Közel 4000 tiszta és csendes villanyautó rója Norvégia útjait, számuk az új modellek megjelenésével egyre nő. „Itt több a lakosonkénti villanyautók száma, mint bárhol a világon” – mondta el Rune Haand, a Norstart fogyasztóvédelmi szövetség munkatársa.
A villanyautók – az alapváltozatnak számító Minitől és Buddytól a kevesebb mint négy másodperc alatt 100 kilométer/órára felgyorsulni képes sportos változatokig, mint a Tesla – ma már az oslói városkép részei.
Norvégia, a világ egyik fő szénhidrogén-exportőre nagyra törő klímavédelmi célokat tűzött maga elé: 2020-ig legalább 30 százalékkal akarja csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását. „A villanyautó ennek fontos eszköze, mert a kibocsátás 40 százaléka a közlekedésből ered, ennek 60 százaléka pedig a közúti közlekedésből” – mutatott rá Magnhild Meltveit Kleppa közlekedési miniszter.
Egyes becslések szerint a jelenleg forgalomban lévő 3891 villanyautó révén a skandináv ország több mint 6000 tonna szén-dioxid kibocsátását spórolhatja meg évente.
Ennek érdekében az igen kedvező adószabályokon kívül számos más kedvezmény van érvényben évek óta. A villanyautók a dugókban ráhajthatnak a buszsávra, nem kell behajtási díjat fizetniük a belvárosban, továbbá ingyen parkolhatnak a nyilvános parkolókban, ahol ráadásul ingyen fel is tölthetik az akkumulátorokat.
A növekvő keresletet az autógyártók új modellekkel igyekszenek kielégíteni. Az idei év első negyedévében Norvégiában a kisautó kategóriában egy villanyautóból, a Mitsubishi i-MiEV-jéből adtak el a legtöbbet, megelőzve az olyan hagyományos kedvenceket, mint a VW Golf.
„Négyszázat akartunk az idén eladni belőle Norvégiában, már most 700-nál tartunk, és várhatóan elérjük az ezret is ” – így Bernt Jessen, a Mitsubishi norvégiai részlegének igazgatója.
Norvégiában országos gyorstöltő-hálózatot létesítettek, amelyeknél a szokásos hét-nyolc óra helyett 20 perc alatt „meg lehet tankolni”. Nemsokára a hegyvidéki hétvégi ház is csak „néhány kilowattnyi” távolságra lesz.
Forrás: MTI