A világ tavalyi vezető autógyártójának adózott eredménye 408,1 milliárd jenre nőtt a megelőző üzleti év 209,4 milliárd jenes eredményét követően. A cég forgalma 0,2 százalékkal 18,9 ezer milliárd jenre, az üzemi eredmény 468,2 milliárd jenre emelkedett.
A jó éves eredmények mellett a negyedik negyedévben az üzemi eredmény 52 százalékkal 46,1 milliárd jenre csökkent, jóval elmaradva a 94,6 milliárd jenes elemzői várakozásoktól. A negyedik negyedévben az adózott eredmény 77 százalékkal 25,4 milliárd jenre süllyedt.
A következő, 2012 március végéig tartó üzleti évre az elemzők az üzemi eredmény erős visszaesését várják, csak 307,5 milliárd jent valószínűsítenek, 34 százalékos csökkenéssel a most márciusban zárult üzleti évhez képest.
A Toyota üzemeiben az év utolsó hónapjaira állhat helyre a Japánban történt földrengés- és szökőár-katasztrófa miatt megbomlott termelési rend. A csökkentett üzemmódban zajló termelést júliusban és augusztusban kezdik újra felfuttatni, a katasztrófa előtti szintet pedig novemberben vagy decemberben érik el.
A március 11-i kettős katasztrófa következtében megszakadt az ellátási lánc, így a hazai gyárak mellett az európai, amerikai, kínai és még az ausztráliai Toyota-üzemekben is a megszokottnál jóval kevesebb autó készül. Jelenleg Japánban csak mintegy 50 százalékos, Észak-Amerikában 30 százalékos kihasználtsággal működnek a gyárak.
A Toyota 2008 óta a legnagyobb autógyártó, az amerikai General Motorstól (GM) szerezte meg az elsőséget. Azóta viszont szinte megállás nélkül válságkezeléssel foglalkozik a cégvezetés, a világméretű gazdasági válság, a túlzottan erős jen és a visszahívások példa nélkülien hosszú sorozatának hatásaival kell megküzdenie.
Forrás. MTI