vezérlapját, ha egy másodpercen belülre kerültek riválisukhoz.
A 2010-es Török Nagydíj néhány percben
Törökországban egy régi ismerőst is üdvözölhetünk az FIA stewardok között: az egykori Toleman-, Renault- és Arrows-pilóta, Derek Warwick tanácsaira számíthatnak vitás ügyekben a versenybírák. Az angol kiválóság tavaly Barcelonában és a Hungaroringen is betöltötte ezt a feladatot. Segítője is akad a mindössze 25 éves, spanyol Silvia Bellot személyében, aki az FIA versenybíró-képző tanfolyamán végzett. Neki ez lesz az első lehetősége, hogy bizonyítsa szakmai tudását.
Tavalyhoz képest három héttel előrehozták a Török Nagydíj időpontját, ami sajnos a hétvégén várható, a megszokottnál jóval hűvösebb időjárásban is megmutatkozik. A meteorológusok péntekre sok esőt és maximum 14 fokot jósolnak, és a verseny napján sem várható ennél sokkal melegebb. Az aktuális előrejelzés szerint a szombati kvalifikációra kisüthet a nap, de a levegő akkor sem melegszik 15 Celsius-fok fölé.
Mindez teljesen kiszámíthatatlanná teszi a kerékcsere-stratégiát. Ha olyan meleg lenne Isztambulban, mint szokott, a legtöbb csapat három-négy kerékcserével tervezne. A hűvös időben viszont valószínűleg két cserével végig lehet csinálni az 58 körös, 309,396 kilométeres nagydíjat (kivéve persze, ha esik). A Pirelli egyébként ugyanúgy a lágy és kemény keverékű abroncsait szállította Törökországba, mint az első három futamra, ám utóbbi teljesen új keverék lesz, melyet most először próbálhatnak ki élesben a Forma-1-esek.
Az első szabadedzés pénteken 9 órakor, a második 13 órakor veszi kezdetét. Az utolsó tréningre szombat délelőtt 10-től, az időmérő edzésre 13 órától kerül sor. A Török Nagydíj vasárnap a szokásos európai időben, 14:00-kor rajtol, így idén először nem kell korán kelnünk.